גשר של אור: "הבכורה הראשונה תהיה קומדיה. אז נדע שניצחנו"

ההצגה יכולה להתחיל, בזהירות ובעדינות. תיאטרון גשר בסגר הקורונה, ספטמבר 2020 (צילום: איליה מלניקוב)
ההצגה יכולה להתחיל, בזהירות ובעדינות. תיאטרון גשר בסגר הקורונה, ספטמבר 2020 (צילום: איליה מלניקוב)

תיאטרון גשר לא חוזר לשגרה, גם אם מותר. "לשגרה אמיתית נחזור רק כשהחטופים יחזרו הביתה, לשגרה שלהם", כותבת מנכ"לית התיאטרון לנה קריינדלין בטור מיוחד ל"טיים אאוט" ומספרת כיצד היא מתכננת להחזיר את ההצגות והשחקנים לבמה החל מסוף החודש: בזהירות ובעדינות

מאז השבת של ה-7 באוקטובר נותרנו המומים וכואבים. כמי שעוסקים לאורך כל השנה ביצירה, בתרבות ובדיאלוג קבוע עם הקהל, מצאנו את עצמנו ללא מילים. השאלה אם לפתוח את התיאטרון ולהמשיך ליצור ולהעלות בפני הקהל את הצגות גשר ממשיכה ותמשיך להעסיק אותי בימים הקרובים.

>> ההצגה חייבת להמשיך: התיאטראות בתל אביב חוזרים לפעילות
>> אמנות רחוב בדרום תל אביב: 38 קירות זועקים למען 38 ילדים חטופים

אני רואה חשיבות רבה בחלקה של התרבות במצב הרוח הלאומי, ביכולתה לרומם, לחזק, לרגש ואולי אפילו להצחיק. שתיקה היא לא אפשרות, היא ניצחון של האויב האכזר שאנחנו ניצבים מולו. אך גם חזרה לשגרה אינה אפשרית בימים שאינם שגרתיים בשום צורה. כולם אומרים שחשוב לחזור, לאט לאט. אנחנו לא חוזרים לשגרה! נשחק בהצגות, אבל לשגרה אמיתית נחזור רק כשהחטופים יחזרו הביתה, לשגרה שלהם.

חזרה לשגרה אינה אפשרית. תיאטרון גשר (צילום: יח"צ)
חזרה לשגרה אינה אפשרית. תיאטרון גשר (צילום: יח"צ)

במהלך השבועות האחרונים העלנו מספר הצגות לרשתות בתקווה לעודד ולו במעט הציבור. את שערי התיאטרון נפתח בסוף החודש, בזהירות ובעדינות, במטרה למלא את חלקנו בחוזה שחתמנו עם הקהל. יצרנו גרסה מקוצרת וניידת של הצגת הילדים "האוצר מתחת לגשר" איתה אנחנו עתידים להציג בפני המפונים במקומות שונים ברחבי הארץ. כמו כן, נחזור עם ההצגה "אנה קרנינה" לתיאטרון.

בימים כתיקונם, בסתיו, אנחנו נוהגים לפתוח את העונה החדשה. גם השנה בנינו תכנית עשירה ומגוונת ,אך התוכניות של כולנו, השתנו. למרות זאת, ישנם תכנים שיועדו להיות בתכניתנו המקורית אך קיבלו כעת משמעות חדשה. "שלום מלחמה" הוא מופע שירים מכל השפות ומכל המלחמות להרמת המורל ולחימום הלבבות.

על ההצגה הזאת התחיל לעבוד עוד יבגני אריה ז"ל. במסגרת "שלום מלחמה" יתורגמו מכמה שפות שירי המלחמה הבולטים ושחקני תיאטרון גשר ישירו בליווי מוזיקה חיה. הערב יכלול שירים נוגעים ללב כמו "מכתב מאמא" שכתב אלתרמן או "לילי מרלן" שביצעה מרלן דיטריך. יהיו גם שירים מצחיקים ושירים מפתיעים ובעיקר נהיה כולנו ביחד נשיר ונבכה ונצחק וביחד ננצח!

האמונה כי ננצח ומהר מלווה אותנו בעשייה שלנו. המחשבה על העתיד ממשיכה להעסיק אותנו במחשבה על יצירה חדשה ומסייעת להאמין שהימים שבהם נחזור לצחוק, לצחוק באמת, יחזרו. כי זה מה שהעם שלנו יודע לעשות. לקום מעפר ולבנות מחדש. כך אני מרגישה בחזרות שהחלו להתקיים להצגה "סיראנו" – קומדיה כובשת מאת אדמון רוסטאן. את ההצגה מביים רימאס טומינאס ("אנה קרנינה"). אנו עובדים על ההפקה בימים אלה ממש והיא תהיה הבכורה הראשונה שלנו כאשר נחזור לשגרה. דווקא קומדיה, כי אז נדע שניצחנו.