12 תנים מתו בפארק הירקון: התושבים חושדים שמדובר בהרעלה

בשבוע האחרון מצאו חובבי טבע בפארק הירקון פגרים רבים של תנים, חתולים ואף כלבים. הם טוענים שזו הרעלה מידי העירייה, היא מצדה טוענת שמדובר בסכסוך פנימי בין התנים

תנים בפארק הירקון (צילום: דורון מרגוליס)
תנים בפארק הירקון (צילום: דורון מרגוליס)
24 באפריל 2018

פחד ובהלה תוקפים בשבועות האחרונים את באי פארק הירקון, בדגש על חובבי בעלי החיים שבהם. בתקופה האחרונה נמצאו פגרים רבים של תנים בשטחי הפארק – רק במהלך השבוע האחרון נמצאו 12 כאלה – וזאת נוסף לפגרים של חתולים, קיפודים ואפילו כלבים. הסיבה להרעלה אינה ברורה אבל בהחלט מטרידה: בעוד חובבי טבע ופעילים למען זכויות בעלי חיים, שמצאו את פגרי החיות, טוענים שמדובר בהרעלה בזדון – אולי אפילו מידי העירייה עצמה – בעירייה מכחישים את הטענות נגדם ומעלים אפשרות שמדובר בסכסוך טבעי בין בעלי החיים.

לטענת פעילים, תופעת תמותת התנים היא ממש לא עניין שבשגרה. "יותר מארבע שנים אני מגיע לפארק ובחיים לא שמעתי על דברים כאלה", מספר טל ליזרוביץ (51), חובב טבע שמנהל את עמוד הפייסבוק "תנים וחיות אחרות בפארק הירקון". "בשבת שעברה הגעתי וראיתי שמספר התנים קטן בצורה משמעותית, ואז אנשים התחילו למצוא פגרים ברחבי הפארק". לטענתו, בביקורו בפארק חזה ליזרוביץ במזון כלבים לא מוכר מפוזר ברחבי הפארק, ולדבריו ייתכן שזהו מקור ההרעלה המדוברת.

תן בפארק הירקון (צילום: דורון מרגוליס)
תן בפארק הירקון (צילום: דורון מרגוליס)

עוד כתבות מעניינות:
חתול הרחוב מפלורנטין שנצבע בכחול עדיין מחפש בית
תאונת שרשרת: מי נועל את גינת הכלבים בשינקין?
קקומנדו: הכירו את סיירת הקקי של עיריית תל אביב

עיריית תל אביב־יפו, שבדקה את גופות הפגרים, לא מצאה עדויות להרעלה כלשהי של התנים, וודאי לא מצד הרשויות. לדבריה, לא פוזר רעל או פתיונות בשטח הפארק. עוד נמסר מהעירייה כי "מספר תנים חולים נלקחו לטיפול רפואי ובדיקות. גופת תן אחד שמת תוך כדי הטיפול נשלחה לבדיקת רעלים, שאורכת זמן רב, ועד כה לא נמצאו סימנים להרעלה". לטענת העירייה, התנים נפגעו כנראה ממאבקים ביניהם על מזון או שטח, וזאת עקב התרבות יתר שלהם. בשיתוף עם גופים נוספים, כולל רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, מתקיימת חקירה מקיפה בנושא במטרה להבין לעומק כיצד לפעול בעניין.

גם חבר מועצת העיר, ראובן לדיאנסקי, הממונה על תחום איכות הסביבה, טבע עירוני ובעלי חיים בעירייה, שקיבל פנייה מהפעילים לבדוק את הנושא, הבין מהרשויות שלא מדובר בהרעלה. לו נמסר מאנשי המקצוע בעירייה ומרשות הטבע והגנים כי ייתכן שמדובר במחלת הכלבלבת – מחלה עם שם חמוד במיוחד אבל תסמינים קטלניים – אם כי סייג את דבריו בכך ששלושה פגרים עדיין נמצאים בבדיקה. גם לגבי האפשרות הזאת חובבי הטבע סקפטיים; דורון מרגוליס (61), חובב טבע שמבקר בפארק לעתים קרובות, טוען שלא סביר שמדובר בכלבלבת. "מכל התמונות, הדיווחים והתנים שגססו לנגד עיניי, זה לא נראה לי כמו תסמינים של כלבלבת. העיניים שלהם היו בעיוורון מוחלט והם התנדנדו מצד לצד. ראיתי חיות שהורעלו בטעות בעבר, כך זה נראה".

מלבד הדאגה לתנים האומללים, הסיפור מדאיג גם את בעלי הכלבים שמטיילים בפארק. "כלבים אמורים להיות מחוסנים נגד כלבלבת, אבל אם מדובר בהרעלה הייתי מפחד לשחרר את הכלב שלי באזור הזה. משהו גרם לתמותה מהירה וקיצונית שעדיין לא מוסברת. לא הייתי לוקח את הסיכון", אומר ליזרוביץ. בתגובתן הוסיפו העירייה וחברת גני יהושע: "חשוב שבעלי הכלבים יקפידו, כמו בכל ימות השנה, ללכת עם רצועה ושכלביהם יהיו בהשגחתם המלאה".