קייט בלאנשט היא קבצן, אלמנה, פאנקיסטית שיכורה: האם מניפסטים עדיין רלבנטיים?

האמן והקולנוען יוליאן רוזפלדט נתן לקייט בלאנשט לגלם 13 דמויות שונות בסרט אחד כדי לבחון אם מניפסטים עדיין רלבנטיים. בסוף החודש הוא יגיע לדון ביצירתו שמוקרנת כעת במוזיאון ישראל

קייט בלאנשט ב"מניפסטו"
קייט בלאנשט ב"מניפסטו"
17 בינואר 2019

עוד מהמאה ה־18 המניפסטים הם חלק בלתי נפרד מתנועות פוליטיות ומאסכולות אמנותיות, שמנסות לערער על סדרים קיימים ולקרוא לפעולה דחופה: מהמניפסט הקומוניסטי, דרך מניפסטים מודרניסטיים של הסוריאליזם והדאדא ועד מניפסטים טכנולוגיים של ימינו. אך האם הם מצליחים לשמור על רלוונטיות גם היום?

האמן והקולנוען הגרמני יוליאן רוזפלדט מנסה לענות על השאלה הזאת ב"מניפסטו", סרט שהוא מחווה למניפסטים הגדולים של המאה ה־20 ותחילת המאה ה־21. רוזפלדט צלל לתוך מאות מניפסטים שנכתבו במאה האחרונה ותרגם 57 מהם מהכתב אל הקולנוע. הוא גייס את קייט בלאנשט, שמגלמת בסרט בן ה־95 דקות 13 דמויות שונות, בסצנות שונות שמוצגות על 13 מסכי ענק בגובה של כמעט שלושה מטרים.

עוד כתבות מעניינות:
האקט הכי רוקיסטי על הבמה הופך ליצירה חושנית ועדינה
האם עולם האמנות סוף סוף יקבל את הטופ מודל שערקה אליו?
המדען המטורף שבונה אובייקטים עצומים ונהנה להרוס אותם

בלאנשט היא בין היתר חסר בית שמתהלך בנוף אפוקליפטי וממלמל חלקים ממניפסט אנטי קפיטליסטי, אלמנה שמקריאה בלוויה הספד מתוך המניפסט של הדאדא, פאנקיסטית שיכורה שנוהמת את הקריאה של האוונגרד המקסיקני "שופן לכיסא החשמלי!" ועקרת בית שהופכת את הצהרת האמן של אמן הפופ קלאס אולדנבורג לסוג של תפילה.

בלא מעט מהסצנות המניפסטים המצוטטים יוצאים לגמרי מהקשרם ונראים פחות כמו מחווה ויותר כמו דאחקה או סאטירה על הז'אנר. למשל, כשבלאנשט מגלמת מורה בבית ספר יסודי ומלמדת את התלמידים ש"שום דבר לא מקורי, גינבו מכל מקום שמעורר בכם השראה או מצית את דמיונכם" (ג'ים ג'רמוש). הסרט, שהפך להיות המזוהה ביותר עם רוזפלדט, נודד כבר כמה שנים במוזיאונים ברחבי העולם, והחל מהשבוע הוא מוצג גם במוזיאון ישראל.

קייט בלאנשט ב"מניפסטו"
קייט בלאנשט ב"מניפסטו"

"האמן קיבל שלוש החלטות עקרוניות שהופכות את 'מניפסטו' ליצירה משמעותית ומפתיעה כל כך", אומרת אוצרת התערוכה, מירה לפידות. "המונולוגים נאמרים מפיה של אישה, כל הדמויות מגולמות בידי שחקנית אחת וכל הסצנות נטועות במציאות העכשווית. הדמויות שמגלמת קייט בלאנשט לעתים תואמות את רוח המניפסט המקורי ולעתים יוצרות עמו ניגוד חריף ואפילו קומי".

← יוליאן רוזפלדט: "מניפסטו", אוצרת: מירה לפידות, מוזיאון ישראל, עד 2.11. שיח עם האמן בשלישי (22.1) 19:00