עיר הספר: רשימת הספרים הכי פופולריים בספריות של תל אביב

ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)
ספריית בית אריאלה (צילום: מאיר שפירא)

כמדי שנה עם פרוץ חגיגות שבוע הספר, מפרסמת מחלקת הספריות העירוניות את נתוני ההשאלה השנתיים שלה. יותר מ-334 אלף ספרים הושאלו השנה בעיר, ואת המקום הראשון תופס הארי פוטר זו השנה הזיליון ברציפות. ומי הוא הקורא שהשאיל הכי הרבה ספרים השנה? כל הפרטים בפנים

כמדי שנה עם פרוץ חגיגות שבוע הספר, חושפת מחלקת הספריות בעיריית תל-אביב-יפו נתונים מעניינים על הרגלי הקריאה ושאילת הספרים של תושבות ותושבי העיר. נתחיל מהנתון החשוב: ב-22 ספריות העיר רשומים נכון להיום יותר מ-36 אלף קוראות וקוראים פעילים, שיחד שאלו במהלך השנה 334,414 ספרים. 

שירת סרטני הנהר - דליה אוונס

הספר המושאל ביותר בקרב תושבי תל-אביב-יפו בשנת 2021 היה "שירת סרטני הנהר" מאת דליה אוונס. מבין הספרים העבריים, במקום הראשון ניצב הספר "מנצחת" מאת ישי שריד.  בקרב ספרי הילדים, הארי פוטר ממשיך לצעוד בראש זו השנה הזיליון ברציפות, וספרי הסדרה מאת ג'יי קיי רולינג מאיישים את כל שלושת המקומות הראשונים ברשימה. אחריהם ניצבים ספרי סדרת "יומנו של חנון" מאת ג'ף קיני. השנה ישנה גם הפתעה – במקום הרביעי ספר הקומיקס "שומרת האבן" של קאזו קיבואישי. הסופר הישראלי היחיד שספרו הצליח להתברג לעשירייה הראשונה בקרב הילדים הוא ינץ לוי, שספרו "הרפתקאות דוד אריה בקטב המערבי" הגיע למספר השאלות שווה למקום החמישי עם "יומנו של חנון: בית ההריסות".

הקמע 1 - שומרת האבן - קאזו קיבואישי

 טרנד שאילת הספרים הדיגיטליים, שהחל לצבור תאוצה בימי הסגרים של 2020-2019 המשיך להיות פופולארי, ובסך הכול נרשמו 36,238 השאלות של ספרים דיגיטליים במהלך שנת 2021. מדובר במספר זהה כמעט לחלוטין לכמות ההשאלות ב-2020 (לשם השוואה, בכל שנת 2019 הושאלו כ-17,000 ספרים דיגיטליים) מה שאולי מעיד על כך שהקורונה הצליחה להאיץ את המגמה ולשנות את הרגלי הקריאה של הישראלים. הספר הדיגיטלי המושאל ביותר למבוגרים בשנת 2021 הוא "הרג קומנדטורה" מאת הרוקי מורקמי.

הרג קומנדטורה - הרוקי מורקמי

  שיאן הקריאה מבין הקוראים המבוגרים הוא קורא מספריית יפו ד', ששאל לא פחות מ-304 ספרים. פרט מעניין – מדובר בשנה הראשונה שבה שיאן השאלות הוא קורא בשפה הרוסית. אחריו ניצבת קוראת מספריית בית השחמט ששאלה 288 ספרים. האם הילדים שלנו עדיין קוראים? שיאנית הקריאה מקרב הילדים הוא ילד בן 13 מספריית נווה עופר, שקראה 268 ספרים. שניים מתוך חמשת שיאני הקריאה הצעירים הם בני 6 בלבד, ששאלו מעל 150 ספרים כל אחד.  טקס הוקרה מיוחד לשיאניות ושיאני הקריאה הצעירים של מחלקת הספריות בעיריית תל אביב-יפו יתקיים בספריית בית השחמט בתאריך 14.6, במעמד ראש עיריית תל אביב- יפו רון חולדאי.