שבוע הבמאיות חוזר: איך נראית הטרדה מינית על המסך?

שבוע הבמאיות והיוצרות יעסוק, בין היתר, באופן שבו הטרדות מיניות מוצגות על המסך. יו"ר האיגוד החדשה: "השלב הראשון היה לחשוף מטרידים, עכשיו אפשר לדבר על היצירה"

מתוך "היה שווה כל שקל"
מתוך "היה שווה כל שקל"
29 באוגוסט 2018

"'היה שווה כל שקל' מוכיח שבדקות מסך ספורות אפשר לייצר חוויה רגשית מטלטלת", נימק צוות השיפוט מטעם פורום המבקרים (שבו השתתפתי – י"ש) את בחירתו להעניק את הפרס הראשון בפסטיבל סרטי הסטודנטים האחרון למקבץ הסרטים המבוססים על ציטוטים של זנאים ועדויות של נשים בזנות. "אלה סרטים בסגנונות אנימציה שונים, שמציירים הוויה אנושית וחברתית מטרידה ומעיקה, אך עם זאת בעלת אמירה אמנותית ומוסרית מגובשת. היוצרות בחרו טקסטים בוטים, נטולי מודעות ואירוניה והלבישו אותם ברבדים של סאבטקסט שצומח מהמפגש הלא צפוי בין המילה והתמונה". הסרט יוקרן בשלישי (4.9) בסינמטק תל אביב במסגרת שבוע הבמאיות השלישי.

נושא הייצוג של נפגעות על המסך יהיה מוקד הדיון בכנס הבמאיות שיתקיים למחרת (חמישי, 5.9) תחת הכותרת 2#MeToo. בין המשתתפות ברב שיח יהיו במאיות שסרטיהן החדשים יוקרנו במהלך השבוע – מיכל אביעד ("אישה עובדת"), הגר בן אשר ("אינטרגלקטיק סמוראי"), קרן בן רפאל ("אין בתולות בקריות") ולימור פנחסוב, שמונתה לפני כשבועיים לתפקיד יו"ר איגוד הבמאים והבמאיות.

מתוך "עצם בגרון" (חלק מפרויקט "היה שווה כל שקל")
מתוך "עצם בגרון" (חלק מפרויקט "היה שווה כל שקל")

עוד כתבות מעניינות:
משל מאלף: 5 סרטי כלבים מהצד האפל של הקולנוע
"בנות", ברקזיט ואיתן הוק: ג'סי פרץ מספר על סרטו החדש
"מבול" חושף מחדש את המקומות שבהם הטבע מתנגש עם הפוליטיקה

"הכנס הוא יוזמה של קרן ידעיה", אומרת פנחסוב. "היא ביקשה שנקדם את השיח על Me Too לשלב הבא. השלב הראשון היה לחשוף מטרידים והתנהגויות מטרידות ולדבר על זה, ולשמחתי אני רואה את האמנה למניעת הטרדות מיניות, שנוסחה לפני כשנתיים וחצי, תלויה כמעט בכל מקום – באולפני עריכה, במחסני ציוד, במשרדים. עכשיו אפשר להתחיל לנהל את השיח ברמת היצירה. אני אדבר על התחום התיעודי. עירד צייגר מרציאנו, מנפגעות אלון קסטיאל, קידמה שיח סביב הטיפול של התקשורת בתקיפה מינית והמנהג לטשטש את פניהן וקולן של הנפגעות. אז בשבוע שעבר צילמתי פרק לתכנית 'תיק בחקירה' של רשת על מוטי מלכה, ראש עיריית קריית מלאכי לשעבר, שהודה והורשע בהטרדות מיניות ועכשיו רץ שוב לבחירות. חשבתי שמספיק עם נשים מטושטשות ולקחתי את השחקנית לאה ברון שתגיד מילה במילה את העדות של אישה שמאשימה את מלכה באונס. אסור היה לה לסטות במלה מהעדות המקורית, כדי שזה יחזיק מבחינה משפטית. כך אנחנו שומרות על האישה".

3 המלצות לשבוע הבמאיות

"הנאשמים"

סרטה התיעודי המטלטל של לימור פנחסוב חוזר לרצח הילד דני כץ ב־1983. במעשה הורשעו חמישה ערבים ישראלים, אף שטענו שהודאותיהם נגבו מהם באמצעות עינויים קשים. הסרט בונה קייס משכנע ומזעזע שמדובר בעיוות דין קיצוני, בעזרת עדויותיהם של שלושה מהנאשמים ששוחררו אחרי 34 שנות מאסר. לעדויותיהם נוספות אלה של אנשי מז"פ, איש שב"כ והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, וסרטוני שחזור הרצח שצולמו בזמנו על ידי המשטרה. לדברי פנחסוב, הפוקוס של הסרט הוא "הניסיון להבין איך אדם מודה ברצח שלא ביצע, באופן שיגרום לכל אדם לשאול את עצמו אם גם הוא היה מודה".

רביעי (5.9) 21:00

"על מה אנחנו מדברות"

אירוע מסקרן שיספק הצצה על סרט בעבודה בשם "אישה" – מארג של דמויות נשיות מסרטים של במאיות שנוצרו בין 1969 ל־2017. יוקרן קטע מהסרט ואחריו שיחה על דמות האישה בקולנוע של יוצרות, עם במאית הסרט ישראלה שאער מעודד, חנה אזולאי הספרי וחוקרת הקולנוע יעל מונק.

חמישי (6.9) 17:00

"סרט בורקס"

כדאי מאוד לצפות בסרטה המבדר של אורית אופיר רונאל, שסבא רבא של שלה היה סמי בורקס (ממשפחת אלקולומברה) בכבודו ובעצמו, והיא יוצאת לחקור מנקודת מבט אישית ומשפחתית את עלייתה וקריסתה של אימפריית הבורקס. מדובר במלודרמה גדולה שהפרידה בין אחים, ורונאל מעצבת אותה כמחזמר תיעודי באמצעות מקהלת נשים שמלווה את הסרט בשירי לדינו. בסופו של דבר הסרט הוא גם מחווה יפה של אהבה לסבה ולסבתה של הבמאית.

שבת (8.9) 21:00

← שבוע הבימאיות, סינמטק, הארבעה 5 תל אביב, 1-8.9