"גוט טאלנט ישראל" היא חיקוי הריאליטי הכי רענן על המסך כרגע

בתכנית הכשרונות החדשה של רשת האמנות עומדת במרכז, גם אם לעתים היא דלה. "גוט טאלנט" מתעלה על התכניות שהיא מחקה, ומפנה מקום לרגעים שהן לא מסוגלות להכיל

ניב גרדוס, מתוך "גוט טאלנט ישראל"
ניב גרדוס, מתוך "גוט טאלנט ישראל"
19 בפברואר 2018

אחרי צפייה בריאליטי הכשרונות החדש של רשת, "גוט טאלנט ישראל", אפשר לטעון שהעולם קרס לתוך עצמו. מתמודדת שהיא עצמה פארודיה על תכניות ריאליטי, גבר צעיר השקוע בדמות של אשה מבוגרת ברוח סוזן בויל, מגיעה לתכנית ריאליטי, מביאה את אחת השופטות לכדי בכי ועוברת לשלב הבא. הכוליות של תעשיית הריאליטי, האופן שבו שפת הז'אנר סופחת לתוכה את כל הקשרים החברתיים המתנהלים בתוך ומחוץ לטלוויזיה, שקופה כל כך עד שאין עוד צורך להנכיחה. ואילו כאן מדובר בדמות מצוטטת באופן מופגן, בפארודיה חשופה שאף על פי כן מצליחה לייצר אפקטים רגשיים של בכי וצחוק. העולם קרס לתוך עצמו כבר מזמן, ואם יש מקום לטלוויזיה מעולה בעידן שלאחר האפוקליפסה – כך בדיוק היא נראית.

עוד כתבות מעניינות:
"The Wall" היא שעשועון חדשני, אבל לא בגלל התפאורה
נטפליקס לא יכלו למצוא שם יותר מתאים ל"הכל על הפנים!"
"כאן ועכשיו" היא גרסה מבולבלת של דף המסרים הנכונים של 2018

היו עוד דברים אמש (ראשון), בפרק הבכורה של "גוט טאלנט ישראל", שלא היו יכולים להופיע באף תכנית כישרונות אחרת. למשל, גבר ללא חולצה, עם טייץ ועקבים נוצצים, שבריקוד על עמוד הצליח לגרום למיה דגן ולנועה קירל לבכות. או אשה שמנגנת על קרני לייזר, וגבר שעושה ביטבוקס בשיתוף סירי, גם אם הוגחך על ידי השופטים והחיש לרדת מהבמה. בלי דרמות מיותרות או סרטונים מקדימים, בתכנית תופסים את אמנותם של המשתתפים כמיצג הנאמן ביותר של הביוגרפיה שלהם. גם השופטים, בניגוד לתכניות האחרות, לא ממהרים להפוך לדמויות מרכזיות. האמנות, דלה ככל שתהיה – וגם אם חלה עליה האחדה רצחנית, כאשר קטעי משחק נמדדים לצד קטעי שירה או ריקוד – עומדת במרכז.

"גוט טאלנט ישראל" מביאה לבמה מינים תמהוניים של אמנויות וכישורים, אך היא עצמה מגלה כישרון רב באמנות הלא פשוטה של החיקוי. הדינמיקה בין המנחים, עפר שכטר ואסי ישראלוף, אמורה לחקות את האינטימיות בין אסי עזר ורותם סלע, אך היא חיננית ורעננה יותר. ג'ורדי הוא לכאורה השארית העודפת של המותג סטטיק ובן אל, אבל הכריזמה שלו כשופט מתעלה עליהם. "גוט טאלנט" היא תכנית ריאליטי, עם כל מה שכרוך בכך, אבל דווקא מתוך העמדה החקיינית המכירה את הריאליטי יותר ממה שהוא מכיר את עצמו, מתוך הכוח שמקנה לה מושב האנדרדוג, היא מצליחה להכיל את כל אותם רגעים שהיו קיצוניים מדי עבור התכניות המקבילות. בעוד ש"הכוכב הבא" עדיין מגלה את הלופר בסקרנות ינקותית, כאן אפילו לפארודיה יש מקום בשלב הבא.

אחרי מחזור של שתי תכניות שירה, שדמו זו לזו באורח מתיש והביאו את הצופים לכדי בלבול כרוני בין הדמויות המרכזיות בהן, "גוט טאלנט" נושאת עמה רוח צעירה למשבצת הפריים טיים הישראלי. היא לא תייצר תחקירים ולא סאטירה נוקבת, אבל יש לה הבנה מחוננת של הז'אנר שעמו היא נמנית, והיא באה לעשות איתו משהו חדש.

← "גוט טאלנט ישראל", ימי ראשון ושני ב-21:00, ערוץ 13

מחפשים סדרה חדשה לראות? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, מה רואים היום?