בתכנון: שופינג רותח ברחוב לה גווארדיה

בין עבודות הרכבת לבניינים המתפוררים ישנם ארבעה רחובות שיזכו במהלך העשור הקרוב להפוך מקוים אפורים לצירי תנועה מרכזיים ואזורי מסחר עמוסי כל טוב

רחוב לה גארדיה כפי שצפוי להיראות בשנת 2025. הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
רחוב לה גארדיה כפי שצפוי להיראות בשנת 2025. הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
13 באוקטובר 2015

רחוב לה גווארדיה, שלבים, אינשטיין וארלוזורוב. סביר להניח שאלה לא הרחובות הראשונים שעולים לכם בראש כשאתם רוצים לצאת לשופינג או להתהלך להנאתכם בעיר, אבל יש מצב לא רע שזה הולך להשתנות. עיריית תל אביב מקדמת בימים אלה תהליך מקיף של התחדשות עירונית בארבעת הצירים הללו, שיכלול בינוי מקיף, ציפוף המרקם העירוני, עירוב שימושים של מסחר ומגורים – מה שיצור, לתקוות העירייה, רחובות שוקקים וידידותיים יותר להולכי הרגל.

"לכל אחד מהרחובות הללו יש את הסיפור שלו, ובכל אחד מהם יש הזדמנות אמיתית לשינוי, אם בעזרת פינוי בינוי או בעזרת שאר המסלולים והמודלים המקובלים להתחדשות עירונית", כך מסבירה צילי בר יוסף, מנהלת היחידה האסטרטגית במנהל ההנדסה בעיריית תל אביב-יפו. "בתוכנית המתאר הכוללנית לעיר שאושרה לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה סימנו את ארבעת הצירים הללו כצירים שאנחנו מעוניינים ליצור בהם עירוב שימושים של מסחר ותעסוקה, מה שיבטיח שהרחוב יהיה חי לאורך כל שעות היממה. על ידי פיזור של מקומות תעסוקה אנחנו נקרב את העבודה לתושבים וכך נפחית את התלות ברכב הפרטי. אנחנו מאמינים שהמהלך הזה יצור עיר קומפקטית יותר, מעניינת יותר ובעיקר עירונית יותר".

אז למה נבחרו דווקא הרחובות הללו?

"רחוב לה גווארדיה בשכונת יד אליהו משמש היום בעיקר לתנועה רבה של כלי רכב, והוא פחות ידידותי להולכי רגל. השכונות ממזרח לאיילון מתאפיינות במחסור של מסחר מקומי, ולכן אנחנו רוצים להפוך את לה גווארדיה לציר מרכזי עם בינוי שילווה את הרחוב לאורכו, כולל חזית מסחרית – תוך כדי שמירה על המרקם העירוני ההיסטורי של השיכונים הקיימים בשכונה.

"רחוב שלבים ביפו יקלוט את רוב התנועה שזורמת היום בשדרות ירושלים מיד עם תחילת הפעילות של הקו האדום של הרכבת הקלה. אנחנו לא מעוניינים להפוך את הרחוב הזה רק לצינור של תחבורה, אלא להפוך אותו לציר עירוני וחי, כמו שאנחנו מכירים את רחוב אבן גבירול היום – שמשמש גם לתחבורה, גם למסחר וגם לתנועה של הולכי רגל".

"גם רחוב ארלוזורוב בחלקו המזרחי יעבור שינוי מקיף, עם הכניסה של הקו הסגול של הרכבת הקלה. גם שם ניישם את הכלי התכנוני של חזית מסחרית שתאפשר חיבור טוב יותר לרחוב, מה שיזמין הולכי רגל להנות ממנו".

רחוב איינשטיין כפי שצפוי להיראות בשנת 2025. הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב-יפו
רחוב איינשטיין כפי שצפוי להיראות בשנת 2025. הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב-יפו

"את רחוב אינשטיין ברמת אביב אנחנו מכירים היום כרחוב רחב מאוד, עם דופן דרומית מגוונת של מעונות סטודנטים, דיור מוגן וקניון. החזית הצפונית היא המאתגרת יותר, שבה קיים היום שימוש קרקע עיקרי של מגורים. המטרה שלנו היא להפוך את רחוב אינשטיין לציר ירוק של תנועה שיקשר את אוניברסיטת תל אביב לשכונות החדשות שיבנו בעתיד במקום שדה דב, ואפילו יעבור בו בעתיד הקו הירוק של הרכבת הקלה".

שנת היעד של תוכנית המתאר היא 2025. קשה להאמין שהמהלך הזה יושלם תוך עשור.

"נכון", מודה בר-יוסף, "אנחנו בעירייה יכולים להתוות מדיניות, כשהבנייה עצמה תלויה ביזמים שבאים ובונים לפי התוכנית שאנחנו מקדמים. זה תהליך שלוקח זמן, יש מקומות שבהם זה יותר פשוט ויש מקומות שבהם זה יותר מורכב. קשה יהיה לומר כרגע מתי התהליך יושלם סופית, אבל חשוב לומר שלמעשה הוא כבר התחיל – פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונת יד אליהו וברחוב שלבים כבר מיישמים את העקרונות של תוכנית המתאר החדשה ושל מסמכי המדיניות שקדמו לה. לאט לאט כולנו נרגיש בשינוי".