מחר: חגיגות שבוע הספר 2023 יוצאות לדרך. ואיזה חגיגות

תכלס, אין מה להתגעגע לכיכר רבין. שבוע הספר 2022 (צילום: רונן טופלברג)
תכלס, אין מה להתגעגע לכיכר רבין. שבוע הספר 2022 (צילום: רונן טופלברג)

אוהבים ספרים? הגעתם למקום הנכון: שבוע הספר ייפתח בשבוע הבא עם יריד הספרים המסורתי בשרונה, כשאליו מצטרף יריד הוצאות הספרים העצמאיות בסינמטק שסופח ואומץ רשמית לחגיגה הספרותית, ולראשונה יחגגו את שבוע הספר גם ביפו. וגם: עשרות אירועי תרבות למבוגרים וילדים. שווה קריאה

כל מי שאוהב ספרים מתרגש קצת עם בואו של שבוע הספר, והשנה ההתרגשות גדולה מתמיד: אחרי שנים של ביקורת על מסחור היריד המרכזי של החגיגה הספרותית וירידה מסוימת בקרנו של האירוע, מתחדש השנה שבוע הספר של תל אביב בשני מוקדים מרכזיים חדשים בנוסף ליריד הספרים המסורתי בפארק שרונה, האחד ביפו שתחגוג לראשונה את שבוע הספר והשני בסינמטק, שם יערכו הוצאות הספרים העצמאיות את היריד האלטרנטיבי שלהן.

שבוע הספר ייפתח ב-14.6 ויימשך עד ה-22.6 (שמתם לב שזה לא שבוע, כן?), ובמרכזם יריד הספרים בשרונה שייפעל מדי יום החל מ-17:00 ויכיל לא פחות מ-250 דוכנים של 70 הוצאות ספרים המהווים את חנות הספרים הגדולה בישראל, בה ניתן יהיה למצוא אלפי כותרים, כולל רבים שנדיר למצוא בחנויות הספרים לצד ספרים חדשים ורבי מכר במחירים מוזלים. בובות ענק של דמויות מספרים קלאסיים שכולנו אוהבים יקבלו את פניי הבאים ליריד, כמו גם מתחם ילדים, הכולל במה עם הצגות ושעות סיפור לילדים, פינת הפעלות ופינת יצירה.

קוראים אותנו כמו ספר פתוח. שבוע הספר 2022 (צילום: רונן טופלברג)
קוראים אותנו כמו ספר פתוח. שבוע הספר 2022 (צילום: רונן טופלברג)

חובבי הספרות ישמחו ודאי לשמוע שיריד הוצאות הספרים העצמאיות, שהתקיים בשנתיים האחרונות בקפה שפירא והפך לאחד האירועים הכיפיים והמפתיעים של שבוע הספר, אומץ בידי העירייה ויתארח השנה בסינמטק תל אביב בין ה-16.6-14.6. במקביל יוקרנו בסינמטק סרטי ילדים וסרטים לכל המשפחה המבוססים על ספרים מוכרים, ובספרייה לקולנוע יתארחו סופרי ילדים לשעות סיפור. לנו זה נשמע כמו מקום שנשמח להיות בו.

חידוש נוסף השנה יהיה יריד שבוע הספר היפואי שיתקיים השנה לראשונה ב-15.6 ויארח ברחבת מרכז תרבות מנדל (שדרות ירושלים פינת רחוב התקומה) שלל סופרות וסופרים יפואיים, ביניהם רינו צרור, עבד סטל, רויטל פז-למפרט, עדית אלנתן, מייסר סרי אבו שחאדה ומוחמד אגואני בתצוגה מיוחדת. האירוע היפואי הייחודי יכלול גם את משחק החידות לילדים "תעלומת הספרייה", עמדת ג'אגלינג ובועות סבון לכל המשפחה, הצגה מבית תיאטרון אורנה פורת והופעה של מוזיקה ערבית קלאסית.

אלטרנטיבה זה כיף. יריד הספרים בקפה שפירא 2021 (צילום: יחסי ציבור)
אלטרנטיבה זה כיף. יריד הספרים בקפה שפירא 2021 (צילום: יחסי ציבור)

אם כל זה לא מספיק, אז בנווה צדק יתקיים במקביל פסטיבל אקס ליבריס 2023 (18.6-19.6), עם מגוון אירועים ומפגשים שנוצרו בעקבות ספרים ויוקדשו לפעולת הקריאה, לתרבות הספר ולהשפעתם על המרחב הציבורי ועל החשיבה הקהילתית־חברתית. במהלך הפסטיבל יתקיימו מפגשים ספרותיים חד פעמיים ואירועים מקוריים בהשתתפות אנשי ספר, אמנים ויוצרים. האירועים כוללים תיאטרון סיפור, ביקור של 'האסטרונאוטית' – חנות הספרים במשאית, פרפורמנס קריאה, הקרנת רחוב של הסרט שלום שבזי מסדרת העברים, מדיטציית מיינדפולנס המונית, תערוכות, שיחות וסיורים בעקבות ספרים, המלצות קריאה ועלעול בספרים, ביקור בספריות ובחדרי עבודה סודיים, מתחם לכריכת ספרים, והפתעות נוספות לילדים ולמבוגרים בבתי הקפה, בגינות, בסמטאות ובגלריות.

קוראים ופועלים. פסטיבל אקס ליבריס בנווה צדק (צילום: אילן ספירא)
קוראים ופועלים. פסטיבל אקס ליבריס בנווה צדק (צילום: אילן ספירא)

גם הספריות העירוניות של תל אביב-יפו הולכות לחגוג את שבוע הספר במגוון אירועים מגוון אירועים לכל הגילאים: מפגשים עם סופרים, סדנאות והרצאות מיוחדות העוסקות בתרבות ובספרות העברית. זמן טוב להזכיר שבעיר ישנן 22 ספריות קהילתיות וכ-48 ספריות רחוב בשטחים ציבוריים פתוחים, מתוכן 4 ספריות חוף בחופי העיר. כלל הספריות עומדות לרשות התושבים ללא עלות ולאורך כל ימות השנה. לכו לקרוא משהו.
>> שבוע הספר, 22-14 ביוני, עוד פרטים על כל האירועים והטבות למחזיקי דיגיתל באתר העירייה