הקפות הערב סביב התחנה המרכזית: "לא נאפשר שזיהום האוויר יימשך"

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

נמשכת בכל הכוח מחאת תושבי השכונות הדרומיות בגלל אי ההסכמות בין העירייה לממשלה - מה שעלול לדחות את הפינוי. בנוסף להפגנה הערב נפתחה עצומה על ידי תושבות שפירא

4 באוגוסט 2021

אין עדיין הסכמות על פינוי התחנה המרכזית, והמחאה נמשכת: קבוצת פעילים תושבי השכונות הדרומיות יערכו הערב (ד') הקפות סביב התחנה בדרישה שהתכנית שכבר התקבלה לפינוי התחנה – תיכנס לתקציב המדינה הקרוב.

עד כה לא הושגו הסכמות בין העירייה, משרדי התחבורה וההגנה לסביבה ונצב"א (החברה המפעילה את התחנה) על הפינוי. סלע המחלוקת בין הצדדים הוא סביב השאלה מי יממן את הפינוי – המדינה או העירייה? כך או אחרת הסכמות עדיין אין, וזיהום – יש. נציין גם שההסכם המקורי בין נצב"א לבין הרשויות הוא על פינוי התחנה עד 2023, אך החשש הוא שבשל הסחבת הנוכחית הוא יידחה.

שולה קשת, חברת מועצה ויו"ר המטה המאבק לפינוי התחנה, מסרה כי "היום ב-18:30 נצא כולנו, תושבות ותושבים, פעילות ופעילים להקפות סביב התחנה המרכזית החדשה. הימים הנוראים קרובים ובאים ואנחנו באות לקרוא למשרד התחבורה, למשרד להגנת הסביבה ולעיריית תל אביב-יפו – די לחורבן הבית של העניים והעשוקות בשכונת נווה שאנן ושפירא! הימים הנוראים מביאים איתם חשבון נפש. מדובר בפיקוח נפש ואנו לא נאפשר שזיהום האוויר הגבוה יימשך ויגרום לתמותה ולתחלואה גבוהה פי שתיים. היום נעשה הקפות סביב התחנה, נתקע בשופרות ונדרוש את פינוי התחנה עבור הציבור ומכספי הציבור".

התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)

בתוך כך, מאות אנשים חתמו עד כה על עצומה בנושא שפתחה יעל מבט, תושבת דרום העיר ואמא לילדים הלומדים סמוך לתחנה באתר "זזים בקהילה". מבט והחותמים דורשים מראש העיר רון חולדאי ושרת התחבורה מרב מיכאלי לפתור את סוגיית המימון ולהעביר את התחנה. מסייעת למבט גם השחקנית דאנה איבגי, גם היא תושבת דרום העיר.

זיהום האוויר בתחנה וסביבותיה גבוה ב-30% מהמותר בחוק – כפי שקבע דו״ח המשרד להגנת הסביבה ב-2019. בשכונות הסובבות את התחנה, נווה שאנן ושפירא, נרשמים פי שניים יותר מקרים של מחלות סרטן ולב פר נפש מאשר בשאר העיר, ועוד לא הזכרנו את ערך הדירות שהפך אפסי, את מקרי האלימות והפשיעה שהתרחבו מנווה שאנן עצמה לשאר שכונות דרום העיר; הסחר בנשים ובסמים, או את דו״ח העירייה אשתקד שקבע שבדרום העיר 7 מעלות חם יותר מאשר במרכזה וצפונה. במונחים של איכות הסביבה מדובר כמובן באסון.
לפרטים נוספים על ההפגנה