טור דעה

ניוז פלאש: התחמנות הישראלית לא עובדת על הקורונה

מעמיסים קרטוני ביצים בסופר, נוסעים לליל הסדר עם המשפחה ויוצאים מהבית כדי לצלם לייבים. למה הישראלים לא מבינים שאת הקורונה אי אפשר לתחמן?

תעמיס עוד קרטון, שיהיה (צילום: גטי אימג'ס)
תעמיס עוד קרטון, שיהיה (צילום: גטי אימג'ס)
8 באפריל 2020

יש המון דברים שניתן לשייך לישראליות. אחד הראשונים שקופץ לראש, לצד ערבות הדדית וחום אנושי, הוא תחמנות. אמנם אין לנו פטנט רשום עליה וכמו בכדורגל, אנחנו לא הכי טובים בה בעולם, אבל כולנו קצת ממזרים עם חיוך. ״חוצפה חיובית״ אנחנו קוראים לזה. יודעים במה אנחנו כן במקום הראשון בעולם? במספר עורכי הדין הגבוה לנפש. כבר עשור, לא פחות, שבישראל יש את הריכוז הגבוה ביותר של תחמנים מקצועיים, כאלה שלמחייתם עושים קווצ'ים בחוק. 

הרי לא סתם ביבי הוא מלך ישראל; הוא מלך התחמנים, כך מעידים עליו שונאיו ואוהביו. רבים שיתפו לפני הבחירות הקודמות פוסט מזויף בפייסבוק בו לכאורה התפייט אברי גלעד על העובדה שנתניהו הוא "בן זונה אמיתי" ש"יודע לתחמן ולהקסים שועי עולם", מה שגרם להם לתמוך בו עוד יותר. מבינים מה קרה פה? מישהו תיחמן פוסט על כמה ביבי הוא תחמן בתור תעמולת בחירות – ואנשים קנו את זה. 

אם כך, לא פלא שרובנו הפכנו לכאלה. מכניסה באור צהוב-אדמדם לצומת לא פנוי ועד גניבת מגבות מבית המלון, רק לא לצאת פראיירים. אז מה עושה הבן אדם כשהוא שומע שיש סגר מדיני ב-16:00? עומד בפקקים ב-15:00. מה הוא עושה כשהוא שומע שיש מחסור בביצים? מעמיס ארבעה קרטונים הביתה. ומה הוא עושה כשאומרים לו להישאר בבית? מחפש סיבה מספיק טובה לצאת החוצה. קחו לדוגמה את הלייבים. חוץ ממתים וחולים, הביאה איתה הקורונה גם גל של הופעות מוזיקליות וסטים של די ג'ייז המשודרים מאחת העמדות במועדונים שעברו הסבה לאולפן שידור, מה שמכניס אותם (מבחינת החוק לפחות), תחת ההגדרה "עסק חיוני". וכך, במו ידיו, הישראלי אמנם משחק בתוך הכללים אבל רק מחמיר את המצב שהוא מנסה לצאת ממנו. אפס התחשבות בכלל, אפס חשיבה על הטווח הרחוק.

הקורונה אדישה אלינו. לא אכפת לה מה היא עושה לנו והיא לא באה ללמד אותנו כלום. היא מגפה, תוצאה של וירוס המנסה להתרבות, לא להפוך לכהן ניו-אייג'. יחד עם זאת, זה לא אומר שאי אפשר ללמוד ממנה משהו. אם תשאלו אותי, אחד השיעורים הכי חשובים שסיפקה לנו הקורונה הוא שיש דברים שאי אפשר לתחמן, לא בהתחמקויות פתלתלות לשון ולא במניפולציות מספרים. הדבר היחיד שיעבוד נגדה הוא רק פעולה אחידה ונחושה של כל הפרטים בחברה. 

אז כן, יש יותר גרועים מכם, ואתם לא עוברים על אף חוק. אז מה. תהיו קצת יותר טובים. קחו בימים האלה כל פעולה שאתם עושים ותכפילו במיליונים, כי זה האימפקט האמיתי שלה. כמעט כל חולה שנאבק כרגע לנשום הוא תוצאה של הדבקה שניתן היה למנוע. אם זו הנסיעה הקטנה לליל הסדר כשעוד היה חצי מותר או הפעם ההיא בה יצאתם מהבית שלא לצורך חיוני. מה שבטוח הוא שאם תישארו בבית, תוכלו להיות בטוחים שהצלתם חיים, כי מה שעבד עד היום פשוט לא יעבוד מעכשיו. תשאלו את בוריס ג'ונסון.