אפקט ויינסטין: גברברי הוליווד צריכים להבין שתיבת פנדורה נפתחה

נפילתו המסחררת של מפיק העל היא רק ההתחלה: הוליווד מתחילה סוף סוף לדבר על מה שקורה בה מאחורי הקלעים. לרבים - בהם שמות גדולים כמו זוכה האוסקר קייסי אפלק - יש הרבה ממה לחשוש

הארווי ויינסטין (צילום: Getty Images)
הארווי ויינסטין (צילום: Getty Images)
18 באוקטובר 2017

סערת הארווי וויינסטין מוציאה לאור לא רק עוד ועוד סיפורים על חלוקי רחצה, אמבטיות ומסאז'ים בכפייה אלא מעוררת נשים, מוכרות יותר ופחות, לנקוב בשמותיהם של מטרידים נוספים ולדבר על תרבות האונס בכלל, בהוליווד ומחוץ לה.

ביום חמישי שעבר, איסה דיק האקט, בתו של סופר המד"ב פיליפ ק' דיק שמפיקה עבור אמזון שתי סדרות על פי ספריו, האשימה את מנהל התוכניות, רוי פרייס, בכך שהטריד אותה באגרסיביות במהלך מסיבה של החברה ב־2015. לדבריה, היא הזכירה לו שהיא לסבית ונשואה, אבל הוא התעקש ש"את תאהבי את הזין שלי" ועוד הבטחות מרגשות שכאלה. אמזון, שבעבר העדיפה לטפל בתלונות דומות "באופן פנימי", מיהרה להשעות את פרייס. גם התלונה וגם התגובה המיידית הן נגזרות של אפקט הארווי וויינסטין.

הלך הזרזיר אצל העורב? רוי פרייס והארווי ויינסטין (צילום: Getty Images)
הלך הזרזיר אצל העורב? רוי פרייס והארווי ויינסטין (צילום: Getty Images)

הוליווד תמיד הייתה סדין אדום בעיני גופים נוצריים למיניהם שראו בה עיר חטאים, דרשו לצנזר את הסרטים ופנטזו על הנעשה בחדרי חדרים. אבל הסיפורים על "מיטת הליהוק" לא פגעו במפיקים ובבמאים, אלא בצעירות "חסרות המוסר" שנענו להם במידות שונות של הסכמה. רק במקרים בודדים, כמו זה של רומן פולנסקי, הזעם הופנה כלפי האנס, מה שאפשר לו ולתומכיו להתעטף באצטלה של ליברל הנתון למתקפה של שמרנים. פולנסקי עדיין מוגדר כמי שנמלט מהחוק, אבל הוליווד סלחה לו קבל עם ועדה על ידי הענקת הכבוד הכי גדול שיש לה להעניק – אוסקר על בימוי "הפסנתרן".

"נערה 27", סרט תיעודי מרתק מ־2007 , מתאר מקרה של ניצבת בסרטים שנאנסה ב־1937 על ידי איש מכירות של MGM במהלך כנס של החברה בהוליווד. אף שהנאנסת פנתה למשטרה והמקרה זכה לכיסוי עיתונאי די נרחב בזמן אמת, האולפן הפעיל לחץ על העדים לשנות את גרסאותיהם והצליח לטייח את הפשע. אולי עכשיו, כשלמתלוננות יש שמות ותמיכה מתרחבת, הדברים מתחילים להשתנות. אבל למרות מה שנראה כרגע כשיטפון, בעצם מדובר בטיפין טיפין.

בשנה שעברה כוכבת "ווסטוורלד" אוון רייצ'ל ווד (30) סיפרה בריאיון ל"רולינג סטון" שנאנסה על ידי שני גברים בשני אירועים שונים, אך לא אמרה מי הם. השבוע היא צילמה את עצמה לסרטון ביוטיוב שבו הסבירה את עצמה. "אנשים תוהים למה נשים לא חושפות את סיפוריהן מוקדם יותר או למה כשהן מתלוננות הן עושות את זה במספרים גדולים", היא אומרת בסרטון. "זה מפני שזה בטוח יותר. וגם אני אשמה בכך, כי לא נקבתי בשמותיהם של אלה שאנסו אותי. לא כי אני לא מתכוונת להגיד את שמותיהם של האנשים האלה בסופו של דבר, אלא כי להתחיל את התהליך זה סוחט רגשית, סוחט כספית, סוחט הכל, ואני רוצה לעשות את זה כשאהיה מוכנה. אם אתם רוצים לדעת מי תקפו אותי, הם היו גברים לבנים אדירי כוח, מאוד עשירים, מאוד נרקיסיסטים, שחושבים שהכל מגיע להם". יש לשער שלפחות שני גברים לבנים בהוליווד מרגישים עכשיו הרבה פחות בטוחים.

רוז מקגאוון (44), שמאשימה את וויינסטין באונס – ובכך מפרה את הסכם השתיקה שעליו חתמה כשקיבלה ממנו פיצוי של 100 אלף דולר לפני 20 שנה – היא אחת הדוגמאות הבולטות למחיר שמשלמת מי שמעזה לפתוח את הפה. כשהחלה להשמיע קולה בתחילת השנה, היא פוטרה על ידי הסוכן שלה, וטענותיה התקבלו בביטול משום שנתפסה כשחקנית ממורמרת שנותרה מאחור. בימים האחרונים היא הפכה לאחת הדוברות הנחרצות ביותר נגד תרבות האונס וההשתקה, ועכשיו כולם מקשיבים לה.

מצא על מי להגן

כשבן אפלק, מבני טיפוחיו של וויינסטין, ניסה לטעון שהוא לא ידע, מקגאוון צייצה "אתה משקר". לטענתה, כשהיא ואפלק יצאו (הם נפגשו במהלך צילומי סרט כושל מ־1998), הוא אמר לה "אמרתי לו להפסיק לעשות את זה". התגובה המגומגמת של אפלק עוררה כמה נשים להזכיר לו שגם ההיסטוריה שלו עצמו רחוקה מלהיות נקייה. מתברר שלאפלק יש נטייה לחפון שדיים וישבנים, והוא עשה זאת גם מול מצלמות במסווה של צחוקים. עכשיו שחקניות, מנחות טלוויזיה ונשים נוספות שמוששו על ידיו כותבות על כך בטוויטר. "הייתי ילדה", כתבה הילרי ברטון (שהייתה בת 21 כשאפלק בן ה־31 מישש את חזה במהלך צילומי תוכנית של MTV ב־2003), "הייתי חייבת לצחוק איתו כדי לא לבכות". אפלק השיב בציוץ "התנהגתי באופן לא ראוי כלפי ברטון, ואני מתנצל בכנות".

הוא עדיין לא התייחס לסרטון באורך חמש דקות מ־2004 שבו הוא נראה מגפף מנחת תוכנית ראיונות קנדית ומנסה לשכנעה שוב ושוב לחשוף את שדיה למצלמות. הסרטון מעורר חוסר נוחות קשה אך גם טענות שהאישה משתפת פעולה – כלומר מצחקקת צחקוק בלתי נשלט לאורך כל הקטע. האם זה יביא למפלתו? כרגע זה לא נראה כך, גם כי התפיסה המקובלת היא שנשים אמורות להיות מוחמאות מכך שבאטמן מתקשה להסיר מהן את ידיו. מה גם שהכל בצחוק, כאילו.

בן וקייסי אפלק (צילום: Getty Images)
בן וקייסי אפלק (צילום: Getty Images)

רק לפני כמה חודשים גילינו שהאשמות הרבה יותר חמורות בהטרדה מינית שהופנו כלפי אחיו הצעיר קייסי – שתי תביעות שהוגשו נגדו ב־2010 הסתיימו בכך ששילם לתובעות סכומים לא ידועים – לא הפריעו לו לזכות באוסקר בשנה שעברה עבור התפקיד שלו ב"מנצ'סטר על הים". האם באווירה הנוכחית התחושה שאפלק הבכור מסתחבק עם יותר מדי מטרידנים תפגע בקריירה של שניהם?

סימפתיה לשטן

כמו במקרה של אפלק, בחירתם של גברים נוספים להתבטא באופן מכעיס מעוררת נשים שהוטרדו על ידיהם ושתקו עד כה להצביע על צביעותם. בחודש שעבר הערה הומופובית של ג'יימס וודס – שביקר סרט על כך שהוא מציג סיפור אהבה בין סטודנט בן 24 לנער בן 17 – גררה התנצחות בינו לבין כוכב הסרט ארמי האמר, שצייץ "לא יצאת עם בת 19 כשהיית בן 60?". לוודס, מתברר, היו כמה חברות בגיל הזה, והצביעות עוררה את השחקנית אמבר טמבלין לצייץ שכשהייתה בת 16 וודס בן ה־52 הציע לקחת אותה ואת חברתה ללאס וגאס. וודס טען שהיא משקרת, וטמבלין השיבה בטור דעה ב"ניו יורק טיימס", שבו כתבה שנמאס לה שלא מאמינים לה ולכל הנשים שמעזות להתלונן. עכשיו אנחנו יודעים שב"ניו יורק טיימס" כבר היו עסוקים בהכנת הכתבה הראשונה על וויינסטין. גם בחירתו של אוליבר סטון להביע חמלה דווקא כלפי וויינסטין ש"עובר תקופה קשה" דחפה דוגמנית פלייבוי לשעבר בשם קרי סטיבנס לצייץ: "כששמעתי על הארווי, נזכרתי שאוליבר חלף על פניי וחפן את הציצי שלי כשיצא ממסיבה בשנות ה־90. צמד חמד!". בפוסט שפרסם בפייסבוק סטון שינה את הטון ביחס למעלליו של וויינסטין, אך עדיין לא הגיב לדבריה של סטיבנס.

ותמיד יש גם נקודה ישראלית. בחודש מאי השנה עובדת לשעבר בחברת ההפקה מילניום של אבי לרנר תבעה את הבוס באשמת הטרדה מינית ואפליה על רקע מגדרי. בתביעה נכתב בין השאר שמי ששכבה איתו קיבלה עבודה. תגובתו הצפויה של לרנר: "הכל שקרים". עכשיו, כשנראה שגל הפיטורים והפיצויים ששטף לפני כמה חודשים את ערוץ החדשות של פוקס עשה את דרכו להוליווד, נראה שהגברים אדירי הכוח שחושבים שהכל מגיע להם בכל זאת אינם בלתי פגיעים. השאלה היא מתי הגל הזה יפנה אל עבר וושינגטון די.סי?

[interaction id="59e7039fbb74a400015578e0"]