פיל מזהם: אין הסכמה על פינוי התחנה המרכזית, והתושבים זועמים

בואו, קניון זה אף פעם לא היה. התחנה המרכזית החדשה (צילום: shutterstock)
בואו, קניון זה אף פעם לא היה. התחנה המרכזית החדשה (צילום: shutterstock)

הסאגה הבלתי נגמרת סביב פינוי התחנה יוצאת מחר לרחוב בהפגנת פעילים ותושבי האזור החל מ-18:00. לטענתם, אם לא יושגו הבנות בקרוב - הסוגיה לא תיכלל בתקציב המדינה והפינוי יידחה. "לא ייתכן שמריבות תקציביות בין הרשויות יבואו על חשבון חיי תושבות ותושבי דרום ת"א"

ממשלה התחלפה, פגישות בין העירייה למשרד התחבורה ממשיכות להיערך, אבל בינתיים אין פריצת דרך במגעים לפינוי התחנה המרכזית החדשה. מי שנכנסים באחרונה לוואקום הם פעילים ותושבי השכונות הדרומיות שהחליטו לא לשתוק ויוצאים במחאה נגד המפגע התברואתי שמסכן את בריאותם.

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

מחר תתקיים הפגנה נודדת שתצא מגינת לוינסקי ב-18:00. המארגנים מסבירים כי התקופה הקרובה קריטית מכיוון שההחלטה על הפינוי עתידה להיכלל בתקציב המדינה, עליו נערכים בימים אלה דיונים קדחתניים, כבר בשבועות הקרובים. ההסכם בין נצב"א (החברה המפעילה את התחנה) לבין הרשויות הוא על פינוי התחנה עד 2023, אך החשש הוא שבשל הסחבת הנוכחית הוא יידחה.

בשורה התחתונה: בינתיים לא הושגו הסכמות בין העירייה, משרדי התחבורה וההגנה לסביבה ונצב"א (של קובי מימון). סלע המחלוקת בין הצדדים הוא סביב השאלה מי יממן את הפינוי – המדינה או העירייה? כך או אחרת הסכמות עדיין אין, וזיהום – יש. "לא ייתכן שמריבות תקציביות בין הרשויות השונות יבואו על חשבון חיי תושבות ותושבי דרום תל אביב", מסרו הפעילים.

גם בשכונות הקרובות לנווה שאנן שבה ממוקמת התחנה המרכזית החלו להישמע בימים האחרונים קולות מחאה. כך למשל פוסט ויראלי שפרסמה השחקנית דאנה איבגי, תושבת שכונת שפירא הסמוכה, ובו היא מפנה את האצבע המאשימה כלפי ראש העיר רון  חולדאי. "אני לא מצליחה להבין מה יכול להיות יותר חשוב לראש העיר מבריאות התושבים שלו?", היא תוהה (מצורף הפוסט המלא).

זיהום האוויר בתחנה וסביבותיה גבוה ב-30% מהמותר בחוק – כפי שקבע דו״ח המשרד להגנת הסביבה ב-2019. בשכונות הסובבות את התחנה, נווה שאנן ושפירא, נרשמים פי שניים יותר מקרים של מחלות סרטן ולב פר נפש מאשר בשאר העיר, ועוד לא הזכרנו את ערך הדירות שהפך אפסי, את מקרי האלימות והפשיעה שהתרחבו מנווה שאנן עצמה לשאר שכונות דרום העיר; הסחר בנשים ובסמים, או את דו״ח העירייה אשתקד שקבע שבדרום העיר 7 מעלות חם יותר מאשר במרכזה וצפונה. במונחים של איכות הסביבה מדובר כמובן באסון.