טוב או רע? שבילי האופניים החדשים משגעים את תל אביב

שביל האופניים ברחוב בן יהודה. צילום: עיריית ת"א
שביל האופניים ברחוב בן יהודה. צילום: עיריית ת"א

בירמיהו, בדיזנגוף, בבוגרשוב: שבילי האופניים החדשים שנסללים בעיר מעוררים גלים של תלונות ותושבים לא מרוצים. ובכל זאת: נתונים ראשוניים מוכיחים שזה עובד: רישות השבילים מגדיל משמעותית את מספר הרוכבים על שניים

במשך שנים ארוכות כל מי שחי בעיר ומתנייד עם אופניו בכבישיה התלונן על הרישות הבעייתי של שבילי האופניים בעיר ועל היעדר הנגישות לדו-גלגליים ברחובות מרכזיים. במהלך הקורונה וביתר שאת בחודשים האחרונים, מקדמת עיריית תל אביב-יפו את הכפלת אורך שבילי האופניים בעיר בשלל פרויקטים בולטים, ביניהם ברחובות מרכזיים כמו דיזנגוף, בן יהודה ובוגרשוב. וזה, כמובן, מביא איתו גל חדש של תלונות.

במרכז המחלוקת העירוני סביב תנופת סלילת השבילים, נמצא כמובן שביל האופניים שמחק חצי מהכביש ברחוב בוגרשוב. תושבים ונהגים באזור מקוננים על כך שכעת משתרך לאורך הרחוב פקק נצחי משך רוב שעות היום, וחיפוש חנייה ברחובות הסמוכים הפך למשימה בלתי אפשרית, ומרבים לטעון כנגד שביל האופניים שאינו משרת רוכבים רבים. ואז הגיעו הנתונים.

שביל אופניים בדיזנגוף לכיוון צפון. צילום: כפיר סיוון
שביל אופניים בדיזנגוף לכיוון צפון. צילום: כפיר סיוון

שימו לב: על פי נתוני עיריית תל אביב-יפו, חולפים ברחוב בוגרשוב כ-6000 זוגות אופניים וקורקינטים ביום, פי 2.5 מנפח התעבורה לפני ביצוע השביל. במקטע המרכזי של בן יהודה, לא רחוק משם, נוסעים כעת כ-2600 רוכבי אופניים וקורקינטים ביום, כמות כפולה של רוכבים ביחס למצב שלפני השביל. המספרים האלה מסתדרים יפה עם התיאוריה לפיה רישות והארכת שבילי האופניים בעיר יגדיל משמעותית את מספר המשמתמשים באופציה הדו-גלגלית.

שביל אופניים נוסף שמעורר מחלוקת קשה בעיר וברשתות החברתיות הוא זה שנסלל לאחרונה ברחוב ירמיהו. בימים האחרונים התגלה כי מאז סלילתו נוטים מחפשי החנייה באזור להתעלם מקיומו ופשוט לחנות את רכבם על השביל תוך חסימתו המלאה. תיעוד של התופעה על ידי שאול גרינפלד בטוויטר עורר שיח ער ואגרסיבי בנושא, כשמצד אחד בעלי רכב שקובלים על מחיקת מאות מקומות חנייה בשכונה ללא מתן אלטרנטיבה, ומצד שני רוכבים ואזרחים שזועמים על חסימת שביל האופניים בחנייה לא חוקית.

"הורידו באיזור הזה ספציפית מעל ל-100 חניות בלי לתת שום פתרון אחר", אמר אחד המגיבים בשרשור, "צמצמו את חניון רידינג באיזור במאות חניות, ואין שום שיפור בתחבורה הציבורית". מהעירייה נמסר בתגובה כי "אכיפת חנייה בנתיבי אופניים מבוצעת הן באופן יזום והן בהתאם לקריאות למוקד. במידה ותושבים נתקלים בחניית רכבים על שבילי אופניים עליהם לדווח למוקד העירוני, גם באמצעות אפליקציית 106, והפיקוח ייבצע אכיפה".

רואים כפול. העירייה תכפיל את שבילי האופניים בעיר
רואים כפול. העירייה תכפיל את שבילי האופניים בעיר

תלונות רמות אחרות מייצר שביל האופניים שהיה כה חסר לאורך רחוב דיזנגוף. מי שנסע לאורכו לא יכול היה שלא לשים לב שהשביל אינו מופרד בגובהו מהמדרכה, תופעה שכבר חשבנו שהתבררה כטעות מרה מבחינת היכולת לשמור על ביטחונם של הרוכבים ושל הולכי הרגל. במרבית השבילים החדשים בעיר ההפרדה המפלסית מתקיימת, והיעדרה בדיזנגוף מעוררת תהיות. האם לא למדנו דבר מטעויות העבר? והאם נגזר עלינו לעשות את אותן טעויות שוב ושוב?

עיריית תל אביב-יפו, בתגובה, טוענת כי "נתיב האופניים בדיזנגוף אינו מופרד בגובה מאילוצים פיזיים ותשתיתיים; חשש לפגיעה בשורשי העצים וסוגיה של ניקוז. עם זאת, קיימת הפרדה חלקית על ידי עצים, עמודי חשמל ובקרוב גם ריהוט רחוב שיותקן במקום".