לוק, סטוק ומיליון אקדחים מעשנים: גאי ריצ'י חזר לכושר

זה אקדח ביד שלך או שאתה סתם רוצה להרוג המון אנשים? ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)
זה אקדח ביד שלך או שאתה סתם רוצה להרוג המון אנשים? ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)

"שומר טינה" הוא הסרט הכי טוב של ריצ'י מאז הפעם האחרונה שהוא עבד עם ג'ייסון סטיית'האם ב"סנאץ'", ונדמה שבניסיונו לעצב מחדש את סגנונו הקולנועי, ריצ'י שב ופנה אל האיש שאיתו יצא לדרך מלכתחילה. אנחנו בעד

13 ביוני 2021

שוד ונקמה הם שני נרטיבים פופולאריים במותחני אקשן. הראשון לרוב שם דגש על תוכניות מתוחכמות, השני טובל באלימות. שני הנרטיבים האלה נפגשים, או שמה מתנגשים, בסרטו החדש של גאי ריצ'י, שבו הוא חורג במופגן מהסגנון עתיר הקריצות שאפיין אותו עד כה, ומכוון הישר לבטן. 

זה מתחיל בשוד של מכונית משוריינת, המצולם כולו בשוט אחד מתוך המכונית, כאילו מנקודת מבט של חבילות הכסף המוטלות מאחור. הדברים שקורים מחוץ למכונית נשמעים רק בפסקול. מה שעשוי להיראות כבחירה אומנותית מתחכמת מתגלה מאוחר יותר כבסיס הדרמתי של הסרט כולו. "שומר טינה" יחזור שוב ושוב לאותה סצנה ויגיש לנו אותה מנקודות מבט שונות, שמספרות סיפורים שונים המשייכים את הסרט לשני הנרטיבים הנ"ל. במסגרת עלילת השודים, יש גם סיקוונס טיפוסי שעורך בין תכנון השוד לבין ביצועו (כמו ב"אושן 11" למשל). זה סוג נוסף של משחק עם נקודות מבט מתנגשות, וזה עובד יפה. 

אחרי כותרות פתיחה דמויות סרטי ג'יימס בונד (רק בלי השיר והבחורות) ג'ייסון סטיית'האם מצטרף לחברת ההובלות שנשדדה בתפקיד נהג/שומר מן המניין. רק ששום דבר בדמותו אינו משדר משהו מן המניין – הוא קר רוח, מקצוען הרבה מעבר לדרישות התפקיד, ונושא סוד. כמו סוכן סמוי הוא זוכה בכינוי H, שזה האות הראשונה בשם משפחתו Hill, אך נדמה ש-Hell יותר מתאים. מי הוא באמת, ומה ולמה הוא זומם – את האינפורמציה הזאת נקבל טיפין טיפין. 

זה אקדח ביד שלך או שאתה סתם עושה עם האצבעות. ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)
זה אקדח ביד שלך או שאתה סתם עושה עם האצבעות. ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)

העלילה לקוחה מסרט צרפתי מ-2004 בשם " Le convoyeur", ולפי הדיווחים ריצ'י שדרג את המרקם של החשיפה ההדרגתית של מרכיבי הסיפור. כך, למשל, סצנת שוד נוספת נקטעת באופן מפתיע שתורם להאדרה של H, ומותיר אותנו תוהים. יחלפו עוד כמה סצנות בטרם הסרט יבצע את הקפיצה הראשונה לעבר כדי להתחיל לספק לנו תשובות. עמיתיו ההמומים מגדירים אותו כ"שד אפל", וכשהאף.בי.איי מצטרף לסיפור, הוא זוכה לכינוי "שועל בלול תרנגולות". 

תואר נוסף מודבק לו על ידי הבעלים של חברת ההובלות המשוריינות. הוא קורא לו "אגדה" ואינו מוטרד משלל הגוויות שהותיר מאחוריו באחד המפגשים עם שודדים. זה לא סרט על טובים נגד רעים, אלא על מדרג של חוסר מוסריות. אם "הארי המזוהם" זכה בזמנו לביקורת כסרט פשיסטי משום שהציג את קלינט איסטווד כוויג'ילנט עם תג שוטר, "שומר טינה" הוא "הארי המזוהם" בריבוע. במקרה או שלא במקרה, סקוט איסטווד, שנראה כמו העתק של אביו, מופיע כאן בתפקיד משנה מהותי. המדרג הזה מגיע לסוג של שיא בסוף הסרט, שהוא החלק הכי פחות מוצלח בו.

זה אקדח ביד שלך או שזה תת מקלע רצחני שיורק אש בקצב הסמבה? ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)
זה אקדח ביד שלך או שזה תת מקלע רצחני שיורק אש בקצב הסמבה? ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)

ליקוי נוסף בעלילה הוא הגילוי הצפוי לגבי זהותו הסודית של "האיש מבפנים". מה שמפצה על הליקויים הוא הבימוי הקשוח והמדויק של ריצ'י, שמעצב כל סצנת אקשן לפרטי פרטים, ללא קישוטים מיותרים. הפעם אין כאן סלואו מושנים והקפאות תמונה. הרבה גוויות נופלות משני צידי הפריים, אך הסרט אינו חוגג על האלימות, אלא נותן לנו לחוש אותה, בעיקר כשהיא מכוונת לדמויות שלמדנו לחבב. 

במילים אחרות, זה הסרט הכי טוב של ריצ'י מאז הפעם האחרונה שהוא עבד עם סטיית'האם ב"סנאץ'". מי שהיה ספורטאי ודוגמן עד שריצ'י ליהק אותו ב"לוק, סטוק ושני קנים מעשנים" – הסרט הראשון של שניהם – הפך מאז לכוכב אטום מבע של סרטי אקשן מדרג ב' (הדימוי הזה נוצל היטב בהופעתו המצחיקה מאוד ב"מרגלת"). נדמה שבניסיונו לעצב מחדש את סגנונו הקולנועי, ריצ'י שב ופנה אל האיש שאיתו יצא לדרך מלכתחילה. אני לא יודעת אם הוא מתכוון להמשיך בכיוון שמסמן הסרט הזה (הוא בכל זאת אמור לביים את "אלדין 2") אבל אני בעד.

זה אקדח ביד שלך או ש–אוקיי, זה אקדח ביד שלך. ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)
זה אקדח ביד שלך או ש–אוקיי, זה אקדח ביד שלך. ג'ייסון סטיית'האם ב"שומר טינה" (צילום: יחסי ציבור)

★★★☆ 3.5 כוכבים
Wrath of Man בימוי: גאי ריצ'י. עם ג'ייסון סטיית'האם, ג'פרי דונובן, סקוט איסטווד, ג'וש הרטנט, אנדי גרסייה, אדי מרסן. ארה"ב 2021, 119 דק'