שבוע הספר 2021: הארי פוטר ודוד גרוסמן בראש מצעד הקריאה התל אביבי

לקראת שבוע הספר שיתחיל בעוד עשרה ימים במתחם שרונה, חושפת עיריית תל אביב-יפו את נתוני הקריאה העירוניים כפי שהם משתקפים בהשאלות מהספריות העירוניות. שיא השאלות חדש נקבע בשבוע שלפני הסגר השני בספטמבר 2020

תנו צ'אנס לקלאס. דוד גרוסמן (צילום: מאריה מוראטי\גטי אימג'ס)
תנו צ'אנס לקלאס. דוד גרוסמן (צילום: מאריה מוראטי\גטי אימג'ס)

שבוע הספר בפתח, ואיתו החשיפה השנתית של נתוני הקריאה בספריות הציבוריות של תל אביב. שבוע הספר יחול השנה במשך 11 יום, מה-9 ועד ה-19 ביוני, במיקומו החדש במתחם שרונה. במרכז החגיגות העירוני תעמוד גם ספריית בית אריאלה שעברה בשנים האחרונות שיפוץ מקיף וכעת פתוחה במלואה לציבור, ומציעה את הסלון העירוני לאירועי תרבות, את ספריית הקומיקס החדשה, את ספריית העיצוב וחללי עבודה לקהל הרחב. 

סיבה טובה למסיבה. ספריית בית אריאלה (צילום: יח"צ)
סיבה טובה למסיבה. ספריית בית אריאלה (צילום: יח"צ)

לרגל החג, כאמור חושפות ספריות תל-אביב-יפו נתונים מעניינים על הרגלי הקריאה והשאלת הספרים של תושבי העיר. ב-22 ספריות העיר רשומים נכון להיום יותר מ-37 אלף קוראים פעילים, מהם יותר מ- 6,000 מנויים חדשים שהצטרפו בזמן משבר הקורונה על אף שהספריות היו סגורות לקהל. יחד, שאלו כל המנויים קרוב ל-300 אלף ספרים, עם שיא של קרוב ל-40 אלף השאלות של ספרים דיגיטליים למבוגרים וילדים (כפול מאשר בשנה שעברה).

 הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו השנה היה "המטופלת השקטה" מאת אלכס מיכאלדיס. מבין הספרים העבריים, במקום הראשון עומד "איתי החיים משחק הרבה" מאת דויד גרוסמן.  בקרב ספרי הילדים, הארי פוטר ממשיך לצעוד בראש, כבכל שנה מהשנים האחרונות. ספרי הסדרה מאת ג'יי קיי רולינג מאיישים את כל 4 המקומות הראשונים ברשימה, כאשר אחריהם ניצבים ספרי סדרת "יומנו של חנון" מאת ג'ף קיני. הסופר הישראלי היחיד שהתברג לעשיריה הראשונה הוא ינץ לוי, שספרו "הרפתקאות דוד אריה בערבות רומניה" ממוקם במקום העשירי. הספר הדיגיטלי המושאל ביותר למבוגרים בתקופת הקורונה הוא "הערעור האחרון" מאת ליעד שהם.

הכי נקרא בתל אביב, זיליון שנה ברציפות. "הארי פוטר"
הכי נקרא בתל אביב, זיליון שנה ברציפות. "הארי פוטר"

 שיא הביקוש לספרים בשנה החולפת נרשם בשבוע שלפני הסגר השני, בספטמבר 2020, שבמהלכו הספריות נפתחו עד לשעה 22:00 על מנת לאפשר לקוראים להצטייד לקראת הסגר ובמהלכו הושאלו 28,877 ספרים, מספר המתקרב למספר ההשאלות הממוצע בחודש שלם בשגרה. שיאנית הקריאה מבין הקוראים המבוגרים היא קוראת ותיקה, מנויית ספריית בית דני, אשר שאלה 291 ספרים לאורך השנה. שיאנית הקריאה מקרב הילדים היא ילדה בת 11 מספריית מגדל שלום, ששאלה בשנת 2020 לא פחות מ-164 ספרים.

>> שבוע הספר, 19-9 ביוני, מתחם שרונה. עיריית תל אביב-יפו תקיים שלל אירועים ופעילויות ברחבי העיר לילדים ולכל המשפחה. כל הפרטים כאן