"שף מתחלף": יום אחד גם אנחנו עוד נהפוך לריאליטי

לא שגב, אנחנו הכי נהנינו. שגב משה וירון שלו, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13
לא שגב, אנחנו הכי נהנינו. שגב משה וירון שלו, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13

אוהבים שפים? ברור. זוכרים את הריאליטי "אמא מחליפה"? אה, לא? נו מעולה, אז לרשת 13 יש תכנית חדשה לגמרי עבורכם. ואם תתמקדו מספיק זמן בצעקות של שפים, אולי לא תשימו לב שכל שידורי הפריים טיים הישראלי הפכו לערוץ הריאליטי

5 ביולי 2022

קיץ, חום אימים, מדוזות, קראנץ' פיסטוק. איזה צ'יעמום. בעידן אשליית השפע יש הרבה אופציות במה לצפות, ובכל זאת יש תחושה שלפעמים, בין כל הבינג'ים והסדרות המוגבלות וההיא מה-BBC שאתם פשוט חייבים לראות – עדיין אין מה לראות. ואז עושים את הטעות של לתת לשלט לטייל לערוצי הברודקאסט, לפריים טיים הישראלי היבשושי ורווי הריאליטי, שומר המסך הטלוויזיוני של ישראל, המקבילה של 2022 לאקווריום דגים. רק תציצו בלוח השידורים השבועי של ערוצי רשת וקשת – מתוך עשר תכניות פריים טיים אפשריות (כלומר, אלו שמיד אחרי החדשות) רק אחת היא לא ריאליטי – "שנות ה-90" של שלום אסייג.

ומתוך המדבר הזה נולד הריאליטי חדש של רשת. סליחה, דוקו-ריאליטי (מה הופך אותו לדוקו-ריאליטי? זה שאין פרסים?). מדובר, לכל הדעות, בפילר טלוויזיוני שנועד לסתום חור שידורים בעונה המיבשת של הקיץ. סוג של מקף שמחבר בין שידורי האח הגדול. זה לא רע באופן אינהרנטי, הרי צריך תוכן טלוויזיוני קליל לתקופה החמה, וריאליטי אוכל הוא מוצר שפשוט עובד. כלומר, למעט המקרים בהם הוא לא עובד (גילוי נאות: הח"מ הוא יוצא ריאליטי אוכל שכזה עם ביקור קצר למדי ב"מסעדה הבאה של ישראל". אני נהנתי, אבל לא הייתי צריך לצפות בו).

המקף של הצ'ופצ'יק של הקומקום. "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13
המקף של הצ'ופצ'יק של הקומקום. "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13

הפורמט החדש, שנקרא "שף מתחלף", זוהר בפשטותו – לוקחים שני שפים ישראלים מוכרים, ולמשך 24 שעות (תכלס, כפי שנראה, במהלך סרוויס ערב בודד) הם מחליפים מקומות. זה פורמט כל כך בסיסי עד שכמעט ומיותר לאזכר שהוא למעשה תרגום קולינרי לפורמט הבריטי "Wife Swap" מלפני עשרים שנה, שגם זכה לגרסה ישראלית בשם "אמא מחליפה". אמרתי כמעט ומיותר, לא מיותר. אז אמא-שף אחת הולכת למסעדה של אמא-שף אחר, טועם מהתפריט הנוכחי, עושה קצת בלגן במטבח וחוזר עם סיכומים לארוחה אינטימית מדי בין צמד האמהות-שף.

הפרק הראשון, ששודר אמש, החליף בין צמד דמויות מצדדים שונים של הסקאלה הקולינרית. ירון שלו ממסעדת טוטו החליף מקומות עם שגב משה ממסעדת שגב ארט (שאגב, נסגרה מאז), וכל אחד נכנס במהרה לדמות שלוהק לה, כאילו מתוך סרט הוליוודי: שלו נכנס לבלגאן של "שגב ארט" כדי ללמד את עובדי המטבח סדר ומשמעת בזמן שהם מלמדים אותו לאהוב בעוד ששגב הגיע למטבח של טוטו בתור המורה המחליף המגניב שיושב על כיסא הפוך ומזכיר לטבחים הלחוצים למה הם אהבו אוכל מלכתחילה ואני מניח שגם מלמד אותם לאהוב את שקספיר דרך ראפ.

נכנס טוב לדמות. ירון שלו, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13
נכנס טוב לדמות. ירון שלו, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13

מבעד למבנה המיושן, הצילום הקלישאתי והקריינות שכאילו נשלפה ברגע האחרון – צפינו בשפים נכנסים למטבח אחד של השני, אוכלים ומבקרים את המנות כאילו היו אורחים בערוץ היוטיוב של ניב גלבוע (גם הצילום דומה, וזו לא מחמאה), ואז מכניסים את הטוויסט שלהם. במקרה של שגב זה כפפות וחיבוקים, במקרה של שלו זה בעיקר יצירת מקום עבודה מתעמר. תגידו, העובדים שמשתתפים באירוע הריאליטי הזה, מישהו שאל אותם? הם מקבלים תשלום אקסטרה? אני לא מדבר על השפים, שמקבלים פרק משלהם, אלא על הטבחים, שוטפי הכלים וכל שאר העובדים האומללים שצריכים לחטוף על הראש מאדם זר לטובת הרייטינג, כשהם רק מנסים לעשות את העבודה הלא פשוטה שלהם.

מה שבפועל קורה הוא מופע חטטני ופולשני: שפים שצועקים על עובדים (אוקי, בעיקר שלו, שממש חולם להפוך לגורדון רמזי ישראלי, לפחות מבחינה טלוויזיונית); דיסים בין שפים מאחורי הגב שמתפוגגים כשהם נפגשים; עובדים מסכנים שלא יודע אם באמת רצו להשתתף בריאליטי, אבל הבוס הגדול מבקש אז מה, תגידו לא?; ובעיקר, מופע אגו של השפים המשתתפים, שמקבלים הזדמנות להציג את מרכולתם הטלוויזיונית כמעיין אודישן מקדים להפיכה לשופט בריאליטי האוכל הגדול הבא.

אל תהיה כזה בטוח. שגב משה, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13
אל תהיה כזה בטוח. שגב משה, "שף מתחלף". צילום מסך/ רשת 13

והבעיה הגדולה היא שזה עובד. לראות שפים משווים גדלים בטלוויזיה, נוזפים בעובדים שלא שכרו ובסוף מתחבקים כאילו הביקורת שנתנו פנים אל פנים לא היתה שונה לגמרי מזו שנתנו מול המצלמות. ריח המוצר התעשייתי נודף מכל חלקי המנה הזו. והחלק העצוב הוא שגם המטבח האמיתי, זה שנולד עבור מסעדה ולא עבור אודישנים, הפך לשדה הריאליטי. רבותי, זה רק מתרחב. לא רחוק היום בו גם ביקור במשרד הרישוי יצולם עבור "נהג נולד" ושפים ישודכו אחד לשני ב"להבה ממבט ראשון". בקרוב גם הביקורת הזו תהפוך לריאליטי. הליהוקים כבר החלו.