האם התחזיות על הרס החוף בעקבות שיפוץ טיילת להט התגשמו?

השנה יושלם סוף סוף שיפוץ טיילת להט, שהוסיף לנו טרסות ושביל אופניים אבל גזל משטח החול. רבים מאלה שהתנגדו לפרויקט שמחים עליו היום, אבל האם בסוף החוף ייעלם וכולנו נתחרט?

הטיילת המשופצת (צילום: כפיר בולוטין)
הטיילת המשופצת (צילום: כפיר בולוטין)
1 באוקטובר 2017

חול המועד: לפני חמש שנים יצאה העירייה בפרויקט דרמטי: שיפוץ והרחבה של טיילת להט לאורך כל חוף תל אביב. השיפוץ הנרחב של 14 ק"מ של רצועת החוף כלל החלפה של הריצוף, ריהוט הרחוב והתאורה, הסדרה של שבילי האופניים כך שיהיו רציפים מבת ים ועד הרצליה, הוספת שבילי הנגשה לחוף, וגם הקמה של טרסות ומדרגות שהן מעין טריבונות ישיבה שהוצבו על הקיר התומך בטיילת, על חשבון החוף עצמו. זו גם הייתה הסיבה העיקרית להתנגדויות הרועמות: רבים התנגדו לצמצום שטח החול המצומצם כך גם בעיר, ומוחים הביעו חשש מנסיגת המים שתביא לצמצום החוף עוד יותר. קבוצות מחאה הפגינו והחתימו אלפים על עצומה נגד הפרויקט, בטענה שמדובר בבזבוז של 150 מיליון ש"ח שהיו צריכים ללכת במקומות אחרים. השנה יגיע הפרויקט לסיומו כשיושלם המקטע האחרון, בין חוף ירושלים לדולפינריום. זמן טוב לבדוק: האם המתנגדים צדקו?

בסיור קצר לאורך הטיילת היא נראית לכאורה שוקקת כל היממה, עם אנשים שמטיילים לאורכה, נמרחים על הטרסות, רוכבים על האופניים בשביל הכי טוב מסוגו בעיר או נכנסים למסעדות שעל החוף. יש שיודו שבדיעבד השיפוץ עשה טוב לטיילת. "נכון שזה הפריע, יצר רעש, גרם לחוף להיראות כמו אתר בנייה ומנע ממני לרכוב על האופניים בחלקים מסויימים", אומר נועה (29), תושבת העיר, "אבל בסוף בנו לנו טיילת יפה, שנראית טוב ועושה חשק לשבת ולהסתכל על הים. אין מה לעשות, כשקורים דברים טובים צריך לספוג קצת רע. בסוף זה משתלם". איתן (25), שפוקד את הים באופן יומיומי, לא מסכים. "העירייה עושה נזקים עצומים לים, בכל ימות השנה. אם אנחנו מדברים על זיהום, על חופים שנסגרים כל שני וחמישי, יש תחושה שלאנשים למעלה לא אכפת מה קורה בחופים. אנחנו אלה שנמצאים שם מדי יום, ואלה שנצטרך להתמודד עם הנזק. הורסים לנו את פיסת הטבע האחרונה שנשארה בעיר".

>> כשבית המשפט אישר את המשך שיפוץ טיילת להט
>> למה הבריכות העירוניות בתל אביב כל כך יקרות? 
>> 7 דרכים להיות יהודי בתל אביב

לדברי ד"ר יעקב ניר, גיאולוג ימי וחופשי שלקח חלק במאבק, ההשפעות על פיסת הטבע הזו יורגשו בטווח הארוך, ומדובר בטעות שלא ניתן יהיה לתקן. "מדובר באובדן נצחי. אלה שקיבלו את ההחלטה כנראה טסים לחופי איטליה ולא משתכשכים במי הים של תל אביב", הוא אומר. לדבריו, "המדינה והעירייה מתנהגות בחוסר אחריות לאתרי הטבע שלנו, במיוחד לאלה שבתוך ערים". לדברי ד"ר ניר, ניתן היה לצמצם את הנזק לו הטיילת הייתה נבנית על עמודים; כעת, הוא עדיין טוען, רצועת החול תצטמצם עם השנים. "בחוף יש תהליך פשוט – האנרגיה שנוצרת דרך הרוח מפעילה את הגלים שמגיעים לחוף. ברגע שהמים נתקלים בחומה, כל החול נגרר והאנרגיה מוחזרת". ד"ר ניר מזהיר שהתושבים שנהנים היום מהטיילת המשודרגת עוד יצטערו על החלטתם, ומזכיר גם תקדים היסטורי בעניין. "ישראלים מאוד אוהבים ללכת על הטיילת, אבל אל לנו לשכוח את החול. כשבנו את כיכר אתרים לפני 40 שנה, הזיזו את החוף מערבה ובנו את הכבישים והטיילת על חשבון הים. כך קורה כעת גם דרומה, עם גזילה של שטח רב מהחול, שתפגע בים ובחוף".

טיילת תל אביב. צילום: כפיר בולוטין
טיילת תל אביב. צילום: כפיר בולוטין
טיילת תל אביב בשנת 1964. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה
טיילת תל אביב בשנת 1964. צילום: מתוך אוסף התמונות של יהודה איזנשטראק, ארכיון המדינה

בעירייה לא מתרגשים מהטענות. איתי פנקס, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק החופים, טוען שהטענות של ד"ר ניר נבדקו והוכחו כלא נכונות. "העירייה שכרה אנשי מקצוע לפני ביצוע השיפוץ והם הגיעו למסקנה שזה לא המצב. אני אמנם לא גיאולוג, אבל נראה שלחופים לא נגרם נזק". פנקס מסכם את הפרויקט כאחת ההצלחות הגדולות של העירייה בתחום ההתחדושות. "צריך להבין שחוף הים של תל אביב הוא המרחב הציבורי הכי גדול בעיר של תושבים ושל אורחים. זה חלק בלתי נפרד מהיופי של העיר. כולם נהנים באופן שווה מהשיפוץ הזה, גם מי שיש לו וגם מי שאין לו".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "כל מי שמבקש בשנתיים האחרונות בטיילת מבין את המהפך הגדול שעברה עם התקדמות פרויקט שיפוצה וחידושה, שכלל את חיבור והנגשת הטיילת, שעד כה הייתה מנותקת מהחוף על ידי קיר ואדניות שחסמו את הגישה לחוף, והוחלפו במרחב ישיבה עם הפנים לים, מדרגות וספסלי עץ שיורדים לכיוון החוף ומאפשרים גישה לנכים לטיילת וכן ישיבה ומבט על הים. כל הטענות על פגיעה בחוף אינן נכונות. טרם ביצוע העבודות ביצעה העירייה סקרים ותסקירים סביבתיים שהראו כי לא צפויה פגיעה בשטח החוף והחול, וכיום, עם סיום החלק המרכזי של הפרויקט, ניתן לראות כי אכן אין כל פגיעה. הטענה נגד נחיצות הפרויקט אינה ברורה שכן בזכותו יותר אנשים כיום ליהנות מנגישות קלה לים ולחוף, ממתקני חוף מטופחים וזמינים ומבילוי זול ושווה לכל נפש".

[interaction id="59d0c4de933e3000017a7d76"]