מצאנו את שביל האופניים המסוכן ביותר בתל אביב. וזה בכוונה

אסון שממתין להתרחש. שביל האופניים המתהפך בשדרות יהודית (צילום: יהונתן בר)
אסון שממתין להתרחש. שביל האופניים המתהפך בשדרות יהודית (צילום: יהונתן בר)

תושבי שדרות יהודית גילו שכיווני הנסיעה בשבילי האופניים התהפכו לפתע, ויוצרים כעת כאוס מסוכן בנקודת המפגש של השדרה עם גשר יהודית, שם צריכים הרוכבים לדהור דרך הצומת באלכסון (בשני הכיוונים) כדי להישאר במסלול הנכון. אסון הוא רק שאלה של זמן. תגובת העירייה: "השביל תוכנן במחשבה רבה"

2 בספטמבר 2022

התחרות על תואר שביל האופניים האידיוטי ביותר בתל אביב נפתחה מחדש. המאמץ לרשת את העיר בשבילי אופניים נמשך, ותושבי העיר כבר התרגלו לכך שבמסגרתו אפשר למצוא שבילי אופניים תמוהים עם תחנות מפעל הפיס במרכזם או סתם כאלה שנקטעים ונשפכים לתוך צומת מועדת לתאונות, אבל את מה שקרה השבוע בשדרות יהודית אין אלא לתאר כאיוולת מסוכנת מסוג חדש.

לפני כחודשיים הסתיים שיפוצן של שדרות יהודית, השמחה הייתה רבה, השדרה נראית נהדר, שבילי האופניים שבמרכזה נראו בטוחים וברורים. אלא שבשבוע שעבר הגיעו פועלי העירייה, צבעו את השביל בירוק, חידשו את הסימונים ולפתע התברר שהשבילים התהפכו: השביל שהוביל מטה אל גשר יהודית מוביל כעת מעלה אל דרך מנחם בגין, ואילו השביל בכיוון הנסיעה הנגדי התהפך אף הוא.

זה נהיה מעניין במיוחד – כלומר מסוכן בצורה מסמרת שיער – בצומת אליה מגיע השביל בנקודת המפגש עם הגשר, שם צריכים הרוכבים ממזרח למערב לחצות את הצומת באלכסון ולהחליף צד נסיעה כדי להישאר בשביל הנכון, כשבאותה העת צריכים לחצות את אותה הצומת באלכסון גם הרוכבים ממערב למזרח, תוך כדי שהולכי רגל מנסים לחצות אותה גם כן, בעוד כלי רכב שהגיעו לקצה השדרה מבקשים את היו-טרן שמגיע להם. מתכון בטוח לאסון.

אם חשבתם כמונו שמדובר בטעות שהתחוללה בעת צביעת השביל ותתוקן במהרה – תחשבו שוב. מתברר שהיפוך המסלולים בשדרה נעשה בכוונה מלאה ועל פי העקרונות התכנוניים של משטרת ישראל. ידעתם שלמשטרת ישראל יש עקרונות תכנוניים? לא? עכשיו אתם יודעים. ובמסגרת העקרונות הנ"ל, מתברר שברחובות מוטי הליכה, שביל האופניים צריך לזרום נגד כיוון נסיעת המכוניות לשיפור הבטיחות. העקרון אולי נכון, אבל במקטע הספציפי המדובר הוא משפר אולי את בטיחות הרוכבים רק כדי להכניס אותם למלכודת מוות בקצה השביל.

בעיריית תל אביב-יפו סירבו להתנער מהטעות התכנונית המחרידה, והסבירו ש"השביל תוכנן עם משטרת התנועה במחשבה רבה ותוך שימת דגש על בטיחות הרוכבים. כיוון השביל נקבע על פי עקרון תכנון לפיו בטיחות הרוכבים ברחוב ממותן תנועה גבוהה יותר כאשר רוכבים נגד כיוון התנועה. בכל מקרה, אנו נבחן את תפקוד השביל והתנהגות הרוכבים בחודשים הקרובים, ונשקול הוספת שילוט או תמרורים נוספים במקום לטובת הכוונת הרוכבים". זה בוודאי ינחם את הפצועים והנפגעים העתידיים.

>> ווווורווווווום! מבחן הקורקינטים השיתופיים הגדול
>> גם הרצל רצה: הושלם שביל האופניים הכי מבוקש בעיר