רפורמת הקנאביס

תודה בג״צ: רפורמת הקנאביס הורגת אותנו

צו הביניים של בג"צ אתמול הוכיח את מה שמטופלים בקנאביס רפואי כבר יודעים חודשים רבים: הרפורמה היא אסון 

דוקטור, תרשום תרשום. קנאביס רפואי (צילום: Shutterstock)
דוקטור, תרשום תרשום. קנאביס רפואי (צילום: Shutterstock)
6 בדצמבר 2019

>> יומני הכאב: תלאותיה של מטופלת קנאביס תל אביבית

רפורמת הקנאביס, הבדיחה האכזרית של משרד הבריאות, מגיעה לסיומה. בדיון אמש (חמישי) בבג"צ הוחלט על צו ביניים שמורה על חזרה זמנית לאסדרה הישנה שלפני הרפורמה עד סוף מרץ 2020. בג"צ מתפקד כאן למעשה כסופר-הירו, שנדרש להציל את החולים ממשרד הבריאות שמתעלל בהם.

מדובר בהצלה של הרגע האחרון. חולים רבים מתמודדים במשך חודשים עם התדרדרות חמורה במצבם בגלל נזקי הרפורמה. קל להבין למה: נסו לדמיין שיש תרופה אחת שעוזרת לכם והיא מה שמפריד ביניכם לבין שינה בלילה, יכולת לאכול או מניעה של התקף. ואז לוקחים לכם אותה, בלי הסברים או סיבה, מכפילים את המחיר שלה וכמעט בלתי אפשרי להשיג אותה באופן חוקי. עבור החולים זה היה אסון, לא פחות. לפני הרפורמה הכל עבד, גם אם לא באופן מושלם. מטופלים קיבלו את הקנאביס הרפואי לפי המרשם שלהם ובמחיר הוגן. החולים ידעו באיזה זן הם משתמשים ובזכות הקנאביס הצליחו לתפקד.

בג"צ שלח כאן מסר חד משמעי: הרפורמה ניסתה לתקן משהו שלא היה מקולקל מלכתחילה, וצריכה להסתיים בדחיפות. 

החולים נדרשו לשלם כפול (ויותר) על התרופה, בעוד בתי המרקחת נהנים מבלעדיות ומתפרעים במחיר. הדיל הזה כל כך מקומם ששופטי בג"צ נדרשו להיות אלו ששמים לו סוף, בהיעדרה של ממשלה מתפקדת

כמו כל בן זוג מתעלל, ליצמן לא הקשיב לתלונות החולים והיה עסוק בהאשמת הקורבן. לקראת דיון בועדת הכספים בחודש שעבר, הוא טען שהמטופלים "גונבים את התרופה, את רוב הקנאביס שהם מקבלים הם מעבירים למקומות צדדיים או למשפחה". מבחינת ליצמן החולים הם רמאים שרק רוצים לנצל את המערכת, ולא אנשים שתלויים בה, וראויים לטיפול הוגן כאזרחים משלמי מיסים. הם הבעיה, כי הם מונעים מליצמן לגזור את הקופון שלו.

הרפורמה ניסתה לתקן משהו שלא היה מקולקל. חוות הקנאביס הרפואי בכפר פינס (צילום: Getty Images)
הרפורמה ניסתה לתקן משהו שלא היה מקולקל. חוות הקנאביס הרפואי בכפר פינס (צילום: Getty Images)

הרוב המכריע ברשימת בתי המרקחת שנכנסו לאסדרה החדשה, ומורשים למכור קנאביס רפואי, שייכים לרשת סופר פארם. החולים נדרשו לשלם כפול (ויותר) על התרופה, בעוד סופר פארם נהנים מבלעדיות ומתפרעים במחיר. הדיל הזה כל כך מקומם שבג"צ נדרשו להיות אלו ששמים לו סוף, בהיעדרה של ממשלה מתפקדת. 

מאז שקיבלתי את רשיון הקנאביס שלי בקיץ האחרון, כל מרשם הפך למשימה: נסעתי ברחבי הארץ כדי להשיג את התרופה, ובכל פעם קניתי מה שהיה בנמצא, ולא את מה שהיה כתוב במרשם שלי והותאם אישית לטיפול במחלות הכרוניות שלי. כתוצאה מכך השתמשתי בקנאביס שהפך אותי לאפאתית ואדישה, חסרת מוטיבציה ודכאונית: ישבתי ימים שלמים בבית בוהה, חסרת רצון להבין מה קורה סביבי, פשוט כי הקנאביס שיכל לעזור לי לא היה בנמצא.

כמובן שמדובר במקרה קל ביחס לחולים שעוברים טיפולי כימותרפיה או ילדים חולי אפילפסיה שהפסקת הטיפול בקנאביס העמידה אותם בסכנת חיים. משרד הבריאות יצר היררכיה במקום שבו היה שוויון, בין מי שיכולים להרשות לעצמם את הרפורמה למי שבשבילם מדובר בחיים או מוות. 

מי גזר קופון על גב החולים? רפורמת הקנאביס היא עניין של חיים ומוות (צילום: Shutterstock)
מי גזר קופון על גב החולים? רפורמת הקנאביס היא עניין של חיים ומוות (צילום: Shutterstock)

רפורמת הקנאביס הכושלת היא רק תסמין של הגוף החולה שהוא משרד הבריאות, הפועל באופן שיטתי נגד החולים. מדובר בעוד מחדל, חמור במיוחד, שנועד לנער אותנו ולגרום לנו להבין שהרפורמה היא לא רק הבעיה של מי שחולה ונזקק לקנאביס. מתישהו, כולנו נהיה תלויים במערכת הבריאות באופן כזה או אחר. בין אם מדובר בהורים המזדקנים שלנו או בנו בעוד כמה שנים.

החודשים האחרונים היוו הוכחה חד משמעית שהדבר הכי חשוב לכולנו, הבריאות, נמצא בסכנה כי אלו שאמונים עליו אינם רואים אותנו וחמור מכך, רואים בנו מטרד. בזמן שהממשלה נעדרת ולא מתפקדת, החולים תלויים בבית המשפט העליון כדי לקבל את מה שהגיע להם מלכתחילה. הוכחה מוחצת לכך שאם אתם חולים עדיף לא לעשות את זה פה, אלא במדינה שאכפת לה.