טוב שבאתם: עולם התרבות מתעורר ומצטרף למאבק נגד ההפיכה

מחאת הדמוקרטיה, 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
מחאת הדמוקרטיה, 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

עולם התרבות לא היה קולני במיוחד ב-10 שבועות של מחאה נגד ההפיכה המשטרית, אבל בחמישי הקרוב (16.3) זה הולך להשתנות: עצרת חירום ענקית בהשתתפות יוצרים ויוצרות בולטים ובגיבוי כל ארגוני ומוסדות התרבות תשתלט על רחבת בית אריאלה ותעשה לכם יום התנגדות שמח

בהתחלה הייתה דממה. היא הייתה מפתיעה כי אנחנו רגילים לשמוע את עולם התרבות כשפורצות מחאות, אבל עם תחילת המאבק בהפיכה המשטרית נדמה היה שמוזיקאים ומוזיקאיות, שחקנים ושחקניות, סופרים וסופרות ואמניםות לסוגיהן מעדיפים ברובם לשתוק או מתלבטים כיצד לזעוק. מחאת המוזיקאים ליוותה אמנם את השבוע הראשון של המחאה עם עצומת ענק עליה חתמו רבים מהזמרים והזמרות המובילים בישראל, אבל מאז, למעט הופעות של מעטים מהם על בימות ההפגנות, השתרר שוב שקט. בשבועיים האחרונים החלו עוד ועוד זמרים וזמרות להתבטא פומבית ותקשורתית נגד חוקי ההפיכה, אבל בעולמות המשחק, הספרות והאמנות טרם נרשמו הרבה פחות התבטאויות מרעישות. ביום חמישי הקרוב (16.3) זה הולך להשתנות.

הנה אשת תרבות שתמיד מוכנה להרים. שושקה אנגלמאיר (צילום: נתלי מון)
הנה אשת תרבות שתמיד מוכנה להרים. שושקה אנגלמאיר (צילום: נתלי מון)

לראשונה מאז תחילתה של ההתנגדות להפיכה המשטרית לפני עשרה שבועות, תיערך בחמישי הקרוב (16.3) במסגרת יום ההתנגדות לדיקטטורה עצרת חירום של עולם התרבות הישראלי, בהשתתפות מרבית ארגוני האמנים והיוצרים המשמעותיים, תחת הכותרת "תרבות, חירות, דמוקרטיה". היוזמה משותפת למחאת הסופרות.ים והמשוררות.ים שפעילה מאוד בהפגנות מדי שבוע, יחד עם פורום מוסדות התרבות וארגוני יוצרים, והיא תשתלט על רחבת בית אריאלה והמוזיאון בין השעות 11:00 ל-13:00.

בעצרת צפויים להופיע ולנאום אנשי ונשות תרבות מובילים/ות, מנהלי.ות מוסדות תרבות, יוצרים ויוצרות, סופרים וסופרות. יוזמי העצרת קוראים וקוראות לכל א.נשי התרבות והיצירה בישראל לקחת חלק באירוע. בארגון העצרת לוקחים חלק גם שח"ם – ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, בת"י – איגוד במאי ובמאיות התיאטרון, אי"ב – ארגון יוצרים עצמאים בתיאטרון ואמנות המופע, צלילים – איגוד המוזיקאים והמוזיקאיות, איגוד תסריטאי הקולנוע והטלוויזיה, הפורום הדוקומנטרי בישראל, האיגוד הישראלי לארכיונאות ולמידע, איגוד הבמאים והבמאיות, אגודת מעצבי הבמה, האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, איגוד האוצרות.ים, אק"ט – איגוד עובדים ועובדות בקולנוע ובטלוויזיה בישראל, איגוד המוזאונים ואיקום ישראל, וגם אמ"י – איגוד אומני ישראל. עדכונים על הלו"ז ועל רשימת המופיעים יבואו. נתראה בכיכר.