שמוליק מעוז: מאיימים על ליאור אשכנזי ובתו – ומירי רגב שותקת

במאי "פוקסטרוט" שמוליק מעוז מאשים את שרת התרבות באווירה הקשה שנוצרה בעקבות דבריה על הסרט, שמועמד ל-13 פרסי אופיר. הערב תעלה רגב נאום בעמוד הפייסבוק שלה

מירי רגב. צילום: בן קלמר
מירי רגב. צילום: בן קלמר
19 בספטמבר 2017

טקס פרסי אופיר יתקיים הערב (ג') באווירה קשה מאוד. שמוליק מעוז, במאי "פוקסטרוט", הסרט הבולט והמוביל במועמדויות לפרסים, פרסם היום פוסט בפייסבוק שבו הוא מאשים את שרת התרבות מירי רגב על כך שאינה מתערבת להרגעת הרוחות, לאור הסערה סביב הסרט והאיומים שמקבל ליאור אשכנזי שמככב בסרט.

>> מירי רגב לא תנאם בטקס פרסי אופיר

"קיבלתי החלטה לשמור על איפוק ולא לדרדר את עצמי לשיח הזול, הנמוך, התעמולתי והשקרי שמירי רגב מנצחת עליו", כתב מעוז. "אמרתי לעצמי שאני לא צריך להגן על הסרט שלי כי הוא עושה את זה יותר טוב ממני. אבל המצב הולך ומתדרדר. מאיימים על השחקן שלי ועל הילדה הקטנה שלו. מה לה ולכל הסיפור ההזוי הזה? התפקיד של השרה הוא לרסן את המתלהמים. ויכוח על יצירה לא אמור להתדרדר לאיומים, ובטח לא על ילדה בת חמש שמאחלים לה לנוח בשלום על משכבה.

שמוליק מעוז, שרה אדלר וליאור אשכנזי בפסטיבל ונציה (צילום: Getty Images)
שמוליק מעוז, שרה אדלר וליאור אשכנזי בפסטיבל ונציה (צילום: Getty Images)

"אבל במקום למתן ולהרגיע היא ממשיכה להסית ולתדלק. וההיסטוריה כבר הוכיחה לנו יותר מפעם אחת שמספיק פסיכופט אחד כדי שמשהו רע יקרה ואחר כך נגיד שהכתובת הייתה על הקיר. ב'פוקסטרוט' יש חייל שאומר: 'אם אנחנו מתעקמים בסוף נתהפך ונשקע. כזה יקרה זה יקרה ברגע. אני לא יודע אם יהיה לי מספיק זמן להגיד 'אמרתי לכם' אז אני אומר לכם עכשיו'. גברת רגב, אם משהו רע יקרה האחריות היא שלך".

מוקדם יותר השבוע פורסם כי אזרח ישראלי הגיש תלונה במשטרה נגד ליאור אשכנזי בגין מעורבותו לכאורה בגרימת מוות של פלסטיני. זאת, לאור וידויו של אשכנזי בריאיון לפני כשנה ב"ידיעות אחרונות", אז סיפר על מעורבותו בהכאת פלסטיני עד למותו, ועל רקע ההתכתשויות בין אשכנזי למירי רגב בשבועות האחרונים.

ליאור אשכנזי ב"פוקסטרוט"
ליאור אשכנזי ב"פוקסטרוט"

לפני שבוע הודיעה האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שלא תזמין פוליטיקאים לטקס פרסי אופיר. משמעות ההחלטה היא ששרת התרבות מירי רגב לא תגיע לשאת נאום בפני הקהל בטקס, כפי שעשתה בשנה שעברה. לאורך כהונתה נרשמו התכתשויות רבות בינה לבין אנשי התרבות בישראל, ולא פעם בארועים שאליהם הוזמנה לשאת דברים היא ניצלה את הבמה לצרכים פוליטיים, מה שנענה לעתים בקריאות נגד מכיוון הקהל.

"עם הזמן שינה הטקס את אופיו והפך אט אט לזירת התגוששות שאינה ראויה, הגורמת לזילות האירוע וחמור מכך – זילות היוצרים והיצירה שהוא מבקש לכבד ולהוקיר", הסבירו באקדמיה את ההחלטה. "לאור זאת, מתוך אחריות לקיומו התקין והראוי של הטקס ומתוך כבוד ליוצרים וליצירה, נחושה הנהלת האקדמיה לעשות כל שביכולתה כדי למנוע חזרה על אירועים מצערים מסוג זה, ועל כן החליטה שלא להזמין פוליטיקאים לטקס חלוקת פרסי ההצטיינות ובכך להתאים עצמה לנהוג בעולם. יודגש, אין בהחלטה זו כל כוונה לפגוע בכבודה של שרת התרבות, או של כל פוליטיקאי אחר, ואין לפרש אותה כניסיון להימנע מהמשך הדיון במחלוקות השונות והעמוקות בכל מועד אחר לאורך לוח השנה, פרט לערב חגנו".

רגב כינתה את ההחלטה הזו "פחדנית ולא דמוקרטית", וציינה ש"ההחלטה הזו נועדה לדבר אחד בלבד – למנוע מהציבור לשמוע את עמדתי הצודקת שסרטים שמפיצים דיבה רעה ושקרית על חיילי צה"ל, כמו פוקסטרוט המועמד לפרס אופיר – לא ימומנו מתקציב המדינה". רגב ציינה כי היא תשדר את נאומה בפייסבוק בזמן הטקס.

"פוקסטרוט", שזכה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה, משך לאחרונה אש מכיוונה של רגב. הסרט מציג טרגדיה בשלוש מערכות, שבה מעשי ההורים ובנם המשרת בקרבי משפיעים זה על זה מבלי להתכוון ומביאים לתוצאות הרות אסון. רגב תקפה את הסרט והכריזה כי "זוהי בושה וחרפה, שהסרט 'פוקסטרוט' של שמוליק מעוז נבחר להציג בפסטיבלי קולנוע נחשבים כפסטיבל טורונטו ופסטיבל ונציה. הדעת אינה סובלת, שסרטים, המבאישים את שמו הטוב של צה"ל, הם אלו שנתמכים על ידי קרן הקולנוע הישראלי, הנתמכת על ידי המדינה, והם אלה שנבחרים להיות חלון הראווה של הקולנוע הישראלי בחו"ל".

לאחר מכן, ביום הקולנוע הישראלי, תקפה רגב שוב את הסרט ואמרה שהוא מוציא את דיבת ישראל רעה. מעוז וגם ליאור אשכנזי, שמככב בסרט, הגיבו לדבריה בביטול, על כך שהגיבה כך מבלי לצפות בסרט כלל. אשכנזי הגדיל ועקץ את רגב בריאיון בחדשות 2 באומרו שלו הייתה קוראת צ'כוב הייתה יודעת מה זו אלגוריה. גם לכך הגיבה רגב וקראה לאשכנזי "הגרבוז של המזרחים".

[interaction id="59b53b86c7f3960001a1440e"]