"בתור חלק מהקומץ שלא מפחד לדבר, אני יכול להגיד שזה מביא נזק"

תומר שרון במחאה החברתית ב-2012 (צילום מתוך עמוד הפייסבוק שלו)
תומר שרון במחאה החברתית ב-2012 (צילום מתוך עמוד הפייסבוק שלו)

תומר שרון לא מעיז לשפוט את הקולגות ששותקים, מתעקש על כך שהמחאה שמאלנית ובלית ברירה שוקל להחליף מקצוע. "נתניהו יילך מתישהו, אבל את הנזק שהוא עשה לחברה הישראלית ייקח שנים לתקן"

14 ביולי 2020

היי תומש, מה קורה?
"לא משעמם. סוף סוף נכנסה עבודה, אני מקווה שזה אכן יקרה – סדרת הילדים 'צוות הצלה' שאנחנו אמורים לצלם עונה שישית שלה אכן מצטלמת בשבוע הבא. סדרה להיט. אני מאוד מאוד מקווה שלא יהיה איזשהו סגר כי זאת העבודה הכמעט יחידה שיש לי בארבעת החודשים האחרונים. הייתי באמצע דברים עצמאיים שעשיתי שנקטעו לגמרי, כל המופעים שאני משתתף בהם או מפיק נעצרו לחלוטין, והלחם והחמאה שלי, שזה תיאטרון הבימה, נעצר גם הוא לחלוטין. אז בכל החודשים האלה לא היה כלום, אני תלוי לגמרי בקהל. גם רוב הסטים של הצילומים נעצרו בהתחלה ועכשיו התחילו קצת לחזור".

אתה בין האמנים היחידים שמעזים לפתוח פה נגד נתניהו. למה הקולגות לא מצטרפים לקול הזעקה?
"בתור חלק מהקומץ שלא מפחד, אני יכול להגיד לך שזה מביא נזק. אני אמשיך לדבר כי אני כבר באינרציה של כמה שנים עם הדיבורים וכנראה שזה מי שאני, אבל אני לרגע אחד לא שופט את מי שמפחד. כי אנשים ששואלים 'איפה האמנים, למה הם לא משמיעים קול?' לא מבינים בכלל איך בנויה התעשייה בישראל, כמה היא קטנה, כמה לפעמים אמירה אחת לא מוצלחת או כן מוצלחת יכולה לחסל קריירות של אנשים".

תומר שרון ואמיר השכל במחאה מול בלפור (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של שרון)
תומר שרון ואמיר השכל במחאה מול בלפור (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של שרון)

"אני לרגע אחד לא שופט את מי שמפחד. כי אנשים ששואלים 'איפה האמנים, למה הם לא משמיעים קול?' לא מבינים כמה לפעמים אמירה אחת לא מוצלחת יכולה לחסל קריירות של אנשים"

אתה מרגיש את זה על עצמך?
"אני מרגיש שהיה נזק במשך השנים האלה. אני לא מרגיש שהתחסלה לי הקריירה, המצב שלי בסדר, אבל מה שאתה לא עושה אתה לא יודע, ומה שאתה לא מקבל אתה לא יודע. לפעמים אתה שומע שמועות ואומר למה את זה אני לא עושה, למה אני לא נמצא בזה וזה? אולי זה קשור? לפעמים זה קשור. מקבלים שמועה ממשרד שעלה השם שלך, אבל אמרו 'וואלה הפרצוף שלו מעורר מחלוקת, הוא נחשב שמאלני קיצוני'. כאילו שיש בכלל דבר כזה, שמישהו יבוא ויסביר לי מה זה אומר. הוא ממש ממש רוצה שלום? נורא בכוח? איזה סכנות הוא יכול להביא? הוא יכתוב מאמר? בכל מקרה, אני מתאר לעצמי שיש נזק".

מה אתה חושב על הניסיון למסגר את המחאה כא-פוליטית?
"קודם כל אני אחזור לקלישאה – אין דבר שהוא לא פוליטי. כל מה שאתה עושה הוא פוליטי. כל מי שאומר שזה צריך להיות א-פוליטי מתכוון לצד הנמוך והמטורף של הפוליטיקה הישראלית – בעד או נגד נתניהו. זה הניצחון של נתניהו, עצם השיח הזה הוא כבר לא דמוקרטי כי בגאוניותו הוא הכריח את החברה שלנו להתחלק בעד ונגד אדם אחד. זה אפילו לא הימין, זה הוא, שזה מצב נורא נורא מסוכן.

"מה שמצחיק הוא שכל הדרישות עכשיו מגיעות מכל מיני גופי מחאה שאינם מזוהים עם ימין או שמאל. עצמאים. מה זה עצמאים? יש בהם ימנים ויש שמאלנים. אבל הערכים שבשמם אנשים נלחמים הם, מה לעשות, ערכי שמאל. אם אתה אומר 'אני רוצה שהמדינה תדאג לי' ואתה ימני, אז זה לא פוליטי? סבבה. אבל אתה רוצה שהמדינה תעשה פעולה שמאלנית. פעולה סוציאל-דמוקרטית. אם אתה ימני בישראל של היום אז אתה הולך נגד האידיאולוגיה של עצמך. הימין היום זה לא ימין, זה מן סוג של מלוכנות. והבנאדם האחד הזה הצליח לגרום למין ערבוב של לאומנות ושל דת ושל פופוליזם, וכולם בדרך כלל ברמה נמוכה של התעסקות. זה יצר את הדבר הזה שאפילו אין לזה שם – אומרים ביביזם, אני מבין למה המציאו את המילה הזו. זה משהו ייחודי לפה. הרי אי אפשר להגדיר את ישראל בכלל. אנחנו לא בנויים כמו שוק חופשי, אלא כמו מונרכיה שמחלקת לאוליגרכים מתנות. זה אפילו לא קפיטליזם. ולפעמים זה מזכיר הרבה יותר את תקופת מפא"י מבחינה מסוימת. מין ערב רב שהוא המצאה ישראלית ייחודית".

המחאה בכיכר רבין (צילום: שלומי יוסף)
המחאה בכיכר רבין (צילום: שלומי יוסף)

"מי שאומר שהמחאה צריכה להיות א-פוליטית מתכוון לצד הנמוך והמטורף של הפוליטיקה הישראלית – בעד או נגד נתניהו. הימין היום זה לא ימין, זה מן סוג של מלוכנות"

איך תראה התרבות ביום שאחרי הבלאגן הזה?
"וואו. אני מנסה לדמיין. קשה לי. אנחנו תלויים ברפואה – אם יימצא חיסון הכל יחזור לקדמותו. אבל אני חושב שזה ייקח הרבה מאוד זמן גם אם יימצא חיסון. אנחנו נחיה במציאות של סוגרים-פותחים, עד שלא תוכל לסמוך על המקצוע שלך ותחפש מקצוע אחר. יש מצב שחלק גדול מהמקצוע פשוט ייעלם. אני עכשיו בודק מיליוני אופציות – החל משיפוצים, וכלה בתוכן שיווקי שזה דבר שלא חלמתי שאני אעשה. שעות סיפור לילדים, מלא דברים עם ילדים כי זה דבר שאפשר לעשות בקבוצות. היו לי שני ריאיונות עבודה בשני בתי ספר. יש בעיה כי אין לי תעודת הוראה, אז אני מחכה לתשובה, מת להיות מורה. הכסף פחות מגניב. אבל היי… זה הניע אותי לפעולה. ברגע שכל דבר שאתה עושה תלוי בקהל אכלת אותה. הזום הזה נורא קשה, אני לא יכול להתרגל לזה. זה נורא. סדנאות אימפרוביזציה אתה לא יכול לעשות ככה, זה פתטי. אה, ויש לי תקליט חדש ביד, באנגלית! רציתי לכבוש את העולם ועכשיו אפילו אי אפשר לטוס לשם. יצא לי אלבום פאנק-סול בנזונה והוא יושב בצד מחכה שאשלים את ההפקה".

יש לך קו טלפון פתוח לביבי. מה אתה אומר לו?
"תכלס? אין לי מה לומר לו. מה אני אגיד לו, הפקרת אותי? הזנחת אותי? הפרת את החוזה ביני לבינך? אתה לא דמוקרט? אתה הורס את המדינה? האמת שאני לא רוצה לדבר איתו בכלל. הבנאדם הזה הוא תמונת מראה של גדולה היסטורית. מכונת הרס. כל מה שהוא הביא יישאר איתנו הרבה אחרי שהוא יילך. הוא יילך מתישהו – או שהמשפט יוריד אותו, הימין ימאס בו, כל פוליטיקאי מתישהו יילך. אבל את הנזק שהוא עשה לחברה הישראלית, כמו שמירי רגב אמרה, ייקח שנים לתקן".

מה הלחם ושעשועים שלך בתקופה הזאת?
"בשנייה האחרונה לפני הסגר הראשון חמקתי לכלי זמר וקניתי לי פסנתר חדש, אני חושב שזה היה השקלים האחרונים בחשבון. אבל ניגנתי המון, כתבתי עוד מלא מלא שירים חדשים, דווקא בעברית, שירי קורונה, אולי אני אוציא אותם מתישהו. כמו כולם נגיד שאני קצת שותה ומשכטט יותר מהרגיל, אבל היה בזה משהו. אני קורא המון. עושה פעילויות תרבותיות כאלה.

לא הבנתי, בלי טלוויזיה? אתה בגבוה?
"לא לא, אני גם רואה הרבה נטפליקס. אני גם פעיל ברשת, לדעתי יותר מדי, שזה ממש לא עזר לזה".