הדלפה מתוכנית המתאר החדשה: דרום תל אביב תצמח לגובה

בתמונה: לא מספיק מגדלים. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
בתמונה: לא מספיק מגדלים. תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

הסעיפים העוסקים בהגדלת זכויות הבנייה בטיוטת תוכנית המתאר החדשה של תל אביב הודלפו, ומהם עולה כי התוכנית שמה דגש על ציפוף ובנייה לגובה עד 40 קומות בדרום העיר. היא צפויה להיות מאושרת רק לקראת סוף 2023

תוכנית המתאר החדשה של תל אביב ממשיכה לקרום אספלט וחומרי בניין, ואמש נחשף ב"גלובס" כי טיוטת התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית לאחר הליך שיתוף ציבור מזורז (ויש שיאמרו מזורז מדי), כוללת בין היתר מדיניות מתירנית בהרבה בכל הקשור לבנייה לגובה, ובעיקר בדרום העיר, מה שמצד אחד משמח את בעלי הקרקעות ומצד שני עשוי לספק את הביקוש המסיבי לדיור בעיר. לא ברור האם תנופת הבנייה הצפויה תיקח בחשבון את התושבים שמתגוררים בשכונות כעת. ניסיון העבר עם הג'נטריפיקציה בעיר מלמד שפחות.

האם תוכנית המתאר החדשה תציל את השכונה? נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)
האם תוכנית המתאר החדשה תציל את השכונה? נווה שאנן (צילום: טלי מאייר)

על פי ההדלפה, האיזורים שיושפעו מכך במיוחד הם איזור התחנה המרכזית החדשה והישנה יחד עם שכונת נווה שאנן הלכודה ביניהן, אזור סלמה-אליפלט-אילת בפלורנטין, משם גם לאורך ציר שלבים ובשכונת נווה עופר, ובמקביל גם לאורך דרך נמיר בצפון העיר ובאזור צומת קרליבך שבמרכזה. במוקדים הנ"ל תתאפשר בנייה עד לגובה של 40 קומות, היכן שמותרות כ-15-25 קומות כיום. הדבר עולה בקנה אחד עם המטרה המובהקת של תוכנית המתאר החדשה – ציפוף אזורי מסחר ותעסוקה בעירוב שימושים עם דיור ומשרדים.

בקרוב עוד הרבה מגדלים גם כאן. צומת קרליבך (צילום: נתלי מון)
בקרוב עוד הרבה מגדלים גם כאן. צומת קרליבך (צילום: נתלי מון)

עםן זאת, מי שמקווים להקלה מהירה במשבר הדיור העירוני יכולים לצנן מעט את התלהבותם: על פי ההערכות האופטימיות ביותר, תוכנית המתאר החדשה לא תאושר בוועדה המחוזית לפני סוף 2023 ולא תפתור את התסבוכת שיצרו שרת התחבורה מירב מיכאלי וראש העיר רון חולדאי סביב פינוי התחנה המרכזית החדשה. מבקרי התוכנית החדשה טוענים כי הציפוף אינו מספיק וכי יש להעניק לבעלי הקרקעות היתרי בנייה משמעותיים יותר לגובה.

>> למעקב אחר תוכנית המתאר העירונית החדשה באתר העירייה