שותפות גורל: התוכנית החדשה של חולדאי להורדת שכר הדירה

הכירו את היוזמה החדשה של ראש העיר: דירות נפרדות שחולקות מטבח, סלון או חדר משחקים. מתחת לרדאר כבר קיימת גרסה של הקונספט, וזה לא נראה טוב. ביררנו עם חולדאי אם יש לזה סיכוי אמיתי לעבוד בתל אביב

קח מספר. צילום: Shutterstock
קח מספר. צילום: Shutterstock
15 במרץ 2016

"דמיינו את כל האנשים חולקים את העולם כולו", זימר ג'ון לנון בתחילת שנות ה־70 והרטיט את לבותיהם של היפים רבים. 45 שנים חלפו והדור שלנו חולק בעיקר חובות, הרגלי שתייה מגונים ומתכונים של שלוש דקות למיקרו. יוזמה חדשה שהחל לקדם ראש עיריית תל אביב־יפו, רון חולדאי, שואפת לקרב בין בני האדם מעט יותר ולנסות להוזיל את עלויות המחיה התופחות. חזון הדיור השיתופי כולל דירות סטנדרטיות החולקות עם שאר דירות הקומה חדר פונקציונלי ספציפי – חדר משחקים לילדים, מטבח או סלון.

"בעתיד בני האדם יצטרכו להסתדר בדירות קטנות"

"מצוקת הדיור קיימת בכל העולם. יש מגמה ברורה של מעבר מהכפרים אל הערים, שבינתיים מצטופפות ומתייקרות", מסביר חולדאי. "זה הביא אותי לידי הבנה שבעתיד בני אדם יצטרכו להסתדר בדירות קטנות יותר, והשאלה היא איך אפשר לספק את כל השירותים ברמה גבוהה ובפחות שטח. במשרדים, למשל, אפשר לשכור היום רק שולחן וכיסא, וכל יתר הצרכים, כגון חדר דיונים וקפיטריה, הם משותפים. אולי דמי השכירות על השולחן והכיסא גבוהים, אבל אילו היית צריכה לשכור משרד שלם, זה היה עולה לך הרבה יותר. WeWork (חברה שמציעה שירותי משרדים משותפים – ד"מ) כבר החלה לפתח פרויקט מגורים חדש בתל אביב שנקרא WeLive. העליתי את הרעיון כאתגר ליזמים במסגרת כנס הנדל"ן של 'גלובס', ובמקביל יזמנו תחרות אדריכלים, שיציעו לנו תוכניות לטיפול בנושא".

איך הדיור השיתופי יוזיל את מחירי הדירות? הרי הדיירים שוכרים גם את החלל המשותף.

"קחי לדוגמה בניין שבו יש חדר כושר משותף. אם כל דייר היה צריך להחזיק בעצמו את ההליכון ואת מכשירי הכושר בדירה, זה היה הרבה יותר יקר. השיתוף מוזיל את השימוש".

אבל אנחנו מדברים על דברים בסיסיים יותר מחדר כושר.

"זה אותו דבר בדיוק. אנחנו נמצאים בתחילת הדרך. נראה מה יציעו לנו ומה יהיו ההגבלות הכלכליות".

מי קהל היעד של פתרון המגורים הזה?

"אני מעריך שאלה יהיו אנשים בראשית דרכם, צעירים עם שני ילדים לכל היותר, עד שאולי ירווח להם והם יוכלו להרחיב את דירתם. יש הרבה אנשים שרוצים ליהנות ממה שיש לעיר להציע ולא יכולים להרשות לעצמם לקנות בה דירה גדולה".

רון חולדאי. צילום: נמרוד סונדרס
רון חולדאי. צילום: נמרוד סונדרס

ועכשיו תפסיקו לדמיין

סולידריות? אולי. אוטופיה? לא בטוח. מתחת לרדאר, ולרוב גם בניגוד לחוק, מושכרות בתל אביב דירות שפועלות על פי רעיון דומה, רק בביצוע מרשים פחות מזה שרואה חולדאי לנגד עיניו.

"זאת הדרך של בעל הדירה לגבות יותר כסף ממה שהיה מרוויח על דירת שותפים סטנדרטית ולעקוף את האיסור על חלוקת דירות. זאת תרמית רעיונית", מבהירה מורן נוגה, שמתגוררת בדירה קטנה ומחולקת באזור שינקין, שבה המטבח משותף לה ולשכן. "הדבר החמור ביותר הוא שאין לי אמירה לגבי הדייר שאיתו אני חולקת חלל. חתמתי ראשונה על החוזה ומיד חיפשתי שותפה, אבל בעל הדירה קבע לי עובדה בטענה שזאת לא דירת שותפים. אנחנו חולקים חשבונות ולדייר השני יש ילד שנמצא אצלו כל הזמן, הדוד דולק כל היום, הוא משתמש לי בדברים במטבח המשותף, הורס לי מכשירי חשמל, יש לו בעיית שתייה שיצרה סיטואציות מפחידות ממש. זאת דירת שותפים שאין לי את האפשרות לבחור עם מי לחלוק אותה".

לנוכח ניסיונך, את חושבת שאם זה ייעשה בצורה מאורגנת, האם זה פתרון שיכול להצליח?

"צריך להקדיש לזה חשיבה רצינית, לנתח את הסיכונים ולצפות את כל מה שיכול להשתבש. אם ינוסחו כללים, זה יכול לעבוד".