תשתו משהו: אנשי הפורטר אנד סאנס מקימים מבשלת בירה צמודה

עוד מעט נהפוך לשניט (מימין לשמאל: אלון שוורץ, אמיר נוימן ואיתי לייפר)
עוד מעט נהפוך לשניט (מימין לשמאל: אלון שוורץ, אמיר נוימן ואיתי לייפר)

רחוב הארבעה, תתחדש: למבשלת הבירה החדשה יקראו "שניט" והיא תתמחה בבירות מיוחדות עם אוכל פשוט ובמה להופעות, בלי להתחרות בגסטרו-פאב הצמוד. הלכנו לראות איך נראות חביות של 1,100 ליטר שמתחבאות אצלם בחדר צדדי

5 בדצמבר 2021

מבשלת בירה חדשה בלב העיר היא אירוע משמח. מבשלת בירה שמוקמת צמוד לפורטר אנד סאנס זו כבר סיבה להרמת גבה. תהינו מי האמיץ – או הקלולס – שמנסה להתחרות באחד ממוסדות הבירה הוותיקים בעיר וכבר חיברנו כותרת סנסציונית. האמת פשוטה בהרבה: המבשלה היא מעין זרוע ביצועית משלימה לפורטר אנד סאנס. מצד אחד בירה שניט תימכר בפורטר ומצד שני המבשלה תשמש גם בר הפונה לחתך אוכלוסיה שונה.

>> בשבוע שעבר יצאנו לסיבוב בעקבות אמנות מזיגת השניט

מבשלת שניט עומדת על ארבע רגליים: הבעלים אמיר נוימן, יואב עלון ואיתי לייפר והברומאסטר אלון שוורץ. נוימן ועלון הם בעלי הפורטר ולייפר ניהל אותו במשך עשור. שוורץ עבד במבשלות שפירא, אלכסנדר וג'מס. המקום עדיין בשיפוצים אך בירה כבר מתבשלת בדודי נירוסטה נוצצים. "לרוב המבשלות בארץ יש פורטפוליו של שש בירות קבועות ועוד שתיים מתחלפות", הם מסבירים. "זה קצת חוזר על עצמו ולא מספק את הסקרנות הטבעית. אנחנו מתכננים כעשרה סוגי בירה לא קבועים. בשלב זה או אחר נבשל כמעט כל סוגי הבירה, למשל IPA, בירת סאוור, בירות מעולמות הלאגר, בירת חיטה ובירה בסגנון באלטיק פורטר עם אחוז אלכוהול גבוה יותר ומתיקות. תהיה לנו רגל אחת בבירות מעולם המיינסטרים ורגל בעולם של בירות מיוחדות. אנחנו רוצים לחדש, לא לעשות דברים שכבר קיימים".

או טו טו מתחילים. שניט
או טו טו מתחילים. שניט

הבירה בשניט אינה נמזגת מחביות שמאוחסנות מתחת לדלפק וגם לא מבקבוקים. במקום זאת היא מאוחסנת במיכלי מזיגה ענקיים בנפח 1,100 ליטרים כל אחד, ראשונים מסוגם בארץ. כל מיכל מרופד בשקית פלסטיק סטרילית המונעת מגע עם אוויר והתחמצנות הבירה. "כך גם קל יותר לנקות את המיכל. אנחנו מנסים להיות ירוקים ולכן מצאנו מפעל שמייצר שקיות שניתנות לשימוש חוזר ומפחיתות זיהום סביבתי". שקי הלתת מאוחסנים בחדר ייעודי. בכל בוקר, כשמתקבלת החלטה על סוג הבירה, הלתת נטחן טרי. הייצור תלוי בצריכה והשותפים מקווים לבשל בירה בכל יום, או לפחות שלוש-ארבע פעמים בשבוע. במסגרת חיפוש הזהות צפויה למשל בירת פייל אייל עם תבלינים משוק לוינסקי.

בריא לבירה ולסביבה. מכלי מזיגה בשניט
בריא לבירה ולסביבה. מכלי מזיגה בשניט

בין כלי העבודה ואבק השיפוצים אפשר כבר להבחין בבר ובבמה פינתית מוגבהת, שתשמש להופעות רוקנ'רול וג'אז פיוזן ולאירוח אמנים צעירים. המקום יפעל בשירות עצמי ובתפריט האוכל צפויות מנות פשוטות שמתאימות להגשה ליד בירה. "כבר עשינו טעימות ובוודאות יהיו האש פאפיז, מעין לביבות מטוגנות מקמח תירס. בפורטר האוכל עשוי בדרכים הטובות ביותר ומחומרי הגלם הטובים ביותר. פה אנחנו לא רוצים להסתבך".

פחית שניט
פחית שניט

לא תהיה קניבליזציה בין שני המקומות?
"רוב הקהל שמגיע לפורטר בא למסעדה עם מלצרים ומארחת. בשניט החוויה תהיה סביב בירה, עם שירות עצמי באווירה קלילה. נמכור חצי ליטר בכ-30 ש"ח כדי שאנשים ירגישו נוח לסיים כוס ולשתות עוד שתיים מבלי להרגיש כבד, יקר או שיכור מדי. פשוט לקחת שלוק וליהנות מהטעם ומהשיחה עם חברים".

איך יתבטא שיתוף הפעולה?
"הייתה לנו פנטזיה על צינורות שמעבירים בירה משניט לפורטר. כשהבנו את העלות ויתרנו (צוחקים). הפורטר יהנה ממחיר טוב ולנו יהיה עוד ערוץ שיווק. כבר יש לנו רעיון איך אנחנו רואים את המקום אבל נחכה לפתיחה. אנחנו לא רוצים לחנך את הקהל אלא לזרום איתו".

>> שניט, הארבעה 14, הפתיחה בקרוב