ברגר קווין: שיראל ברגר היא שפית השנה 2019

היא יודעת שהיא פורצת דרך ולא מוכנה שאף אחד יגיד לה מה זה טבעונות, על מה להילחם ואיך להתלבש: קבלו את הכוכבת העולה של המטבח העילי מבוסס הצמחים. ריאיון עם בשר

שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
שיראל ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
31 בדצמבר 2019

13 שנים של הגמוניה גברית הסתיימו בטקס פרסי האוכל 2019 עם זכייתה של שיראל ברגר בתואר שפית השנה. ברגר פרצה לתודעה כשפית של הפופ אפ הטבעוני מיס קפלן, ולפני שנה פתחה את מסעדת OPA המבוססת על צמחים בלבד (plant based). היא רק בת 28 אך השפה הקולינרית שיצרה, שילוב של טכניקות ואמנות, אינה דומה לשום דבר שנעשה בארץ קודם.

"הזכייה היא קודם כל פנימית מן הסתם, להיות בטוחה בעצמך שאת הכי טובה גם אם לא מכירים לך. מפני שאני כבר רגילה לזכות רק בקטגוריה הטבעונית, כבר הכנתי את עצמי נפשית שזה לא יקרה, אף שאני חושבת שאני כן ראויה, לא בקטע מתנשא", היא מסבירה. "שף השנה צריך להיות פורץ דרך בעולם הקולינרי ואני חושבת שעשיתי את זה. ריגש אותי מאוד לקבל את ההכרה, בייחוד כש־OPA היא מסעדה נישתית".

קץ ההגמוניה הגברית. ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
קץ ההגמוניה הגברית. ברגר (צילום: איליה מלניקוב)

את האישה הראשונה שזוכה בתואר.
"אני מרגישה מאוד סקסית עכשיו", היא צוחקת. "סוף סוף שתהיה תשובה מעניינת מול כל התשובות הגבריות עד כה, לא? אבל ברצינות, מגדר מבחינתי אינו רלוונטי. עבדו אצלי נשים וגברים מדהימים וגרועים, הכל עניין של כישרון. מדובר במקצוע תובעני וקשה פיזית, נפשית ומנטלית. לנשים שרוצות משפחה אין כל כך אפשרות להיות בתוך הדבר. יש כאלו שעושות את זה אבל מסעדה היא סוג של ילד יחיד ומיוחד בעל אופי מסוים שצריך את כל תשומת הלב. אם כבר הייתי מועמדת בין שפים וזכיתי כאישה זה מהמם".

מה את מתכננת הלאה?
"אני רוצה תמיד שהאוכל יהיה מורכב ומעניין יותר, עובדת על פיתוח טכניקות ומגלה מה האופי שלי בבישול ברמה האישית. השאיפה היא ש־OPA תהיה יותר פיין ושיהיה לנו יותר אומץ להגיד 'זה האוכל', להכתיב קו. אנחנו כל הזמן משנות. שינינו את תפריט היין שעכשיו הוא יותר לטעמי ועבודה עם אלכוהול מייצור מקומי למעט יינות ישראלים, שבעיניי הם לא מספיק טובים. אנחנו נעות לכיוון האקולוגיה, ואם מכינים בארץ ג'ין או עראק באיכות גבוהה, נעדיף להשתמש בהם. אני רוצה להתמקד בחשיבה איך לייעל את המקום שלנו בעולם מבחינה אקולוגית".

פרסי האוכל 2019: לילה של דמעות ואהבה
כל הפרסים וכל הזוכות בפרסי האוכל 2019

ברגר מקבלת את הפרס (צילום: דני גולן)
ברגר מקבלת את הפרס (צילום: דני גולן)

תמשיכי להיות מחויבת לטבעונות? OPA זכתה בתואר המסעדה הטבעונית הטובה ביותר.
"רוב הקהל שמגיע אלינו מורכב מאנשים שאוכלים הכל ובאים לחוות חוויה קולינרית, ולאו דווקא טבעונים. אני לא אוהבת את הכינוי הזה ואמשיך להילחם עד ש־OPA תהיה בקו אחד עם המסעדות הכי טובות בארץ, נקודה".

למה החלטת להצטלם לשער של טיים אאוט בלי חולצה?
"כי להצטלם עם חולצת שף וסינר זה משעמם".

בגדים זה משעמם. ברגר (צילום: איליה מלניקוב)
בגדים זה משעמם. ברגר (צילום: איליה מלניקוב)

OPA
להזמנת שולחן ב-OPA