חנויות הספרים הטובות בתל אביב

מסניף הספרייה של צומת ספרים ועד החנויות הקטנות על אלנבי - מי מתמחה בפרוזה ואיפה תוכלו להתרווח ולקרוא בשקט? דירוג החנויות האולטימטיבי

המגדלור. צילום: רונה יצחקי
המגדלור. צילום: רונה יצחקי
1 בספטמבר 2019

הלפר ספרים

רבים מכירים אותה בזכות ההיצע האימתני של ספרי יד שנייה בשפה האנגלית, זירה שבה אין לה כמעט תחרות בעיר, אך אין לשכוח שלהלפר גם היצע מנצח של ספרי פרוזה בעברית (לצד כמה מדפים נאים של ספרי פילוסופיה והגות). האוצרות של הלפר מוכיחה עצמה כמדויקת פעם אחר פעם, ובחנות שלו לא תידרשו למצוא ספר בעל ערך בין ערימות של איזוטריה, ובין ספרים הסובלים מעודף ייצור ("אלנבי" של גדי טאוב, "רצח בחוג לספרות" של בתיה גור וכן הלאה). הלפר הוא הימור בטוח בכל הנוגע לקלאסיקות (בשתי השפות), לספרות אנגלית ואמריקאית טובה (בעיקר באנגלית) ולספרי היסטוריה והגות פופולאריים (בעיקר באנגלית). השוטטות במסדרונות הקלאוסטרופוביים, בין מדפים דחוסים ומאובקים לרוב, היא חוויה כשלעצמה (אספני הספרים האדוקים יכנו אותה "מיסטית"), והשירות תמיד חינני וקולע. בנוסף, אל תפטרו את הלפר כעוד חנון יהודי-אמריקאי, שהרי מדובר גם בגאון תקשורת: חלון הראווה הפונה לאלנבי מוחלף באופן תדיר בהתאם לאירועים אקטואליים, ובמהלך ביקור טראמפ, לדוגמה, הייתם מוצאים שם את אותו "The Art of the Deal" הידוע לשמצה.

טיפ למתקדמים: אל תוותרו על ביקור בחדר האחורי, היכן שנמצאות ספריות כבירות המוקדשות רק לספרות אימה, בלש ואירוטיקה.

אלנבי 87 תל אביב, 03-6299710

הלפר. צילום מסך: פייסבוק
הלפר. צילום מסך: פייסבוק

המגדלור

מבין הטריו הבולט של החנויות העצמאיות בתל אביב (המגדלור, תולעת ספרים וסיפור פשוט), המגדלור היא הטובה ביותר. מבחר הפרוזה – והאופן שבו הספרים מסודרים – הוא המשובח ביותר, עם סיפורת מכל העולם. גם בגזרת השירה וספרי העיון המגדלור בולטת לטובה, ובכל מה שקשור לספרי אמנות אין לה מתחרים. ובכלל, חווית הקנייה בחנות הזו נעימה, אינטימית ואסתטית – פן שחנויות רבות מתעלמות ממנו לחלוטין.

טיפ למתקדמים: מומלץ להישאר בחנות ולקרוא תוך התרווחות על הספה הנעימה (ולבטל את התכניות שעשיתם לאחרי).

מקווה ישראל 18 תל אביב, 03-6868225

החנויות הפרטיות הן חלק מהפתרון. המגדלור (צילום: רונה יצחקי)
החנויות הפרטיות הן חלק מהפתרון. המגדלור (צילום: רונה יצחקי)

 הנסיך הקטן

בית הקפה שצמח מתוכה, וקשר לעצמו במרוצת השנים גם כמה שמות בוהמיינים למחצה, הפיח בחנות חיים חדשים והפך אותה לא רק לחנות הסוחרת בספרות, אלא למוקד שבו נעשית ספרות ומיוצרת השראה. המבחר העברי לא רע, ונקודות החוזק שלו הן שירה, פילוסופיה וביקורת הספרות והקולנוע (פרוזה טובה באנגלית כמעט ואין למצוא כאן).

טיפ למתקדמים: בספריות שבחצר, היכן שנמכרים ספרים בעשרה שקלים בלבד, יוכלו לקוחות שקדנים לזהות מציאות.

המלך ג'ורג' 19 תל אביב, 03-5253632

הנסיך הקטן. צילום: יולי גורדינסקי
הנסיך הקטן. צילום: יולי גורדינסקי

ביבליופיל

פנחס משעניה, הברנש האדיב מהחנות שבצמוד לקפה שלג (שהיא, לכל הדעות, חנות הספרים הצפופה בעיר), הוא מהאנשים היחידים במדינה שהצליחו לכופף את הוצאת שוקן הקשוחה. תוכלו למצוא אצלו ספרים מוזלים מבית ההוצאה (קפקא, ניטשה ועוד) במצב חדש, לצד קלאסיקות כמו כתבי סלינג'ר וחנוך לוין. בגזרת הספרים המשומשים יש לפנחס מבחר לא רע בכלל, כאשר נקודת החוזק היא קלאסיקות מתורגמות וספרי האוניברסיטה המשודרת (בקשו ממנו יפה לחשוף בפניכם את מדפי הוצאות משרד הביטחון, ותיווכחו בעצמכם). בערימת המציאות בעשרה שקלים ניתן למצוא הוצאות מחודשות של ספרי אגתה כריסטי.

טיפ למתקדמים: פנחס יזכה אתכם ב-50 אחוז ממחיר הספר אם תשיבו אותו לאחר הקריאה. אם רכשתם את אמונו, הוא יתגמש גם במחיר.

גאולה 44 תל אביב. 03-5105830

ביבליופיל. צילום: עינת שרון
ביבליופיל. צילום: עינת שרון

סיפור פשוט

מנחם לדעת שישנו חלל עם נשמה ברחוב קפוא ודומם כרחוב שבזי, הנשלט זה מכבר בידי חנויות מעצבים ממוזגות הממענות עצמן רק לתיירים שהפרוטה בכיסם. סיפור פשוט היא חנות עצמאית עם מבחר נאה של ספרות מתורגמת טובה, וכן ספרי הגות ואמנות. המבחר האנגלי פונה לטעם מצומצם וגבוה יחסית, עם זיקה לעיצוב ולפעמים גם לסוציולוגיה.

טיפ למתקדמים: במקום מתקיימות גם סדנאות והרצאות מומלצות, בהן ניתן להתעדכן באתר שלה.

שבזי 36 תל אביב, 03-5107040

סיפור פשוט
סיפור פשוט

תולעת ספרים (מזא"ה)

עוד חנות ספרים המשמשת גם כבית קפה, כאשר במקרה זה המומחיות הבלתי מעורערת היא בספרי הפסיכואנליזה של הוצאת הבית (שמחירם, למרבה הצער, גבוה למדי). סניף מזא"ה של תולעת ספרים תוסס במיוחד, שהרי כמעט מדי שבוע הוא מארח ערבי שירה וספרות אותם פוקדים הסלתה והשמנה של הסצנה המקומית.

טיפ למתקדמים: הדברים הטובים באמת שמורים במדפים שמתחת לקופה.

מזא"ה 7 תל אביב, 03-5357907

תולעת ספרים. צילום: יח"צ
תולעת ספרים. צילום: יח"צ

האחים גרין

ציידי הספרים לבית משפחת גרין ניגשים למלאכתם עם אג'נדה חברתית, הכוללת גם קידום של משוררים וסופרים עצמאיים. המבחר בחנות מוגבל לעיתים, אך לפני כמה חודשים החנות השיקה אתר אינטרנט נוח שמטרתו לפצות על כך. בשבוע הספר הם נוהגים לקיים חגיגה משלהם, עם מבחר ספרים בעשרה שקלים והנחות על כל החנות.

טיפ למתקדמים: מומלץ מאוד לעקוב אחר החנות בפייסבוק, שהרי הדברים הטובים, המצולמים עם הגעתם, נחטפים כבר שם.

פרישמן 70 תל אביב, 03-5238501

האחים גרין
האחים גרין

צומת ספרים (סניף הספרייה)

הרבה מן הציניות המתעוררת בדרך כלל במפגש עם סניפי הרשתות הגדולות מתפוגגת עם הכניסה לסניף הספרייה של צומת ספרים. בניגוד לסניפים אחרות של צומת וסטימצקי, כאן אי אפשר לטעות שמדובר בחנות ספרים (ולא חנות דיסקים, גאדג'טים או משחקים לגיל הרך). אין חנות שתוכל למבחר הספרים בעברית של סניף הספרייה, והפנייה לקהל יעד רחב כלל לא פוגמת באיכותו. הספרייה חזקה במקור, בתרגום, שירה, בהגות, בעיון – ובמה לא.

טיפ למתקדמים: לאחרונה צומת ספרים השיקה מועדון חברים שישתלם לכל מי שפוקד את הרשת יותר מפעם בשנה (ההשתתפות כרוכה בהפקדה של 40 ש"ח, שניתן לנצלה כעבור חודש).

דיזנגוף סנטר (מגדל B), דיזנגוף 50 תל אביב, 03-6205986

View this post on Instagram

קבלו את המלצתה של @keren.flea.style המוכשרת על הספר גינת בר/מאי שלו: זהו ספר קטן וצנוע שעלילתו מתרחשת בגינתו הפשוטה של הסופר מאיר שלו , גינה של צמחי בר לא מתיימרים יפים ומקומיים. ודווקא בגלל זה אהבתי את הספר כל כך . זה ספר נפלא בעיני, אמיתי, כנה, נוגע המספר סיפור של גינה אחת ושל גיבורה וקצת של ארץ ישראל היפה . זה ספר שדרכו תצליחו לחוות את עונות השנה ולאחר שתסיימו אותו תטיבו להביט בצומח ובבעלי החיים הסובבים אותנו . ״בילדותי זהרו גחליליות רבות בגינה הייתי אוסף כמה מהן בכף ידי ואורן היה נוגה מבין האצבעות. פעם אחת רק אחת ממש אחרי בואי לכאן ראיתי בגינה גחלילית והתמלאתי אושר גדול . קיוויתי שהיא סימן מבשר לעוד ועוד גחליליות , אבל תוחלתי נכזבה . היום שוב איני רואה אותן כלל ואני מתגעגע אליהן מאד .״ מומלץ ביותר ״גינת בר״ של מאיר שלו . #המלצות #ציטוטים #frasesinspiradoras #qoutes #qoutesoftheday #צומתספרים #המלצומת #ספרים #ספריםספריםספרים #blogger #lifestyleblogger #floral_perfection #flowers #booker #bookish #bookworms #bookworm

A post shared by צומת ספרים (@tzometsfarim) on

 

קדמת עדן

רק באלנבי תוכלו להתנדנד שיכורים לעת לילה ובמקום לחזור עם משולש פיצה שמנוני לכלות את תאוות המאנץ' בספר של רסלינג. קובי מקדמת עדן נוהג לעשן בשרשרת בחנותו, לפעמים לתוך השעות הקטנות של הלילה, והמבחר מצומצם אך מהודק. אם תשתמשו בניים דרופינג הנכון, אולי הוא גם יהיה נחמד.

טיפ למתקדמים: אין שנייה לספריית המדע הבדיוני של קדמת עדן, וקובי עצמו ניהל בעבר הוצאת ספרים חלוצית בז'אנר.

אלנבי 93 תל אביב, 050-9079899

 דוסטויבסקי

דויסטיבסקי איננה חנות עם נשמה, והספרים מונחים בה בערימות ובכמויות סיטוניות, בדומה לפירות והירקות בשוק הכרמל הסמוך. אך לכשלי האוצרות יש גם יתרונות, ובראשם הסיכוי לעלות על מציאה במחיר זול יחסית.

טיפ למתקדמים: מגזינים נוסטלגיים נמכרים כאן במחירים זולים.

אלנבי 88 תל אביב, 03-5602385

דויסטובסקי, ספרים משומשים. צילום מסך: פייסבוק
דויסטובסקי, ספרים משומשים. צילום מסך: פייסבוק

סטימצקי שינקין

מנקודת ראותו של שוחר הספרות נוכחותה של רשת סטימצקי בתל אביב דלה ומאכזבת. הסניף הבודד שניתן לקשור אותו עם רוח "ספרותית" נעימה, אולי אפילו קהילתית, הוא סניף שינקין, המתהדר בספריית מקור ועיון (בעיקר מהוצאת רסלינג) לא רעה.

טיפ למתקדמים: בקו המדרגות, ממש ליד הרגליים שלכם, יש מדף מחזות המכיל את כמעט את כל פניני הז'אנר.

שינקין 45 תל אביב, 03-6201495