פרסי האוכל 2019

פרסי האוכל 2019: כל הפרסים וכל הזוכות

היא-סטוריה! שיראל ברגר מ-OPA זוכה בפרס שפית השנה 2019 (צילום: דני גולן)
היא-סטוריה! שיראל ברגר מ-OPA זוכה בפרס שפית השנה 2019 (צילום: דני גולן)

370 אלף הצבעות קבעו מי המנצחות הגדולות: השפית שמובילה מסעדה טבעונית, המסעדנית שאחראית על המסעדות שכולנו מכירים והמסעדה שזוכה כבר שש שנים ברציפות. כל הזכיות של טקס פרסי האוכל 2019

25 בדצמבר 2019

הערב (רביעי, 25.12) נערך זו השנה ה-13 האירוע השנתי של עולם הקולינריה הישראלי – טקס חלוקת פרסי האוכל של Time Out. בטקס החגיגי, שהתקיים בהיכל התרבות בתל אביב בהנחיית איתי מאוטנר ובהשתתפות אנשי הקולינריה המובילים בארץ, חולקו פרסים ל-17 השפים והמסעדות הטובות והאהובות בתחום.

קרוב ל-370 אלף הצבעות הכריעו מיהם המנצחים הגדולים של התחרות השנתית. השנה, לראשונה, גם הצגנו את רשימת 101 המסעדות הטובות בארץ שמתוכן בחרתם ודירגתם את המסעדות האהובות עליכם ביותר. את המקום הראשון בקטגוריה זו קטפה מסעדת בית תאילנדי.

הזכייה המפתיעה של השנה היא שפית השנה – שיראל ברגר. לראשונה בתולדות התחרות זוכה אישה בפרס הזה. את פרס מסעדת השנה קטפה, לא בפעם הראשונה, מסעדת טאיזו, ואת פרס מסעדנית השנה, קטגוריה חדשה, לקחה רותי ברודו החתומה על כמה ממוסדות האוכל האהובים בעיר.

עכשיו אפשר לשחרר כפתור בחליפה, להתרווח, לקחת ליד כוס יין ולקבל את הזוכים הגדולים של פרסי האוכל 2019:

מסעדת השנה | טאיזו

בסרט הזה כבר היינו בשנה שעברה, בזו שלפניה ואפילו לפני שנתיים, אבל אי אפשר שלא לפרגן למסעדת טאיזו שזוכה שוב בתואר המסעדה הטובה ביותר בתל אביב. זוהי השנה השישית שהמסעדה האסייתית של השף יובל בן-נריה גורפת פרסים מאז פתיחתה בשנת 2013. הבחירה אינה מפתיעה, שכן טאיזו נחשבת לקונצנזוס בכל אספקט שמרכיב פאזל שנקרא מסעדה. בניגוד לתזיזיתיות ולרעש שמאפיינים את הענף, השף יובל בן-נריה וצוותו עושים את מלאכתם בשקט ובהתמדה.

המנות מבוצעות בדייקנות פעם אחר פעם כמו במוסדות קולינריה בעולם, כשהעשייה אינה נחשבת מונוטונית אלא סימן למצוינות. מצד שני דואג בן-נריה להציע ללקוחות חוזרים גיוון בימי ראשון שמוקדשים לפרשנות אישית למטבח ההודי, ובבראנץ' אסייתי מושחת אך אלגנטי. שירות, אלכוהול ואווירה זוכים גם הם לתשומת לב עד לאחרון הפרטים, וביחד הם יוצרים חבילת בילוי מנצחת.
טאיזו – כל הפרטים
להזמנת שולחן בטאיזו

פאקורה שרימפס בטאיזו. צילום: איליה מלניקוב.
פאקורה שרימפס בטאיזו. צילום: איליה מלניקוב.

שפית השנה | שיראל ברגר

הבחירה בשיראל ברגר לתואר שפית השנה שמה קץ להגמוניה גברית שנמשכת מאז טקס פרסי האוכל הראשון בשנת 2006. 13 שנים נדרשו עד שאישה קטפה את התואר, עוד תקרת זכוכית בשורה ארוכה שברגר מנתצת בזו אחר זו. צפינו בה בהשתאות הופכת משפית צעירה בפופ אפ הטבעוני מיס קפלן לבעלת מסעדה שמוגדרת אמנם כטבעונית, אך בפועל מתחרה בכל מסעדת A list בעיר.

ברגר אף פעם אינה אינה עושה לעצמה הנחות, ובחירתה להתמקד בעולם הצומח בלבד מאתגרת כפליים. כל מנה בתפריט מבוססת על פרי או ירק עונתי אחד, שמטופל בכמה שיטות הכנה ומוגש בדיוק ועידון שהם על גבול האמנות. השפעתן של ברגר ו-OPA על עולם המסעדנות ועל האופן שבו אנו מתייחסים לאוכל גדולה בהרבה מסך מספר המושבים שבמסעדה ואין לה כל קשר לג'נדר. נחישות חסרת פשרות, יצירתיות, שליטה בטכניקות בישול מתקדמות (כולל התססה) ובעיקר נאמנות לדרך הם די והותר נימוקים לזכיה הכל-כך מוצדקת.
אופא – כל הפרטים
להזמנת שולחן באופא

שיראל ברגר. צילום: אנטולי מיכאלו
שיראל ברגר. צילום: אנטולי מיכאלו

מסעדנית השנה | רותי ברודו

על אף שהקופי בר והבראסרי הם אבני דרך בתרבות הבילוי בעיר, רותי ברודו אף פעם לא ראתה צורך לשים את עצמה בפרונט. קבוצת R2M, שאותה הקימה והנהיגה בשיתוף עם מתי ברודו, פעלה כמכונה משומנת, והאנשים שבראשה הצניעו את האגו לטובת הביזנס. אלא שאז עלה לאוויר הריאליטי MKR המטבח המנצח וטרף את הקלפים. מי שלא שמע על ברודו עד אז התוודע לפרסונה הקשוחה למראית עין וליכולת לחתוך מצב ללא סנטימנטים, איכויות שמיוחסות לגברים אך נצפו אצל ברודו הרבה יותר מאשר אצל הקולגה חיים כהן.

בזירה שנשלטת באופן מוחלט כמעט על ידי גברים מוכיחה ברודו כבר שנים שמגדר הוא רק עוד נתון, ושכל דבר שגבר יכול לעשות גם אישה יכולה – אפילו אם מדובר בהובלת אחת מקבוצות המסעדנות החזקות בישראל. רותי ברודו היא השראה לכל מי שרואה במסעדנות חלום וקריירה, על אחת כמה וכמה נשים. לנו רק נותר לאחל לה בריאות ואריכות ימים.

רותי ברודו (צילום: עידית בן עוליאל)
רותי ברודו (צילום: עידית בן עוליאל)

המסעדה החדשה הטובה בתל אביב | קיטו קאטו

אחרי שנים שבהן הוא נגיש בעיקר למאיון העליון במסעדת TYO, פתח השף יאמה סאן בקיץ האחרון מקום שפונה לקהל צעיר. קריצה לאובססיה היפנית לקיטקט, מיתוג בוורוד מתקתק, לוקיישן איקוני ואווירה תוססת מייצרים בילוי נכון לכאן ולעכשיו, במיוחד כשאפשר לפתוח שולחן בלי למשכן כליה. רולים, אגדאשי טופו, צ'יראשי ועוד מנות יפניות שלמדנו לאהוב, משלבים דיוק יפני עם שמחת חיים ונדיבות ישראלית.
קיטו קאטו – כל הפרטים
להזמנת שולחן בקיטו קאטו

קיטו קאטו. צילום: דרור עינב
קיטו קאטו. צילום: דרור עינב

המסעדה החדשה הטובה בתל אביב – בחירת המערכת | בר 51

מי שחשב שלירושלמים אין מה להציע לתל אביב אוכל את הכובע, כי בר 51 שבתה את ליבנו כבר בפתיחה. שף מושיקו גמליאלי, שהתחיל בקבוצת מחניודה והמשיך למונה ואנה המוערכות, התמקם במלון בוטיק חדש מול קולנוע דן ז"ל והאימפריאל יבדל"א. ביד בטוחה ושקטה הוא לוקח קצת מאירופה וקצת מירושלים, מערבב ויוצר אוכל חדש ומסעיר שהוא לגמרי מכאן.
בר 51 – כל הפרטים

בר 51. צילום: נמרוד סונדרס
בר 51. צילום: נמרוד סונדרס

המסעדה הטובה מחוץ לתל אביב | פסקדו (אשדוד)

עבור חובבי דגים ופירות ים, פסקדו נחשבת למוקד עליה לרגל. מילת המפתח במסעדה הוותיקה היא פשטות, כמו במסעדות דגים קטנות ביוון ובספרד. תערובת של כבוד לתנובת הים ויצירתיות משמשים בסיס לתפריט חף מפוזה ולמטבח שעושה את מלאכתו ברצינות שקטה. את הסערה משאירים בפסקדו למקום היחיד הראוי – בצלחת.
פסקדו – כל הפרטים

תבשיל ביצי דגים, פסקדו. צילום: רן בירן
תבשיל ביצי דגים, פסקדו. צילום: רן בירן

מסעדת המטבח המקומי הטובה בתל אביב | קלארו

עם הצלחה אין מה להתווכח, כך מוכיח השף רן שמואלי בעקביות ובהתמדה. קלארו נפתחה לפני שש שנים ומאז היא לא רק שורדת את מתחם שרונה המקרטע, אלא מהווה גורם משיכה עיקרי בו. בחלל שמחבר בין המושבה הטמפלרית ועיצוב עכשווי בוחן שמואלי מושגים כמו עונתיות, חקלאות מקומית ו-farm to table, ומייצר אוכל נדיב וצבעוני שאי אפשר שלא לאהוב.
קלארו – כל הפרטים

קלארו (צילום: ירון ברנר)
קלארו (צילום: ירון ברנר)

מסעדת המטבח המקומי הטובה בתל אביב – בחירת המערכת | דוק

שף אסף דוקטור בחר למקד קריירה שלמה בשאלה עד כמה באמת אפשר להפעיל מסעדה שמושתתת אך ורק על תוצרת מקומית. דוק היא ניסיון אמיץ ששואב השראה ממורשת ומסורות בישול מישראל של כל תושביה, מהשווקים של מזרח ירושלים ועד גינות סודיות בתל אביב. התוצאה חוצה גבולות פוליטיים ומדיניים ומרגישה נכונה במקום שממנו נובע הרגש – מהבטן.
דוק – כל הפרטים

חומר מקומי. דוק (צילום: אנטולי מיכאלו)
חומר מקומי. דוק (צילום: אנטולי מיכאלו)

בר האוכל הטוב בתל אביב | צ'יקטי

כשהגעגוע לאיטליה תוקף יש בעיר מסעדות איטלקיות רבות וטובות, אך רק מקום אחד שמצליח להקיף את הוויית החיים האיטלקית בכללותו. בבר האוכל צ'יקטי, "צלחות קטנות" באיטלקית, מוגשים מעדנים ומנות מהמטבח האיטלקי ללא התחכמויות מיותרות. יש בו שילוב מנצח – שלא לומר קסום – של בלה איטליה פינת הרכבת הקלה: מיקום שמזכיר פיאצה ברומא, קוקטיילים קלאסיים קלילים ואלגנטיים ותפריט שלעולם יהיה בו משהו שכיף לאכול.
צ'יקטי – כל הפרטים
להזמנת שולחן בצ'יקטי

צלחת טעימות בצ'יקטי (צילום: תמוז רחמן)
צלחת טעימות בצ'יקטי (צילום: תמוז רחמן)

מסעדת הבשר הטובה בתל אביב | הדסון

הדסון לתל אביב היא מה שפיטר לוגר לניו יורק: גביע קדוש לקרניבורים ויעד למחפשי הנתח המושלם. במקרר יישון נמים גושי בשר אימתניים עד לרגע הנכון שבו הם מוכנים להיפרס ולנתחים ולעלות על הגריל, לצליה שתוציא מהם מקסימום טעם. מחלונות ניו יורק דרך המבורגר חוק וצ'דר ועד לסטייקים עסיסיים – הבשר בהדסון תמיד איכותי, מטופל במקצוענות ומוגש בקלאסה סקסית שאין שניה לה.
הדסון – כל הפרטים
להזמנת שולחן בהדסון

סלופי ג'ו של הדסון. צילום: דן פרץ
סלופי ג'ו של הדסון. צילום: דן פרץ

מסעדת הבשר הטובה בתל אביב – בחירת המערכת | M25

רק הוויטרינה שבכניסה ל-M25 רומזת שזוהי אחת ממסעדות הבשר הטובות בעיר, אם לא בארץ כולה. על רקע הג'יפה של שוק הכרמל, בחלל שעיצוב ממנו והלאה, מוגשים במסעדת השוק של השפים ירון קסטנבוים ויהונתן בורוביץ' נתחים סקסיים, חלקי פנים ומוצרי בשר ארטיזנליים במינימום התעסקות, כדי להותיר את מרכז הבמה לחומר הגלם. כדי לפצות את תושבי צפון העיר הרחוקים ולחסוך עמידה בפקקים נפתח סניף נוסף ברמת אביב.
M25 – כל הפרטים
להזמנת שולחן ב-M25

M25  (צילום: ירון ברנר)
M25  (צילום: ירון ברנר)

המסעדה הטבעונית הטובה בתל אביב | OPA

השפית שיראל ברגר מתעקשת ש-OPA אינה מסעדה טבעונית אלא פשוט מרחב יצירה ללא מוצרים מן החי. לא נתווכח על הגדרות, אבל בפועל OPA משקפת מלאכת מחשבת קולינרית, שלגמרי במקרה היא גם טבעונית. טכניקות, ביצוע ופרזנטציה ברמה הגבוהה ביותר נוכחים בכל מנה, וארוחת הטעימות היא חוויה שכל פודי חייב לעצמו.
אופא – כל הפרטים
להזמנת שולחן באופא

opa. צילום: תומר הלפרין
opa. צילום: תומר הלפרין

מסעדת המלון הטובה בתל אביב | הוטל מונטיפיורי

כדי להרגיש את הדופק של תל אביב מספיק להתבונן בהוטל מונטיפיורי. שירות מהוקצע, תפריט אלגנטי וביצוע מדוקדק הם סמן ימני שהמוסד הוותיק מנחיל לסצנה כבר יותר מעשור, ויסודות שנוכחים בכל תג ונים גם כשבמסעדות אחרות מעגלים פינות. מפות בד מעומלנות, ברמנים מקצוענים (אך ידידותיים), תפריט אירופי-אסיאתי ואווירה שיקית הם עבורנו אוויר לנשימה – שלא לומר ציפרלקס – כשמסביב הכול קורס.
הוטל מונטיפיורי – כל הפרטים

הוטל מונטיפיורי. צילום: עידית בן עוליאל
הוטל מונטיפיורי. צילום: עידית בן עוליאל

מסעדת המלון הטובה בתל אביב – בחירת המערכת | ג'ורג' וג'ון

ג'ורג' וג'ון היא אחת הסיבות לכך ששנת 2019 נחשבת למוצלחת בכל הקשור למסעדות בבתי מלון. המסעדה המקרטעת שפעלה במלון דריסקו עברה מתיחת פנים מקיפה בהנהגת השף תומר טל, שהעלה אותה מהמרתף ללובי ויצר תפריט שמשקף פרשנות אישית למטבחי הים התיכון: תנובת הים של יפו וטכניקות בישול מסורתיות, תבלינים מקומיים ואינטרפרטציות למנות קלאסיות מצרפת ואיטליה. החלל היפהפה מעניק למסעדה את הכבוד המגיע לה.
ג'ורג' וג'ון – כל הפרטים

ג'ורג' וג'ון (צילום: דניאל לילה)
ג'ורג' וג'ון (צילום: דניאל לילה)

הגלידה הטובה בתל אביב | אניטה

הגלידרייה שכבר זכתה כמה וכמה פעמים בתואר הגלידה הטעימה ביותר עושה זאת שוב, ובצדק. הוויטרינות הנוצצות בסניפים מספרות את סיפור המפעל הארטיזנלי-משפחתי שבו מתייחסים לגלידה כאל פטיסרי על כל המשתמע מכך, מבחירת השוקולד והפירות ועד להרכבה ולנראות. קולקציית טעמים מגוונת ומתחלפת מהלכת קסם על הלקוחות בתל אביב וגם במנהטן ובאוסטרליה.
שבזי 40 תל אביב, 03-6246383; פלורנטין 3 תל אביב, 03-6246383, אלוף דוד אליעזר 16 תל אביב

גלידה אניטה (צילום: אפיק גבאי)
גלידה אניטה (צילום: אפיק גבאי)

הגלידה הטובה בתל אביב – בחירת המערכת | אוטלו 

גלידריית בוטיק שמתמקדת בטעמים "נקיים" היא עוף נדיר בענף שבו כמה שיותר צבעוני ומוגזם יותר טוב. באוטלו יודעים לספר מנין מגיע כל חומר גלם עד לאחרון פולי הקקאו, ורשימת הטופינגז קצרה ממש: וופל פריך ושוקולד נוזלי, וזהו. תהליך ייצור ואחסון מוקפד וחוויית קנייה כבדת ראש – כי הבחירה קשה ממש – משקפים גישה רצינית מאל"ף ועד תי"ו, שרואה בגלידה מוצר ארטיזנלי לכל דבר.
דיזנגוף 165 תל אביב, 03-6889890; לילינבלום 21 תל אביב, 6889880־03

גלידה אוטלו. צילום: אנטולי מיכאלו
גלידה אוטלו. צילום: אנטולי מיכאלו

בר הקוקטיילים הטוב בתל אביב |  אימפריאל

כבר שש שנים שקטגוריית בר הקוקטיילים הטוב ביותר היא חלק בלתי נפרד מטקס פרסי האוכל, והאימפריאל תמיד מנצח. בבר הזעיר הניחו אנשי הקבוצה את היסודות לתרבות הקוקטיילים בעיר, והעמידו את תל אביב בשורה אחת עם ערי אלכוהול מובהקות כמו לונדון וניו יורק. החוויה האסקפיסטית מורכבת מפרטים קטנים שכולם מטופלים בדייקנות, ומקוקטיילים יצירתיים אך מנומקים שמעוגנים בתרבות השתייה. גם כיום, כשברי הקוקטיילים נמצאים בשיא פריחתם, האימפריאל עדיין נחשב סמן ימני ושם נרדף לסטייל.
אימפריאל – כל הפרטים
להזמנת שולחן באימפריאל

אימפריאל (צילום: בן יוסטר)
אימפריאל (צילום: בן יוסטר)

המסעדה הכשרה הטובה בתל אביב | מלכה

עבורנו תל אביבים חילונים, השף איל שני הוא חלק בלתי נפרד מההווייה הקולינרית במזנון העממי או בסלון היוקרתי. שומרי כשרות היו מודרים מתרבות הבילוי הססגונית, מהעגבניה ומהפיתה, שהגדירו הדוניזם מסוג חדש. במלכה הכשרה גם הם יכולים לקחת חלק בהצגה הגדולה בעיר – ערב שמתחיל בשקט יחסי מול תפריט מתפייט ונמשך בחפלה וריקודים עד שמגיע זמן קריאת שמע של שחרית.
מלכה – כל הפרטים
להזמנת שולחן במלכה

מלכה. צילום: אנטולי מיכאלו
מלכה. צילום: אנטולי מיכאלו

המיזם הקולינרי הטוב בתל אביב | L28

אף אחד לא ידע לחזות את מידת הצלחת החיבור בין ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל והאחים ירזין. ואכן, בחודשים הראשונים לקיומו לא הצליח היצור ההיברידי למלא את ההבטחות שתלו בו. כניסתה של נאיפה מולא לעמדת השף טרפה את הקלפים והפכה את L28 לאחת המסעדות המדוברות בעיר. בחלל מעוצב באלגנטיות שקטה היא עושה קסמים במטבח הדרוזי ומציגה פן מוכר פחות – אך טעים כל כך – של הקולינריה המקומית.
L28 – כל הפרטים
להזמנת שולחן ב-L28 

l28 (צילום: אנטולי מיכאלו)
l28 (צילום: אנטולי מיכאלו)

השף קונדיטור הטוב בתל אביב | ברק כהן – מגזינו

את מה שהקונדיטוריה הישראלית חסרה במסורת היא מפצה בתעוזה של קונדיטורים כמו ברק כהן. המוניטין הזוהר של ויטרינת במגזינו פרץ מזמן את גבולות תל אביב, וחובבי מתוקים מוגזמים עולים לרגל להתפלש בשוקולד. העוגות הסקסיות שמקושטות בדגני בוקר וממתקים חורכות את הרשתות החברתיות, אך מביני עניין נשבעים דווקא בקינוחים הצנועים יותר מבחינת נראות, במיוחד קראק פאי ופאי לימון.
מגזינו – כל הפרטים
להזמנת שולחן במגזינו

ברק כהן, מגזינו (צילום: אלון לוי)
ברק כהן, מגזינו (צילום: אלון לוי)

מיקסולוג השנה | אריאל לייזגולד

בלעדי אריאל לייזגולד סצנת הקוקטיילים בעיר הייתה הרבה יותר משעממת, ולכן זו כנראה הסיבה שהוא זוכה שוב ושוב בתואר מיקסולוג השנה. האיש שחתום על 223 הקלאסי ובלבוי השיקי פתח בקיץ האחרון את פנטסטיק, בר-מסעדה בהשראת עליסה בארץ הפלאות על כל השיגועים המשתמעים מכך. הברים של לייזגולד קבעו סטנדרט חדש בעיר בזכות החוויה הכוללת והאקספיזם הנוצץ, שכל פרט בו מתוזמר עד לרמת הגארניש בקוקטייל.

אריאל לייזגולד (צילום: תמיר דוידוב)
אריאל לייזגולד (צילום: תמיר דוידוב)

פרס מפעל חיים | בינו גבסו

לשקשוקה יש הרבה גרסאות ואבות, אבל בינו גבסו הוא חד משמעית מי שהעלה אותה לדרגת מנת דגל לאומית. מאז תחילת שנות ה-90 משגר דוקטור שקשוקה לסועדים רעבים מחבתות לוהטות של רוטב עגבניה וביצים רכות על רקע סמטאות שוק הפשפשים וכיכר השעון. גבסו נולד ביפו, שבה הוא מבשל עד היום, והרומן שלו עם בישול מקצועי החל כבר בגיל 10, כשהעדיף לעבוד במסעדה במקום עוד יום לימודים. כשמימי שרתון, מבקרת המסעדות המיתולוגית של הניו יורק טיימס, כתבה עליו ברשימת Foods To Eat Before You Die: A Food Lover's Life List 1000, פרצה השקשוקה לתודעה הלאומית ומאז אפשר למצוא אותה בכל מקום, ממזללות בהודו ועד מסעדות שף בניו יורק. הדוקטור הפך לחביב הקהל ולחבר קרוב של שפים מהדרג הבכיר, כשאלה וגם אלה נכבשו בקסמו האישי ובמנות שהוא מפליא להכין. כשאנשים בגילו מחשבים מסלול לפנסיה גבסו עדיין מתייצב כל בוקר במטבח ועושה את מה שהוא יודע לעשות הכי טוב – שקשוקה, מפרום, חמשוקה ושווארמה באותו חיוך ובאותה אהבה.
ד"ר שקשוקה – כל הפרטים |
שווארמה בינו – כל הפרטים | בינו בפיתה – כל הפרטים

בינו גבסו (צילום: איליה מלניקוב)
בינו גבסו (צילום: איליה מלניקוב)