תרבות או נמות: תל אביב עלתה לגמר בתחרות חדשנות יוקרתית

יוזמה של העירייה להטמיע צריכת תרבות בקרב האוכלוסייה הצעירה בשנת הקורונה העלתה אותנו לגמר "אתגר ראש העיר" של קרן בלומברג. אם ניצחנו נדע בתחילת 2022

תיאטרון הבימה (צילום: שאטרסטוק)
תיאטרון הבימה (צילום: שאטרסטוק)

אנחנו אוהבים לדווח מדי פעם על דברים משמחים, וכך גם עכשיו: תל אביב-יפו עלתה לשלב הגמר בתחרות "אתגר ראש העיר 2021" – תחרות גלובלית לחדשנות בין ערים של קרן בלומברג. המיקוד השנה, איך לא, היה האופן שבו הערים התמודדו עם משבר הקורונה ועירנו עלתה לגמר בשל הדגש שהושם על תחום התרבות – גם בימי המגיפה. 50 היוזמות שעלו לגמר נבחרו מתוך 631 יוזמות שהוגשו מ-99 מדינות ברחבי הגלובוס.

כמו במקומות רבים בעולם, שנת הקורונה הובילה לסגירת גופי תרבות גדולים ויצרה חוסר ודאות אם ומתי ישובו חובבי התרבות, לרוב אוכלוסייה מבוגרת, לצרוך שוב תרבות. בעיריית תל אביב-יפו הדבר הוביל למחשבה שיש "לשבור את הקרח" בין גופי התרבות הגדולים בעיר לבין קהל צעיר יותר בגילאים 18-35, שכמעט ולא פוקד את המוזיאונים, תיאטראות וכן הלאה. לאחר עבודת מחקר, פותחה בעיר תכנית אסטרטגית שנועדה ליצור גשר בין האוכלוסייה הצעירה למוסדות התרבות מחדש.

שלב הגמר של התחרות יערך בין החודשים יוני לאוקטובר ובמהלכם "יזקקו" העיריות העולות את היוזמה החדשנית שלהן, בסיוע טכני מקרן בלומברג. אה, וכמובן – פרס גדול יוענק ל-15 הערים הראשונות מתוך ה-50: מיליון דולר והמשך תמיכה טכנית רב-שנתית בהטמעת היוזמה. רשימת הזוכות תתפרסם בתחילת 2022.

פייר? התגעגענו. מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: עמית גרון)
פייר? התגעגענו. מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: עמית גרון)

מייקל בלומברג, מייסד קרן הפילנתרופיה וראש עיריית ניו יורק לשעבר, מסר כי "50 הערים הפיינליסטיות מראות לעולם שמול האתגרים הגדולים שהציבה מגפת הקורונה, צצות ערים שמתמודדות באמצעות רעיונות אמיצים, חדשניים ושאפתניים". לדבריו, "באמצעות סיוע לערים אלו לבחון את הרעיונות שלהן הלכה למעשה, נוכל לזהות תכניות מדיניות פורצות דרך, שיסייעו לערים להשתקם בדרכים טובות, יציבות ובריאות יותר, וכמובן – צודקות ושוויונות יותר".

ראש העיר רון חולדאי מסר כי "ללא תרבות אין לנו עם, מדינה ואנושות. במהלך תקופת הקורונה פעלנו בכיוונים רבים ועתה אנחנו מסתכלים גם לעתיד על מנת לחבר את הדור הבא לעולם התרבות ולגופי התרבות בעיר. פעילות תרבות פעילה וחיה היא עוגן מרכזי להמשך קיומה של תל-אביב-יפו, המרכז התרבותי של מדינת ישראל".