סמואל ל. ג'קסון מציג את הזקנה במלוא עליבותה, עד שמגיע הטוויסט

זקן דמנטי או בלש, אנחנו אוהבים אותו. סמואל ל. ג'קסון ב-"הימים האחרונים של תלמי גריי". (צילום: יחסי ציבור)
זקן דמנטי או בלש, אנחנו אוהבים אותו. סמואל ל. ג'קסון ב-"הימים האחרונים של תלמי גריי". (צילום: יחסי ציבור)

"הימים האחרונים של תלמי גריי" מביאה את הצ'ארמר האהוב לככב לראשונה בתפקיד ראשי על המסך הקטן ולא עושה לצופים חיים קלים, אבל אם תשרדו את העוני, הטראומה והאבל, תמצאו עוד אירוע טלוויזיוני מאת אפל טי.וי פלוס

15 במרץ 2022

הביקורת התפרסמה במקור באתר "הספוילר", אתר המסכים החדש מבית "טיים אאוט". תראו תראו

תלמי גריי בן יותר מתשעים והזיכרון שלו לא כפי שהיה. העבר הרחוק וההווה מתערבבים לו, פרטים הכרחיים פורחים לו מהראש וכדי להיזכר בשמות בני משפחתו הוא נעזר בתמונות על הקיר. אם זה לא קשה מספיק, תלמי חי לבד בבית שהוא התגלמות הסיוטים של מארי קונדו – למרות שהוא בהחלט לא כשיר לדאוג לעצמו. האחיין שלו רג'י מבקר אותו קבוע ומטפל בו, אבל יום אחד הוא פשוט מפסיק להגיע.

זו המציאות שלתוכה אנו נזרקים בפרק הבכורה הקשוח של "הימים האחרונים של תלמי גריי", מיני סדרה חדשה של אפל טי.וי פלוס על פי ספרו של וולטר מוסלי. סמואל ל. ג'קסון מגלם כאן דמות מבוגרת ממנו בשני עשורים ומסתער עליה בכל הכוח. ג'קסון הוא אחד השחקנים האהובים בעולם וגם כשהוא משחק אנטי גיבורים או נבלים מוחלטים קשה שלא להיות בעדו. הוא פשוט צ'ארמינג מדי, תמיד עם החיוך, הקריצה וקללה בהיכון, כמעט תמיד בתפקיד קומי. כאן המשימה שלו קשה מאי פעם – זה לא שאנחנו לא בעדו, הוא פשוט כל כך חסר אונים שהאינסטינקט הראשוני הוא להסיט ממנו את המבט. הזקנה שלו לא מיוצגת על ידי חוכמת חיים מתוקה, אלא מתוארת במלוא עליבותה, כולל בכי קולני, צרחות ובעיות שליטה בסוגרים.

אבל אז קורה משהו מוזר – אחרי שבילינו פרק של שעה עם הדמות הזו, הסדרה מודיעה לנו שהיא עושה שינוי כיוון – עכשיו זה גם הסיפור של רובין (דומיניק פלאשבק, "הצמד"), שלוקחת על עצמה את הטיפול בתלמי על אף שאין ביניהם היכרות של ממש או קשר משפחתי. חצי פרק נוסף פנימה מגיע טוויסט מד"בי עם השפעות קיצוניות על העלילה והטון – ניסוי רפואי מוזר מחזיר לתלמי זמנית את זיכרונותיו, ובחדות יוצאת דופן המתעלה על זיכרון של אדם "רגיל". כמעט בין רגע תלמי הופך מקשיש ממלמל ל… ובכן, סמואל ל.ג'קסון. עכשיו הוא אדם נמרץ, חד ומוכוון מטרה – הוא רוצה לנצל את המתנה הזו כדי לפתור את תעלומת הרצח של אחיינו האהוב, כשרובין לצידו ספק כשותפה וספק כמצפון וחגורת בטיחות.

ג'קסון תמיד מצוין, בין אם בגרסתו הדרמטית או הבלשית, אבל קרן האור האמיתית והדבק שמחזיק את הסיפור המסובך הזה בשליטה היא השחקנית הצעירה שלצידו. הנוכחות שלה עוזרת לסדרה להתרחב ולקבל רבדים מעבר לפרופיל של דמות אחת וסיפור חייה. נושאים כמו עוני, טראומה ואבל מציצים כבר מהדקות הראשונות, אבל הופכים לתמות מובהקות רק כשהיא מגיעה. מלחמת ההישרדות של תלמי היא כבר לא מלחמה פרטית והמציאות החברתית מרגישה בלתי אפשרית – אבל רובין היא האלמנט המרכך, מקור לתקווה, או כמו שתלמי מכנה אותה – "הציפור הראשון של האביב".

>> מלך העטלפים: מי הבאטמן הטוב ביותר, הדירוג המלא
>> דג מחוץ למים: קומדיית הפיראטים של HBO היא פנינה אמתית

כל סטודנט לתסריטאות שנה א' יודע שפרק פיילוט אמור למכור את הסדרה, ולכן הוא גם צריך להיות פרק מייצג. "הימים האחרונים" מצפצפת על זה – שני הפרקים הראשונים שלה עושים סלולם ז'אנרי וטונאלי, מכניסים ומוציאים דמויות מהסיפור ונותנים לנו את הטוויסט שכל תקציר וטריילר כבר חשפו רק אחרי פרק וחצי. היא לא סתם לוקחת את הזמן, היא ממש בוחנת את הסבלנות שלנו.

סביר מאוד להניח שהבחירה הזו עלתה לסדרה בצופים שהתייאשו בדרך, אבל דווקא ההחלטה "הלא נכונה" הזאת מסמנת אותה כסדרה אמיצה במיוחד שקשה מאוד לנחש לאן היא תלך מכאן והלאה. בין אם תגשים את ההבטחה או לא, המיני-סדרה הזו היא עוד הוכחה שאפל טי.וי פלוס הוא יותר מ"עוד ניסיון לעשות נטפליקס". השירות הזה אמנם לא מתקרב לכמות התכנים וההשקות של מתחריו, אבל כמעט כל תוכן חדש מתגלה כ"אירוע טלוויזיוני" שאי אפשר – או לפחות לא כדאי – להתעלם ממנו. רק שימשיכו ככה.

"הימים האחרונים של תלמי גריי", פרק חדש בכל יום שישי, אפל TV פלוס

רוצים עוד המלצות טלוויזיה? בואו לאתר החדש שלנו, "הספוילר", ותראו תראו