איגי וקסמן חושפת את תקופת רוקסן בתערוכת צילומים ראשונה

איגי וקסמן מציגה לראווה את התמונות שצילמה כסטודנטית צעירה, אי אז בתקופת רוקסן, בתערוכה ראשונה

צילום: איגי וקסמן
צילום: איגי וקסמן
5 באוגוסט 2015

אחרי שחגגה לאחרונה יום הולדת 20 לאלבום הבכורה שלה "אדום" ושחררה את הסינגל החדש־ישן "אורות וצללים", המוזיקאית איגי וקסמן מוציאה את אוסף הצילומים הישן שלה מהבוידם ומעלה תערוכת יחיד תחת השם "מי ירצח את אֹהד פישוף". "אנחנו מדברים על סוף שנות ה־80 ותחילת שנות ה־90 ", מספרת וקסמן, "כל הצילומים בתערוכה הם מהתקופה שלי כסטודנטית לצילום בקמרה אובסקורה. הייתי מסתובבת בעיר עם מצלמת יאשיקה קטנה ומצלמת הופעות ברוקסן, משאירה לי מזכרת מרגעים מכוננים כמו ההופעה של ניק קייב גיבור נעוריי או ההופעה של פיטר מרפי בקולנוע אלנבי. מובן שהייתי מבקשת מחברים שלי להיות ניצבים ולהצטלם, חמי רודנר ואביב גפן למשל. לא הייתה לי יומרה לעשות איזה פרויקט תיעודי, אלה עבודות סטודנטיאליות, האנשים והחוויות היומיומיות שלי".

מאין הגיע הרעיון להציג תערוכה?

"ליסה פרץ, חברה קרובה שידועה לא מעט בזכות הקריירה העיתונאית שלה, הכירה אותי עוד בתקופת רוקסן. מוקדם יותר השנה היא שאלה אותי מה עלה בגורל אותן תמונות. עניתי שהן מסודרות ומקוטלגות בבוידם. כשעברנו על הצילומים הבנו שיש פה אוסף בעל ערך, גם אישי אבל גם בכך שהוא מספר על המקום ועל התקופה. החלטנו שאת כל הצילומים בתערוכה נפתח בצורה אנלוגית לחלוטין, בחדר חושך, כמו פעם".

הרפרנס לנושאי המגבעת ברור, אבל בכל זאת נדרש הסבר לשמה של התערוכה.

"כשדפדפנו באוסף התמונות, נתקלנו בצילום של גרפיטי: 'מי ירצח את אֹהד פישוף'. צילמתי את זה בנחלאות בירושלים, כשהייתי בדרך לבקר את אֹהד. זה היה ממש אחרי שהוא הוציא עם נושאי המגבעת את 'מי רצח את אגנתה פאלסקוג'. כשליסה ראתה את הצילום הזה היא אמרה: 'הנה, מצאנו, זה השם'. וכן, אהד יודע מזה".

"מעבר לזה שאין לנו כמעט צלמות רוק בישראל", אומרת ליסה פרץ, שאצרה את התערוכה, "גם אין לנו תיעוד משמעותי של התקופה הזאת. לאוסף של איגי יש ערך דוקומנטרי עצום, היא הייתה במקום הנכון עם האנשים הנכונים. יש בתמונות שלה משהו בלתי אמצעי, לא מיופייף – אלה הצילומים הכי כנים, הכי בסיסיים והכי קרובים שיש".

מי ירצח את אֹהד פישוף

ערב הפתיחה: חמישי 5.08, 20:00
גלריה Raw Art , שביל המרץ 3, בניין 8 קומה 4.
נעילה: 15.8