שבוע המעורבות 2019

בעקבות האוצר האבוד: להציל את שדרות ירושלים

העסקים בשדרות ירושלים גוססים בין הריסות הרכבת הקלה. יוזמה מקומית בתמיכת העירייה תוציא אתכם למשחק חפשו את המטמון בין חנויות השדרה ותחזיר לה מעט צבע ללחיים

האם הרחוב יחזור לעצמו? שדרות ירושלים הנטושות, 2019 (צילום: שלומי יוסף)
האם הרחוב יחזור לעצמו? שדרות ירושלים הנטושות, 2019 (צילום: שלומי יוסף)
5 בנובמבר 2019

שדרות ירושלים הן המקום הכי עצוב בעיר מאז החלו העבודות על קו הרכבת הקלה שיעבור בטבורה, החנויות שעדיין שורדות מחזיקות בקושי את האף מעל האבק, אבל מחאת התושבים הצליחה בכל זאת להזיז משהו בעירייה: אחרי השת"פ העירוני עם אפליקציית הכסף המקומית Colu – שמעניק 30 אחוז הנחה לרוכשים באמצעותו במגוון עסקים רחב בשדרה ובסביבתה הקרובה – מגיע גם שבוע המעורבות של תל אביב להרים קצת לעסקים של שדרות ירושלים.

ביום שישי הבא (15.11), החל מהשעה 09:30, יערך לאורך השדרה משחק "חפש את המטמון" רב משתתפים בדילוג בין חנויותיה השונות (וחלקן גם משונות) – יוזמה מקומית שזכתה לתמיכת העירייה. יורם גורדון־בר, יועץ ארגוני ותושב יפו בשנים האחרונות, התנדב להעביר ולהפעיל עם מתנדבים נוספים את הפעילות ולהכיר למשתתפים מחדש את שדרות ירושלים, על המבנים והסיפורים ההיסטוריים שמאחוריה, וכך לחזק את העסקים שעדיין פועלים בשדרה.

חפשו את המטמון בשדרות ירושלים. לא, הוא לא מתחת להריסות (צילום: שלומי יוסף)
חפשו את המטמון בשדרות ירושלים. לא, הוא לא מתחת להריסות (צילום: שלומי יוסף)

"ברגע שסגרו את השדרה בעלי העסקים היו בהלם", הוא מספר. "חלק מהעסקים התחילו להיסגר והיה כעס מאוד גדול על הרשויות. הרגשתי שמוכרחה להיות דרך בכל זאת לאפשר להם לשרוד את התקופה הקשה הזאת".

גורדון־בר פנה לחפש בפייסבוק מתנדבים שייצרו איתו פעילויות ודרכים חדשות לעודד את בעלי העסקים, ובמקביל החל במסע שכנוע תושבים ובעלי עסקים להשקיע את האנרגיה בחיפוש אלטרנטיבות ופתרונות למצב הקיים, במקום לכלות אותה על התנגדות ומחאה.

"הצעד הראשון היה שהפכנו את הדף 'נלחמים על יפו' בפייסבוק ל'אוהבים את יפו', והתחלנו לספר סיפורים על העסקים, ההיסטוריה שלהם, התמונות שלהם מכל השנים. בהמשך התחלנו לארגן בהתנדבות כל מיני פרויקטים של מוזיקה בשדרה בימי שישי, כדי שאנשים יבואו".

איך הכנסת את העירייה לתמונה?

"בעקבות היוזמות שלנו החליטה העירייה להירתם ועכשיו, לקראת שבוע המעורבות, העליתי את רעיון 'מחפשים את המטמון' והעירייה תקצבה את המשחק בכל הקשור להפקה ופרסום ותשלום לבעלי העסקים עבור הפרסים".

איך יתנהל המשחק בפועל?

"יהיה כתב כללי של חידות, המשתתפים יקבלו מעטפה ראשונה עם רמז לגבי המיקום של הרמז הבא ויצטרכו לפתור את החידה. ברגע שיפתרו יקבלו את הרמז לתחנה הבאה. את המעטפה נותנים לבעל העסק שקשור לרמז, מקבלים משהו ממנו לדרך וממשיכים. כולם יכולים להתחלק ולעבוד יחד או לעשות את המסלול כיחידים".

רונית פרבר, מנהלת מינהל קהילה תרבות וספורט, הוסיפה: "שבוע המעורבות מוקדש לתושבים במטרה לעודד אותם להשפיע על העיר ולחזק את הדמוקרטיה. השבוע הוא שיא של פעילות שוטפת הכוללת קידום אירועים ביוזמת תושבים, פלטפורמות ופרויקטים להגברת השפעתם על העיר, שיתופי ציבור, דיאלוג שוטף ועוד. השנה בחרנו להתמקד ביוזמות התושבים ורוב התוכן של השבוע הזה הוא תולדה של חלומותיהם. אנחנו בעיריית תל אביב־יפו שמחים על הזכות שיש לנו לסייע לתושבים להפוך את היוזמות מעוררות ההשראה שלהם למציאות".

חפש את המטמון, שישי (15.11) 09:30 שד' ירושלים, יפו

כל אירועי "מרימים את העיר – שבוע המעורבות 2019"