"אביב או אייל": קשת הוכיחה שהיא תעשה הכל בשביל רייטינג

ההצבה של אייל גולן בפריים טיים מנקה אותו סופית מכל רבב ומוכיחה שכל מה שאומרים על הטלוויזיה המסחרית נכון. חשבתם שהתקדמנו? תחשבו שוב. הכסף מעל הכל

מתוך "אביב או אייל"
מתוך "אביב או אייל"
10 ביולי 2018

זו אינה ביקורת על תוכנית הטלוויזיה "אביב או אייל". אף אחד לא צריך ביקורת על ריאליטי השירה הזה – יש בו שני שופטים (שלושה כולל מירי מסיקה שהסכימה למחול על כבודה בשביל שכר נאה, יש להניח), ריבים מתוקשרים ומבוימים, מתמודדים עם סיפורים מרגשים, מנחה (ארז טל, אלא מי) ומתח ערוך בדרגות שונות של מקצוענות טלוויזיונית. מהותית אין הבדל בין הריאליטי הזה לכל ריאליטי שירה אחר. מי שאוהב את הז'אנר יאהב גם את זה, מי שמשתעמם ישתעמם גם מזה.

זו אינה ביקורת על תוכנית הטלוויזיה "אביב או אייל" מכיוון שכל מי שכותב ביקורת טלוויזיה על התוכנית, כאילו היא סתם עוד תוכנית, חוטא לתפקידו העיתונאי. כשהם מציבים את אייל גולן בשיא הפריים טיים, בערוץ המרכזי של ישראל, מאדירים אותו לדרגה של אל על המסך, "קשת" מוכיחים שכל מה שאומרים על הטלוויזיה המסחרית נכון – שלא אכפת לה מכלום חוץ מכסף, שהיא מוכנה לרדת לביב מוסרי כדי למשוך צופים, שאין דבר שהיא לא תעשה בשביל רייטינג. כלי התקשורת השונים שמסקרים כבר חודשים את היריבות המבוימת בין אביב גפן לאייל גולן וכותבים על התוכנית בלי להזכיר שום דבר לגבי פרשת "משחקי חברה" (זוכרים שכך קראו לזה במשטרה?), מתכופפים בפני המולך: "קשת" וסוללת היח"צ המפוארת של הזמר הפופולארי במדינה, שמפעילה מכבש לחצים על מי שלא מתיישר עם הנראטיב: אייל גולן זמר אהוב ואיש משפחה למופת.

מרגש. מתוך "אביב או אייל"
מרגש. מתוך "אביב או אייל"

אחרי שחזר למלא קיסריות, אחרי שהרדיו שב להשמיע את שיריו, ואחרי שעיתונאי התרבות והרכילות חזרו לסקר אותו כאילו כלום, אייל גולן שב סופית לאור הזרקורים במלוא התנופה שמספק לו הערוץ הגדול והמשפיע בישראל. נזכיר, כי "קשת" לא תעשה זאת: גולן נחשד בעבר בקיום יחסי מין עם קטינות שאביו הביא לדירתו. גולן טען בחקירה כי נטען בפניו שהן בגירות. אחת מהן ביצעה בו מין אוראלי בזמן שאביו היה לידו. בחודשים הראשונים שלאחר היוודע דבר החקירה נגדו, ב-2013, חלה ירידה בהשמעת שיריו ברדיו ובהופעותיו. מייד אחרי סגירת התיק – מחוסר ראיות, לא מחוסר אשמה, וכשאביו מורשע ונידון למאסר בגין עבירות מין בשתי נערות ובגירה אחת – הכל חזר לקדמותו. בחודש שעבר הודיע הקאמרי על העלאת המחזמר "זה אני", שכתב מאור זגורי, ושמבוסס על שיריו של גולן. בקאמרי הסבירו שהמחזה הוא "סיפור על עוצמה נשית".

ההצבה של מירי מסיקה בין גפן לגולן סמלית כל כך. היא יושבת בין שני הגברים מלאי האגו והכוח, שהתוכנית נקראת על שמם בלבד, ותפקידה לאזן ביניהם ולדאוג לכך שהאגו לא יבלע את כל התוכנית. אבל חלילה שהתוכנית לא תיקרא "אביב, מירי ואייל". מירי לא חשובה.

בימים שבהם המודעות לניצול, לסקסיזם ולפגיעה בנשים מגיעה גם לתרבות ההמונים, "קשת" מביישת את ההתקדמות ושמה פס על כל מי שחשב שעברו הימים שבהם אנשים כמו גולן יכולים לקבל כבוד של מלכים בפריים טיים. התוכנית הזו, יחד עם הסיקור העיתונאי ותשומת הלב הציבורית, למעשה אומרת לנשים, ולכולנו: כסף יותר חשוב מחברה בטוחה ומוסרית.