כבר אפשר לדמיין? אגרות גודש החל מ-2024 ובהמשך גם מטרו

פקקים בתל אביב. צילום: שאטרסטוק
פקקים בתל אביב. צילום: שאטרסטוק

הדרך ארוכה, מאוד ארוכה, אבל לפחות לפי התקציב שאושר הלילה בממשלה יש שתי בשורות משמעותיות בתחום התחבורה לעיר. כמה זמן יעבור עד שבאמת נהנה מהפירות? אין לנו מושג, כנראה שלא מעט

2 באוגוסט 2021

יש עדיין דרך ארוכה, ליטרלי, עד שהכל יקרה – אבל תקציב המדינה שאושר הלילה בממשלה מביא עמו שתי בשורות חשובות ומשמעותיות לעיר בתחום התחבורה. הראשונה היא שב-2024 תחל גביית אגרת גודש לנוסעים ברכבים פרטיים בגוש דן בשעות העומס, והשנייה היא חוק המטרו – שעתיד לקדם את הרחבת הרכבת הקלה בעיר בפרט ובגוש דן בכלל.

הקו האדום של הרכבת הקלה (הדמיה: נת"ע)
הקו האדום של הרכבת הקלה (הדמיה: נת"ע)

האם ניתן כבר לדמיין שעוד כמה שנים טובות העיר תהיה מרושתת בקווי רכבת יעילים ושעומס כלי הרכב הפרטיים יצומצם משמעותית? אנחנו יכולים בעיקר לחלום ולקוות. קודם כל נמתין לאישור התקציב שעובר כעת לכנסת. עניין לכאורה טריוויאלי, אבל קורה עכשיו לאחר כמעט שלוש שנים שלא קרה. מרגש.

אגרות הגודש נועדו להפחית את כמות הרכבים הפרטיים שנכנסים לאזור גוש דן בכלל ולתל אביב-יפו בפרט, ולהגביר את השימוש בתחבורה ציבורית. תכניות דומות לה כבר קודמו במקומות אחרים בעולם, ולפי דברי ההסבר "הביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסיעה בערים כגון לונדון, סינגפור ושטוקהולם".

התשלום, כך לפי ההצעה, ייגבה בדומה לאופן שבו נגבים התשלומים לכבישי אגרה דוגמת כביש 6. מטרופולין גוש דן יחולק לשלושה אזורי תשלום והתעריף ישתנה ביניהם וכן בהתאם לשעה שבה נוהגים באזור.