28 מיליון ש"ח יוקצו לשכונות שבהן מתגוררים מבקשי מקלט

מעט מדי, מאוחר מדי אבל עדיף מכלום: הממשלה הודיעה כי תקצה מיליוני שקלים במשך שלוש שנים לשיקום האזורים בהם מתגוררים מבקשי המקלט, בהם שכונות דרום תל אביב

נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
23 ביולי 2018

ממשלת ישראל אישרה היום (שני) להקצות תקציב של 28 מיליון ש"ח במשך שלוש שנים לשיקום האזורים שבהם מתגוררים מהגרים ומבקשי מקלט רבים מאריתראה וסודן, כאשר ניתן להניח שרוב התקציב ילך לשכונות דרום תל אביב. הממשלה תכיר באזורים אלה כ"אזורי עדיפות לאומית". זאת, בניגוד להבטחת ראש הממשלה בנימין נתניהו באפריל האחרון להקצות סכומים גבוהים בהרבה, בסמוך לביטול ההסכם עם האו"ם שהיה אמור להבטיח את פיזורם של 16 אלף מבקשי מקלט מחוץ לתל אביב וקליטתם של 16 אלף מבקשי מקלט נוספים במדינות מערביות. לאחר קבלת ההחלטה תוקם ועדת היגוי בין משרדית במטרה לאסוף מידע על האזורים בהם יש ריכוז גבוה של מבקשי מקלט ומהגרים, לדווח על צרכיהם ולקבוע קריטוריונים לחלוקה ולצרכים. עיריית תל אביב צפוייה לתקצב 50% מעלות התוכנית.

>> נווה שאנן סרט מלחמה: ביקור בשכונה הבוערת בדרום העיר

בשכונות נווה שאנן, שפירא והתקווה גרים 22,500 תושבים ישראלים לפי נתוני הלמ"ס, נכון לדצמבר 2016. לפי נתונים מיוני 2017 של רשות האוכלוסין וההגירה מתגוררים בעיר 14,785 מהגרים ומבקשי מקלט מאריתריאה וסודן. מספר זה לא כולל ילדים ומהגרים שמקום מגורם לא ידוע. לפי אומדן המרכז למחקר של עיריית תל אביב מתגוררים בעיר כ-22,170 מהגרים ומבקשי מקלט מאריתריאה וסודן. לפי המסמך שנזכר בישיבת הממשלה היום, הם מהווים 62% משכונות דרום תל אביב. לפי דוח של עיריית תל אביב, הצפיפות לנפש בשכונות הדרום, שם מתרכזים רוב מבקשי המקלט והשוהים הבלתי חוקיים – כמעט כפולה מהצפיפות ביתר אזורי העיר.

שולה קשת, ראש מטה המאבק לשיקום דרום תל אביב ונגד גירוש מבקשי המקלט מסרה כי "התקציב המדובר של 28 מיליון שקלים שיחולקו בין שלוש ערים קטן מדי ומגיע מאוחר מדי. שכונות דרום תל אביב משוועות לשיקום מהיסוד ולהוצאתה לפועל של מנהלת ייעודית שכל עניינה יהיה לתקן את העוול ארוך השנים שאחראיות לו ממשלות ישראל לדורותיהן ועיריית תל אביב, שגרמו לכך שדרום תל אביב יהפוך לאזור אסון לאומי. מי שחושב שבעיות דרום תל אביב ייפתרו עם גירוש מבקשי המקלט טועה ומטעה. התשתיות כאן קורסות, זיהום האוויר משתולל, והשכונה עוברת תהליך דחיקה של תושביה לטובת מיזמי נדל"ן רהבתניים ויקרים. ממשלת ישראל מוכרחה להבין שבפרוטות לא משנים מציאות".

בחירות לוועד השכונה בנווה שאנן (צילום: דין אהרוני רולנד)
בחירות לוועד השכונה בנווה שאנן (צילום: דין אהרוני רולנד)

יו"ר סיעת דרום העיר במועצת העיר תל אביב, סוזי כהן צמח: "כרגע אני רואה שהממשלה לא גיבשה פתרון לבעיית המסתננים. אני יודעת שאין מצב של גירוש אז לפחות שיהיה מצב של פיזור. בינתיים יש אוכלוסיה שסובלת, אז אמרתי שנגייס את השרים והממשלה לטובת ההחלטה הזאת".

מאי גולן, יו"ר עמותת העיר העברית: "לשקם את דרום תל אביב זה חשוב וטוב ויפה, היה צריך לשקם אותה לפני חמש עשרה שנה אבל במצב הנוכחי של היום, שום דבר לא יעזור עד שיוציאו את המסתננים. זה בטח לא הפתרון שמנסים להציג, ההגדרה של אזור עדיפות לאומי. זה בטח לא תקציב שמספיק לדרום תל אביב לבד וזה רחוק שנות אור לתת פתרון למצב הקשה. להציג פתרון שהיה צריך להגיע לפני שלושים שנה כפתרון לבעיה זה בדיחה".

הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן (צילום: אלון רזניק)
הפגנה בעקבות ביקורו של נתניהו בנווה שאנן (צילום: אלון רזניק)

 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "לאחר שנים שעיריית תל-אביב-יפו דורשת זאת, החליטה היום סוף סוף ממשלת ישראל להתחיל לקחת אחריות ולהיות מעורבת בטיפול בבעיה הקשה של תושבי העיר החיים בשכונות אליהן נשלחו על ידי המדינה רבבות זרים. החלטת הממשלה תכיר באזורים בהם שיעור מסתננים גבוה (בתל-אביב-יפו, אילת, פתח תקווה) כאזור עדיפות לאומית. מדובר בהחלטה שהיא פרי עבודה מאומצת של העירייה מול משרדי הממשלה, שבראשם משרד הבינוי והשיכון, והיא תכלול תכנית חברתית קהילתית שתסייע להעצמת התושבים ולחיזוק הקהילה בתחומים שונים עם דגש על חינוך ורווחה. סה"כ תתוקצב התכנית בכ-28 מיליון ש"ח ל-3 שנים, שיחולקו בין האזורים השונים כאשר עיריית תל-אביב-יפו תתקצב 50% מעלות התכנית בעיר. חשיבות ההחלטה אינה מתמצה בתגבור התקציבי, שכן ממילא עיריית תל-אביב-יפו פועלת ומתגברת את השכונות הללו בעיר בעשרות מיליוני ש"ח בשנה. החשיבות הגדולה יותר היא ההכרה של ממשלת ישראל, לראשונה, באחריות שיש לה על הטיפול במצוקת התושבים, שעד כה נשאה בו העירייה כמעט לבדה".