אז לקחנו את התל אופן החשמליים לסיבוב. היה מעניין

תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)
תל אופן חשמלי (צילום: כפיר סיוון)

האופציות המחושמלות של תל אופן ובייק2גו כבר פזורות ברחבי העיר. בדקנו וגילינו: 1. זאת אופציה זולה ובטוחה יותר מקורקינטים שיתופיים; 2. צריך בכל זאת לדווש איתן והמנוע החשמלי רק תומך; 3. כיף לבכות לנציג השירות בטלפון

7 בינואר 2022

לאחרונה השיקו גם עיריית תל אביב-יפו וגם שירות השכרת הרכבים קאר2גו שירות של אופניים חשמליים להשכרה. זו כמובן בשורה משמחת למי שרוצה גם להתנייד ממקום למקום וגם לא להידרס למוות על אלנבי, כמו גם לכל מי שרוצה להשתמש ברכב דו גלגלי ממנוע בלי לרכוש אחד באלפי שקלים רק כדי שיגנבו לו אותו גם אחרי שקשר אותו עם שישה מנעולים. אבל  יש לומר את האמת על שניהם: אתן עדיין תצטרכו לדווש.

יותר טוב מקורקינט. רון חולדאי חונך את הדור הבא של תל אופן (צילום: כפיר סיוון)
יותר טוב מקורקינט. רון חולדאי חונך את הדור הבא של תל אופן (צילום: כפיר סיוון)

אז כן, השנה היא 2022 וכולם כבר מבינים שאופניים בטוחים יותר מקורקינטים חשמליים (בגלל קוטר הגלגלים שלהם שמרחיב את טווח התמרון בפנייה ובבלימה), והם בגדול פשוט כלי יציב יותר, ועכשיו גם הזכיינית המפעילה את תל אופן בחסות העירייה הבינה את חוסר האטרקטיביות של השירות עם האופניים הירוקים והכבדים ובאיחור של שנתיים הוסיפה צי של אופני עיר ממונעים.

קאר2גו, מצידם, החליטו לשדרג את השירות ולהציע למנוייהם גם אופניים חשמליים כאמצעי תחבורה משלים בתוך העיר, וזה יפה. אבל ברכיבה, גם בתל-אופן וגם בגו-טו, מגלים שהאופניים איטיות משמעותית מכל אופניים חשמליים סטנדרטים שנסעתם עליהם – כנראה בגלל החוק המגביל את מהירות האופניים שעדיין מיוצרות 10 קמ"ש מעליו – וגם בגלל שפשוט אין ידית התנעה. המשמעות הלא פשוטה של כל זה היא שהאופניים עובדים במתכונת pedal assist, כמו בהמצאה הדגולה "גלגל קופנהגן" (שהוא דווקא פיתוח של הממציא הישראלי אסף בידרמן). כלומר, המנוע החשמלי מופעל ונטען על ידי תנועת הגלגל בדיווש ולא באמצעות לחיצה יזומה על כפתור שהותקן על הכידון.

חיסרון משמעותי שיש לתל-אופן בניגוד לגו-טו הוא שאפשר לקחת ולהחזיר אותן רק בעמדות העגינה של תל אופן, ואיפה יש כאלה? ובכן לא בכל מקום, וגם כשמצאנו אחת כקילומטר מיעד הנסיעה, התברר ששלושת(?!) עמודי הטעינה של התחנה היו תפוסים! כך מצאנו עצמנו בסיטואציה עגמומית שאילצה אותנו להתקשר למוקד, שדיווח מצדו ידנית על סיום הנסיעה, הדריך כיצד לקשור את האופניים לעצמם והרגיע אותנו כשבכינו. יש לציין שלבכות לנציג שירות של תל אופן זה לא תחליף לטיפול פסיכולוגי, כך מתברר.

האופניים של גו טו, לעומת זאת, יכולות לחנות בכל נקודת חנייה של כלים שיתופיים, ואפילו יש להם ידית התנעה קטנה שאמורה לסייע מעט בעליות. המחיר שלהן כיפי ונמוך משל בירד ודומיו. אבל אולי הכי חשוב: יש משהו רומנטי בלדווש באופני עיר עם סלסלה, והמאמץ על הסמי-ממונעות של תל אופן וגו טו באמת לא גדול. אפשר לקוות שהמיזמים הנ"ל יצלחו ויעבירו את התושבים לכלי בטוח ואלגנטי יותר מקורקינטים. כן, גם חד אופן שמחובר ללהביור הוא כלי בטוח ואלגנטי יותר, אבל לא בשישים אגורות לדקה.

>> תל אופן: 30 אחוז הנחה על מנוי עד ל-31.1

>> מובייק: רק 3.90 ש"ח ל-30 דקות למנויי Car2Go