שחף שבתאי, השף של אל על ומסעדת פופ אנד פופ, עף על עצמו

בא נלהב. שחף שבתאי. צילום מסך מתוך "שף מתחלף", רשת 13
בא נלהב. שחף שבתאי. צילום מסך מתוך "שף מתחלף", רשת 13

שחף שבתאי, השף של "פופ אנד פופ" וגם של חברת התעופה הלאומית, קפץ בפעם הראשונה לריאליטי במסגרת "שף מתחלף" של רשת, נפגש עם המטבח השונה של דיוויד פרנקל ומספר לנו על האתגר הלא פשוט: "מזל שהתחלפנו רק ליום אחד. לא בטוח שהייתי מחזיק יותר"

12 ביולי 2022

אפשר לאהוב את "שף מתחלף" ובהחלט אפשר שלא. עם זאת, אי אפשר שלא להעריך את מי שחתום על ליהוק צמדי השפים המתחלפים ביניהם ליום אחד – הפרק הפותח, ששודר בשבוע שעבר, הפגיש בין ירון שלו (טוטו) ושגב משה (שגב, שמאז נסגרה), במה שהפך לתאונת רכבת טלוויזיונית שאי אפשר היה להסיר ממנה את העיניים. בפרק ששודר אתמול (שני, 11.7) השתתפו דיוויד פרנקל (פרונטו) ושחף שבתאי (פופ אנד פופ). על אף השוני בפרסונות, הפעם נחסכות מהצופים תמונות קשות – לפרנקל יש מספר התבטאויות ששף אחר אולי היה נעלב מהן, אך לא שבתאי. האופטימיות המדבקת שלו והאנרגיה התזזיתית פשוט אינן מאפשרות לרגשות שליליים לחדור פנימה, ומצליחות להמיס גם את הצוות הקפוץ של פרונטו. "הם קיבלו אותי מאוד בביישנות ובשקט, בצורה מכובדת. לקח להם זמן להיפתח", הוא מספר ואז צוחק. "אני חושב שעד לרגע שהלכתי הם לא ידעו איך לאכול אותי. עד היום בעצם".

אבל שיתפו פעולה? זרמו איתך?
"היה להם חשוב להגן על הדי.אן.איי של המקום, אבל הם היו תמיד עם חיוך קטן. לא צחוק כמו אצלי – רק חיוך – אך נתנו לי תחושה של בית. רציתי לעשות עוד ועוד מנות עד שבסוף ההפקה התערבה. ביקשו שאכין שתיים-שלוש מנות ותוך דקות הכנתי ארבע-חמש, כי היו לי רעיונות. מנהל המטבח והצוות הסתכלו בסקרנות ונתנו לי לעשות הכול, לא כמו בחוויה של ירון שלו בשגב".

עושים החלפות, מימין לשמאל: דיוויד פרנקל ושחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)
עושים החלפות, מימין לשמאל: דיוויד פרנקל ושחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)

שבתאי הוא כנראה אחד השפים העסוקים בארץ. פרט לקומפלקס פופ אנד פופ הכולל מסעדה, בר, חלל אירועים ובייקרי מוערך, הוא מחזיק במסעדות בערים שונות בעולם וגם בתואר שף חברת אל על. מחר הוא טס לציריך לאירוע לקוחות של אל על ומשם הוא ימשיך למרוקו, למסעדה חדשה שפתח בקזבלנקה. "יש לי כמה וכמה מסעדות", הוא אומר בחיוך. "אני נמצא בעיקר בשנחאי, מרוקו ותל אביב, וכמובן נוסע לאן שאל על שולחים אותי". לרוב הוא מעדיף להתרחק מתכניות טלוויזיה, אך הנסיבות גרמו לו להסכים בכל זאת להשתתף בריאליטי. "התכנית צולמה בזמן הקורונה הראשונה, כשאף אחד עדיין לא הבין מול מה אנחנו עומדים. הכל נעצר וחסר לי הריגוש. אם היא הייתה מצולמת כיום כנראה שלא הייתי מסכים. אני אוהב לשמור על האינטימיות עם השפים והצוותים שלי ועם השותפים שלי. אין לי דרייב לצאת החוצה להראות מה אני עושה".

>> כי מותר לכם: קינוחי השוקולד הכי טובים בתל אביב

איך הרגשת כשהבנת שאתה עומד להתחלף עם דיוויד פרנקל?
"לא ידעתי עליו כמעט כלום, פרט למעט ששמעתי מקולגות. ידעתי מיהו ומה הוא עושה בערך אבל שום דבר על האופי והיצירה. ככל שהמונית נסעה דרומה הבנתי שזה עומד להיות מקום קטן. אני אוהב לעשות דברים בגדול, ורוב המקומות הגדולים נמצאים בצפון העיר. הרגשתי כמו תייר מניו יורק שמגיע לכפר קטן באי יווני".

התייר של הכפר. שחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)
התייר של הכפר. שחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)

נלחצת? בכל זאת פרונטו אחת המסעדות המוערכות בעיר.
"ריתק אותי שנבחרתי להחליף מטבחים עם דיוויד. עבור שף, מטבח הוא המקום הכי אינטימי. לתת את המטבח שלך למישהו זה כמו להרשות לו להיכנס למיטה שלך ולישון על הכרית שלך. כשנפגשנו בסוף דיוויד נראה לי בחור שקט.  התרשמתי שהוא אדם ערכי שאוהב את מה שהוא עושה".

איך הייתה חוויית הסרוויס?
"הדבר הראשון שקפץ לי לעין היה עד כמה המטבח קטן. הוא הזכיר לי את ימיי בשייטת", הוא צוחק. "אצל דיוויד הכל קורה לאט. אצלי חומר גלם לא מספיק להיכנס למקרר והוא כבר יוצא ללקוח. הכל גדול וקורה מהר. המטבח שלי ענק עם כמות אנשים אחרת ועודף אנרגיה. בפרונטו המטבח עובד בצורה מאוד מוקפדת, בסדר מסוים שלא זזים ממנו. חזרתי אחורה בזמן לשנת 1998, ללימודי בישול בפריז כשהיינו מכינים קיש לורן במשך ארבעה ימים (צוחק). הבנתי שוב מדוע בחרתי בבישול האסיאתי ולא נשארתי במטבח הצרפתי. מזל שהתחלפנו רק ליום אחד. לא בטוח שהייתי מחזיק יותר".

איפה האבן יוגורט? פופ אנד פופ בפרונטו. שף מתחלף (צילום יח"צ רשת 13)
איפה האבן יוגורט? פופ אנד פופ בפרונטו. שף מתחלף (צילום יח"צ רשת 13)

גם הקהל והעיצוב שונים מאוד בשתי המסעדות.
"בפרונטו הכל יותר אינטימי. בפופ אנד פופ אוכלים 300 איש בערב וכשמדברים צריך להרים את הקול בגלל המוזיקה. בסרוויס בפרונטו אכלו 32 או 52 איש, אני כבר לא זוכר בדיוק. זה הלחיץ אותי אבל הופתעתי כשהצלחתי ממש לפתח שיחה עם הלקוחות".

>> ממזרח למערב: 17 המסעדות האסייתיות הטובות בתל אביב

איך הצוות שלך התרשם מדיוויד פרנקל?
"הם התרגשו מאוד. אני חושב שעבור טבחים זו חוויה להתנסות בעבודה עם שף אחד, במיוחד עבור אלה שרוצים לפתח קריירה. חלקם גם התחברו אליו. בסיום הצילומים כולם רצו אלי ושיתפו בסיפורים. בדרך כלל אנו מסיימים לעבוד בחצות. הפעם כולם נשארו עד שתיים בלילה לספר איך היה".

עד היום לא יודעים איך לאכול אותו. שחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)
עד היום לא יודעים איך לאכול אותו. שחף שבתאי (צילום יח"צ רשת 13)

לקחת משהו ממנו למטבח שלך? 
"למחרת היה לנו אירוע והשתמשנו במקום סויה באבן יוגורט שדייוויד השאיר, חומר גלם שבדרך כלל לא נמצא אצלי. כמו נס פך השמן היא הספיקה ל־250 מנות (צוחק). מאז העולם השתנה לגמרי. אם התכנית הייתה מצולמת בתקופה אחרת, יציבה יותר, אולי משהו היה נשאר בשני הצדדים".

לו שאלו אותך עם מי היית רוצה להתחלף, מה היית עונה?
"חד משמעית יובל בן נריה. אנחנו חברים טובים ומשתמשים בחומרי גלם דומים, ותמיד כשאני מגיע אליו למסעדות אני אוהב לעשות בלגן".