שינוי חברתי לא יגיע מכיוון הבית היהודי

גם הבית היהודי הצטרפה לטרנד המיתוג החברתי. בפועל היא אפילו פחות חברתית מהליכוד

מתוך סרטון תעמולה של "הבית היהודי"
מתוך סרטון תעמולה של "הבית היהודי"
14 בינואר 2015

החידוש הגדול שמפריד בין המפד"ל המנומנמת לבית היהודי הוא הרצון של בנט להוביל מפלגה כל ישראלית, שדואגת לדתיים וגם לחילונים, למתנחלים וגם לירושלמים. זו הסיבה לגימיקים ולקמפיין המתנחמד של הבית היהודי, עם הסרטונים שקורצים לחילונים ולמצביעי מרכז קלאסיים. במקום ארץ ישראל השלמה קבלו היפסטרים ודיבורים על צדק חברתי. באחד הסרטונים רואים שתי בחורות שמדברות על זה שבנט אחראי לבניית מעונות חדשים, להעלאת השכר למאבטחים ולתעסוקה של אנשים עם מוגבלויות. כשאחת משתי הבחורות מתלהבת מבנט, השנייה מעקמת את האף ואומרת: "אבל הוא ימני".

הבעיה העיקרית עם בנט היא לא שהוא ימני, אלא שהוא משקר. הבית היהודי היא המפלגה הכי אנטי חברתית בישראל, וזה הישג מרשים בהתחשב בהרכב של הכנסת האחרונה. על פי נתוני המשמר החברתי – שמודד רקורד הצבעה ונוכחות של חברי כנסת – הבית היהודי מצויה במקום האחרון בין הסיעות, אחרי הליכוד אפילו. ניסן סלומינסקי, אבי וורצמן ומוטי יוגב – שלושה חברי כנסת מהבית היהודי – מחזיקים בשלושת המקומות הראשונים בהתנגדות לחוקים חברתיים (שנה שנייה ברצף – מזל טוב!). המשמר החברתי מגדיר את הבית היהודי כ"מפלגה לא חברתית בצורה יוצאת דופן".

ומה בקשר לאותן יוזמות של בנט? שר הכלכלה פשוט תופס טרמפ על יוזמות או חוקים שאחרים הובילו. יישום חינוך חינם מגיל 3 הוא תוצאה של המחאה החברתית והמסקנה המשמעותית היחידה בוועדת טרכטנברג שיושמה. אל בנט אפשר רק לבוא בטענות על התקן הקמצני שאושר לגנים – גננת וסייעת על כל 35 ילדים. החוק שמחייב חברות גדולות להעסיק אנשים עם מוגבלויות הוא הישג של ההסתדרות במשא ומתן עם ארגוני המעסיקים. גם כאן התחכם בנט וניסה להחריג מהחוק את המדינה, שהיא המעסיק הכי גדול במשק. ההחלטה הזאת שונתה רק כשההסתדרות איימה בשביתה כללית. כנ"ל לגבי עדכון שכר המאבטחים, שלא היה יוזמה של בנט אלא הרחבה להישג של ההסתדרות. יש מקום אחד שבו הבית היהודי כן מאמין במדינת הרווחה – מעבר לקו הירוק. המפלגה שמשאירה את בתי הספר והגנים של החילונים עם תקנים בלתי מספיקים, שמתנגדת לזכויות עובדים ושרוצה לקצץ בשירותים ציבוריים – אותה מפלגה הופכת את עורה לגמרי כשמדובר בהתנחלויות. שם הכיתות קטנות, ההסעות מסובסדות, ושם מצוי אחוז העובדים הגדול ביותר שמועסק על ידי המדינה. אגב, זכותם של המתנחלים לשירותים ציבוריים טובים, אבל זה לא אמור לבוא במקביל לפירוק השיטתי של מדינת הרווחה עבור כל שאר הישראלים.

הרקורד הכלכלי של ממשלת ביבי, בנט ולפיד אינו נתון לוויכוח. מחירי הדירות עלו, הלחץ על המעמד הבינוני גבר, ואף שאין בישראל שיעור אבטלה גבוה יש יותר עובדים עניים מאי פעם ויותר צעירים שחיים בפועל על חשבון ההורים. נפתלי בנט וחברי הכנסת שלו הם המייצגים הכי מובהקים של השיטה, והם כל כך מרוצים מעצמם, שהססמה שבנט בחר לקמפיין היא "מפסיקים להתנצל". בקיצור, מי שרוצה שינוי שלא יחפש אותו אצלם.