פיל מזהם ומסריח: המדינה והעירייה רבות, ולא ברור מתי התחנה תפונה

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

תכנית לפינוי התחנה המרכזית החדשה הונחה עם כוונה להשלימה עד ל-2023, אלא שרון חולדאי ומירי רגב מתקוטטים על סוגיית מימון הפינוי כשכל צד מעביר את האחריות לשני | בינתיים אלה התושבים שסובלים מהנזק האקולוגי שנגרם כתוצאה מהמפגע העצום הזה | תמונת מצב

25 במאי 2021

תזוזה אמיתית או עוד סחבת על חשבון התושבים, בחזית הפיל הלבן הכי שחור בעיר? צוות מקצועי מיוחד של העירייה ומשרד התחבורה הגיעו באחרונה להסכמות על מתווה פינוי כמעט מוחלט של התחנה המרכזית החדשה עד ל-2023, אך נכון לרגע זה לא פורסמו תכנית מסודרת ולוחות זמנים.

התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)

לפי הנתונים שפורסמו עד כה, בשלב הראשון של המתווה, תפונה פעילות האוטובוסים למסופי ביניים בחניוני הלוחמים ופנורמה, בדרום מזרח העיר ליד הגבול עם חולון. חניון פנורמה יעניק שירותים לנוסעים וחניון הלוחמים ישמש לחניית האוטובוסים. מסוף קטן נוסף עם קווים מקומיים מתוכנן מתחת לגשר ההגנה, קרוב למיקומה הנוכחי של התחנה. אבל הסיפור של התחנה המרכזית החדשה ופינויה הוא בעיקר סיפור על הון, שלטון והתעלמות מרווחת התושבים וכסף שעלולים לעצור גם את ההתקדמות המשמעותית שכבר הושגה.

התחנה, כיום בבעלות חברת נצבא השייכת לאיש העסקים קובי מימון, מכניסה כ-40 מיליון שקלים בשנה (כך לפי הערכות העיתונים הכלכליים כלכליסט ודה מרקר), מתוכם 18 מיליון שקלים המשולמים לה על ידי המדינה עצמה תמורת הפעלתה, זאת למרות רמת ההזנחה הקשה בה והעובדה שהיא ידועה כגורם לנזק סביבתי אדיר.

ב-2017 קבע בית המשפט המחוזי כי קובי מימון הוביל בכוונה תחילה לקריסת התחנה כך שתהיה חדלת פירעון ויהיה ניתן להשתלט עליה. אז קבע. פיצויים התושבים עדיין לא קיבלו, אבל זיהום האוויר בתחנה וסביבותיה גבוה ב-30% מהמותר בחוק – כפי שקבע דו״ח המשרד להגנת הסביבה ב-2019. בשכונות הסובבות את התחנה, נווה שאנן ושפירא, נרשמים פי שניים יותר מקרים של מחלות סרטן ולב פר נפש מאשר בשאר העיר, ועוד לא הזכרנו את ערך הדירות שהפך אפסי, את מקרי האלימות והפשיעה שהתרחבו מנווה שאנן עצמה לשאר שכונות דרום העיר; הסחר בנשים ובסמים, או את דו״ח העירייה אשתקד שקבע שבדרום העיר 7 מעלות חם יותר מאשר במרכזה וצפונה. במונחים של איכות הסביבה מדובר כמובן באסון. 

חולדאי. בעירייה מאשימים את הממשלה. צילום: איליה מלניקוב
חולדאי. בעירייה מאשימים את הממשלה. צילום: איליה מלניקוב

המאבק על הכסף לא מסתיים, כאמור, עם ההחלטה על מתווה פינוי התחנה: כעת נאבקות העירייה והמדינה על מימון הקמת המסופים הזמניים שיהוו את השלב הראשון בפינוי. במשרד התחבורה טוענים כי העירייה צפויה להרוויח הון עתק מהיטלי ההשבחה ופינוי התחנה – ולכן עליהם להשתתף במימון הקמת המסופים הזמניים. אלא שבמכתב תגובה שהפיץ ראש העיר רון חולדאי לתושבים ופורסם בדה מרקר – הוא כינה את הדרישה הזאת "הזויה" ו"ביטוי לאוזלת ידו של המשרד במקרה הטוב, ו'ספין פוליטי' מכוער במקרה הרע". במלים אחרות, העירייה טוענת כי אחריות מימון המסופים נמצאת בסמכות ממשלתית בלבד.

שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס). "כשהעירייה רוצה היא יודעת להשקיע"
שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס). "כשהעירייה רוצה היא יודעת להשקיע"

שוק לילה ושואה גרעינית: כך נראית התחנה המרכזית בלילה
תחנה סופית: האשם האמיתי במצבה של התחנה המרכזית החדשה

אלא שבמטה המאבק בתחנה המרכזית מזכירים דווקא כי העירייה כבר השתתפה בעבר במימון הקמת מסוף סבידור המחודש. שולה קשת, חברת מועצת העיר ופעילה חברתית רבת זכויות בעיקר בשכונות הדרום, מציינת בשיחה אתנו כי "עכשיו הם רבים על הכסף. זאת המדיניות של העירייה והמדינה שנים על גבי שנים – כל צד אומר שהשני צריך לשלם. זאת התנהלות קלאסית, זה מה שהם יודעים ברשויות: 'התושבים צודקים אבל לא אנחנו צריכים לשלם'. כשהעירייה רוצה היא יודעת יפה מאוד להשקיע בדברים ולא לחכות לממשלה, למשל עם פרויקט 'נעים בסופ״ש' (מערך ההיסעים בסופי שבוע בתוך העיר ואזור המרכז)".

נשמעה גם טענה כי מה שתוקע את ההסכמה על המימון הוא דווקא הריב האישי בין חולדאי למירי רגב, שרת התחבורה. השניים מצויים במאבק משפטי לאחר שבמאי 2020 הגיש חולדאי תביעת לשון הרע בסך חצי מיליון שקלים נגד רגב, בעקבות פוסט שכתבה עליו בפייסבוק ובו טענה שהוא מונע הקמת דוכני תפילין בתל אביב.

אבל קשת לא קונה את התאוריה הזו: "את יודעת מה זה אומר לי, הוויכוח הזה על הכסף? זה אומר לי שהם מנסים לסחוב את הזמן, להראות שהם עושים משהו ובסופו של דבר הם יקפיאו את כל המהלך בגלל הכסף. אנחנו כמובן ממשיכות וממשיכים במאבק ונעשה את הכל כדי שזה לא יקרה". בינתיים התחנה המזהמת עדיין אתנו ולא ממש ברור עד מתי. 

מהעירייה נמסר כי היא "רואה בפינוי התחנה המרכזית משכונת נווה שאנן מטרה ראשונה במעלה. לשם קידום מטרה זו, קיימה העירייה בחודשים האחרונים אינספור דיונים עם משרדי ממשלה כדי לגבש פתרון שיאפשר העתקה של מירב פעילות האוטובוסים למסופים חדשים. מימון המסופים החדשים הוא באחריות המדינה ובסמכותה הבלעדית ואף רשות מקומית במדינת ישראל מעולם לא נדרשה לממן הקמת מסופים. הדרישה שעלתה לאחרונה כי העירייה תישא בעלויות המימון היא לפיכך לא רק דרישה חסרת-בסיס – היא גם מעלה ספק שמא יש גורמים שאינם רוצים לקדם הקמת מסופים אלו, ומבקשים להטיל את האשמה לכך על העירייה. לגבי מסוף סבידור, כחלק ממדיניות פיתוח המרחב הציבורי, העירייה השתתפה בשדרוג המסופים הקיימים בלבד- סבידור ורידינג, במאצ'ינג של 15% תמורת פיתוח המרחב הציבורי סביבם: שבילי אופניים, מדרכות ברמת גימור גבוהה, ריהוט רחוב ושדרת עצים".