האם נחשפה הונאת הבחירות הגדולה בהיסטוריה של ישראל?

חמגשיות, הגשת תה לקשיש, שיחות בין חברים עם מו"ל ועורך עיתון, עסקה בטחונית חשובה. כל התירוצים של ראש הממשלה מתמוטטים. טור ביקורת הדמוקרטיה השבועי של שני גרשי

9 בספטמבר 2017

1. בעקבות עתירת חדשות 10 ורביב דרוקר, נחשפו מועדי השיחות של ראש הממשלה עם מו"ל ועם עורך "ישראל היום", מהם עולה כי היה לו איתם קשר מקצועי ישיר וקרוב, בייחוד בתקופת הבחירות האחרונות, בייחוד בשעות סגירת העיתונים לדפוס, כך שנראה שהעיתון שימש להפצת מסריו. כפי שטען השבוע יו"ר מפלגת העבודה, שווי של ערוץ תעמולה כזה מוערך במאות מיליוני שקלים, ומהווה למעשה תרומה של מו"ל העיתון לראש הממשלה, המהווה עבירה חמורה על חוק מימון מפלגות. בנוסף, ראש הממשלה ומפלגתו הגישו לוועדת הבחירות המרכזית תצהיר לפיו אין קשר שכזה בין העיתון לבינם, כך שנראה שמדובר, כביכול, בתצהירים כוזבים. בעקבות הדברים הללו ח"כ זנדברג (מרצ) הגישה בקשה ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית בעניין הונאת בחירות. אם "ישראל היום" אכן היווה מנגנון להפצת מסריו של ראש הממשלה, ייתכן שמדובר בהונאת הבחירות הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל.


2. שישה נעצרו לחקירה בפרשת הצוללות, ביניהם מפקד חיל הים לשעבר, מפקד שייטת 13 לשעבר, שר לשעבר, סגנית יו"ר המועצה לבטחון לאומי לשעבר, בנוסף גם ראש לשכתו לשעבר של ראש הממשלה ומקורבו. ראש הממשלה עדיין לא חשוד, כי מה לו ולעסקת רכישת הצוללות המיותרות שאליה דחף בכל כוחו ללא מכרז? אז מה אם בן דודו ועורך דינו האישי ייצג את יצרנית הצוללות.

בנימין נתניהו בבסיס חיל הים בחיפה (צילום: Getty Images)
בנימין נתניהו בבסיס חיל הים בחיפה (צילום: Getty Images)

3. איש עסקים ומבעלי ערוץ 10 נחקר באזהרה בלונדון בחשד למתן שוחד לראש הממשלה. כלומר, פרשת 1000 התפתחה מחשד למתן טובות הנאה שיטתית לראש הממשלה ולרעייתו, לחשד לשוחד.

4. היועץ המשפטי לממשלה הודיע על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד רעיית ראש הממשלה בפרשת המעונות, על קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות בהיקף מאות אלפי שקלים, מרמה והפרת אמונים. נזכיר כי כשהוגש כתב אישום נגד אשתו של ראש ממשלה אחר, על חשבון בנק שלא ידע עליו, אותו ראש ממשלה התפטר.

5. בניגוד להמלצת המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה החליט שלא להגיש כתבי אישום ב-3 פרשות נוספות כנגד אשת ראש הממשלה. בפרשת עובדת הנקיון שהועסקה כמטפלת סיעודית בבית ראש הממשלה, קבע היועמ"ש שהיות שמדובר בימים בודדים ובסכומי כסף נמוכים יחסית, אין הצדקה להעמדתה לדין. אז אם בא לכם לעשות עבירה, זכרו: ימים בודדים וסכומי כסף נמוכים יחסית – זה בסדר.

6. דווח שעדויות של עובדי מעון ראש הממשלה בחקירה בפרשת המעונות היו שונות באופן משמעותי מהתצהירים שהגישה בשמם משפחת ראש הממשלה, שנועדו לסייע לאשת ראש הממשלה ולהכתים את עד התביעה המרכזי. לכאורה, כמובן. הגשת תצהיר כוזב היא עבירה פלילית, וכן גם שיבוש חקירה ומהלכי משפט.

בנימין ושרה נתניהו. צילום: GettyImages
בנימין ושרה נתניהו. צילום: GettyImages

7. משפחה פונתה מביתה שבירושלים המזרחית, בו היא גרה משנת 1964, משום שעל פי החוק, יהודים זכאים לדרוש חזרה את הבעלות על בתים שהיו בבעלותם לפני 1948, בעוד שפלסטינים אינם זכאים לכך. או במילה אחת: אפרטהייד. על פי עיתון "הארץ", בהפגנה נגד פינוי המשפחה מביתה עוכב על ידי המשטרה ילד בן 8. פלסטיני כמובן. אתם יכולים לדמיין ילד ישראלי יהודי בן 8 מעוכב בידי המשטרה?

8. קבוצת נערים מתנחלים תקפו שני נערים פלסטינים בשטחים הכבושים לעיני חיילים, שעצרו באלימות ולקחו לחקירה… את אחד הנערים הפלסטינים. בהמשך הערב נפצעו כמה מתושבי השכונה מיידוי אבנים על-ידי מתנחלים, כוחות הביטחון לא הגישו להם עזרה ראשונה, ועיכבו אותם כשעה עד שפונו לבית החולים. הצבא המוסרי בעולם.

9. המנהל האזרחי והצבא החרימו קרוואן ששימש למגורי משפחה בת חמש נפשות בשטחים הכבושים, ושנתרם על ידי ארגון סיוע הומניטרי. פגיעה של כוח כובש במתקנים הומניטריים בלי לספק אלטרנטיבה היא פשע מלחמה.

10. היועץ המשפטי לממשלה הודיע שיעמיד לדין חבר כנסת מהליכוד בגין תקיפת עובד ציבור, העלבת עובד ציבור והתנהגות פסולה במקום ציבורי. זאת, על תקיפה פיזית של מנכ"ל עירייה, התפרצות למשרדי עירייה, גידופים ואיומים נגדו ונגד ראש עיר, בגלל עיקול חשבונה של אמו בשל חובות ארנונה של עסק בבעלות משפחתו.

11. ראש הממשלה הנחה את מנהל לשכת העיתונות הממשלתית לבטל את השתתפותו של מנהל תחנת אל-ג'זירה בישראל בפאנל שייערך בנושא "חופש הביטוי מול ביטחון המדינה – ערכים מתנגשים?". אני לא יודע לגבי ביטחון וחופש ביטוי, אבל ראש הממשלה הזה וחופש ביטוי בהחלט מתנגשים.

12. ראש עיריית לוד התפרץ למסגד בשעת תפילה בחג הקרבן ודרש להפסיק את השימוש במערכת ההגברה, למרות שהוסכם מראש עם המשטרה שההגברה תותר בעת התפילות. ולמה להתקשר למשטרה אם אפשר להתפרץ למסגד בבריונות?

13. משרד החינוך מסרב לפרסם את הדו"ח המסכם את בחינת הטענות להדתה בספרי לימוד בחינוך הממלכתי, כמו גם את זהות חברי הצוות ומספר הפעמים שנפגשו. זאת למרות שנמצא כי יש לשנות רק 6 מתוך 57 ספרים שנבדקו.

>> הפרויקט שנלחם בהדתה בחינוך

14. הורים אילצו מורה להתפטר מעבודתה בגלל דעותיה הפוליטיות ולעבר לבית ספר אחר. תגובת שר החינוך: כלום. הממשלה מציגה אנשי שמאל כאויבים, אז למה ששר החינוך יעזור לאויבת?

15. שר הביטחון הנחה את מפקד תחנת הרדיו הצבאית של המדינה לאסור השמעת שירים של זמרים שהיו סרבני מצפון וכן ראיונות איתם. סרבנות מצפון מוגנת בחוק כסיבה לפטור חוקי מהצבא, וחופש המצפון מוכר כזכות אדם בסיסית.

*תזכורת: ראש הממשלה הוכרז על ידי המשטרה כחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ונחקר לגבי כמה פרשות שחיתות שונות המעלות חשדות כבדים: ניהול מו"מ לשוחד, קבלת טובות הנאה, הגשת תצהיר כוזב, עבירה על חוק מפלגות, הפרת אמונים חמורה, ומעל הכל מרחפת גם פרשת הצוללות. למרות כל אלה, עדיין לא התפטר מראשות הממשלה. היועץ המשפטי לממשלה לא ביקש לעצרו או להשעותו, לא הכריז שאינו כשיר להמשיך בתפקיד ואפילו לא ביקש ממנו להתפטר או להפסיק לנסוע לחו"ל בינתיים. וזהו אותו ראש ממשלה שאמר ש"ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות – אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים גורליים למדינת ישראל".

* רשימה זו מתבססת על ידיעות חדשותיות שפורסמו ואיננה מתיימרת להיות כזו.