למה הטלוויזיה והקולנוע באובססיה עם פיליפ ק. דיק?

השבוע תעלה ב-HOT הסדרה הבריטית "החלומות החשמליים של פיליפ ק. דיק", שמבוססת על, ובכן, סיפוריו של פיליפ ק. דיק. יחד עם עונה חדשה ל"איש במצודה הרמה" והעיבוד החדש ל"בלייד ראנר", נדמה שדיק בכל מקום. מה הופך אותו לכל כך רלוונטי לימינו?

Philip K Dick's Electric Dreams
Philip K Dick's Electric Dreams
16 באוקטובר 2017

"אנשים אומרים שאנחנו יודעים הכל, שהכל מוסבר עד לרמת המולקולות, האטומים ושאר החלקיקים, שמיפינו כל דבר, אבל כאן – בלב – תמיד יישאר מסתורין", כך אומרת בפרק השני של "Philip K Dick's Electric Dreams" אירמה גורדון (ג'רלדין צ'פלין, הבת של) בת ה-342, בחללית בדרך לכוכב שהיא מאמינה שהוא כדור הארץ עליו היא כה חולמת, ואינה יודעת שכבר אינו קיים. ייתכן שזה סוד קסמו של פיליפ ק. דיק, סופר המדע הבדיוני שאינו איתנו כבר 35 שנים, אבל נוכחותו על המסכים שלנו רק הולכת ומתעצמת: ההבנה שהמיסתורין הגדול לא נעוץ בטכנולוגיה או בחלל, אלא באנושיות עצמה.

>> מה חשבנו על "בלייד ראנר 2049"?

לכן, בניגוד ל"מראה שחורה" שמוזכרת לא פעם באותה נשימה, הסדרה החדשה שמבוססת על סיפוריו הקצרים של אחד מסופרי המדע הבדיוני הגדולים ביותר שדרכו על פני כדור הארץ, שכתב 44 רומנים ו-121 סיפורים קצרים, נוגעת ברובד עמוק הרבה יותר במיסתורין האנושי. יחד עם סרט ההמשך ל"בלייד ראנר" (שמבוסס על יצירת המופת "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות") והעונה השלישית של "האיש במצודה הרמה" (שמבוססת על רומן באותו שם) שצפויה להגיע למסכים ב-2018, "החלומות החשמליים של פיליפ ק. דיק" מוכיחה עד כמה רעיונותיו וחזיונותיו רלוונטיים לאנושות בשנת 2017.

מתוך הפרק "Impossible Planet"
מתוך הפרק "Impossible Planet"

"דיק לא נחשב לאחד הסופרים הגדולים של המד"ב בזמן אמת, אבל כיום הוא נראה הרבה יותר רלוונטי מכותבים כמו אסימוב, היינלין וקלארק, שנחשבו בזמנו לענקי המד"ב ונראים היום יותר כמו דינוזאורים", מסביר ד"ר עידו הרטוגזון, סוציולוג והיסטוריון של מדיה וסמים, וחובב מושבע של יצירתו של דיק, את הנוכחות של דיק על המסכים. "דיק לא תפס את עצמו ברצינות רבה מדי והכתיבה שלו שצפתה עתיד גחמתי, פגום עד דיסטופי, לעיתים קרובות אבסורדי ותמיד מלא בהומור נראית רלוונטית יותר לעידן שלנו. אפשר למצוא אצל דיק אינספור רעיונות ותימות שלא חדלו להיות רלוונטיים ואף הפכו רלוונטיים יותר בזמן שחלף: פרסומות שמזמזמות סביבך כמו זבובים מרגיזים, בקבוקי ספריי שעוצרים את תהליך ההזדקנות והקמילה של החיים, תאגידים שמפתחים טכנולוגיות שמטלטלות את סדרי העולם וגם הרהורים פילוסופים על הגבול בין אדם למכונה. מעבר לכל אלו, דיק פשוט היה סופר ענק. הוא כתב למכביר ובספרים שלו יש מספיק רעיונות כדי לפרנס תעשיה של סרטי מד"ב בעולם שבו התעשייה תמיד מחפשת אחרי רעיונות מקוריים ושבה השם פיליפ ק. דיק גם הפך כבר לסוג של מותג".

דיק הוא כל כך מותג שהסדרה החדשה, האחרונה בשרשרת ארוכה של יצירות שלו שעובדו למסך הקטן והגדול, נושאת את שמו בגאון. לפניה היו, כאמור, "בלייד ראנר" ו"האיש במצודה הרמה", אבל גם "דוח מיוחד", "זיכרון גורלי" ורבים נוספים מבוססים על ספריו. ובכל זאת, עכשיו נראה שהוא אחז אחיזה איתנה במיוחד במסכים. "המד"ב פורח באופן כללי", מנסה להסביר הרטוגזון את הסיבה לכך. "העיסוק בתימות הגדולות שעולות דרך דיק הולך והופך רלוונטי יותר לאור התפתחויות בעולם הרובוטיקה, הבינה המלאכותית ועוד. העיבוד החדש של 'בלייד ראנר' משתלב ברצף של יצירות שעוסקות באפשרות של חיים סינתטיים כמו הסדרה 'Humans' והסרט 'אקס מאקינה'".

"בלייד ראנר 2049"
"בלייד ראנר 2049"

עדן קופרמינץ, מנהל התוכן בפסטיבל אוטופיה למדע בדיוני, טוען שדיק פופולרי במיוחד היום לאור ההתרחשויות הפוליטיות, שנדמות כלקוחות ממציאות חלופית. "המציאות שלנו הולכת ונהיית הזויה יותר", הוא אומר. "נהיה קשה יותר ויותר להבחין בין מציאות לדמיון. אמנם זאת קלישאה, אבל האירועים הפוליטיים בארה"ב ובאנגליה נדמים לרבים כמציאות מדומה: כוכב ריאליטי הופך לנשיא, חבורה של פוליטיקאים קיצונים משקרים שוב ושוב לציבור הבריטי ומשכנעים את אחת מהמדינות שהגו את רעיון האיחוד האירופי לצאת ממנו. יש תחושה של הזיה באוויר. גם לפני האירועים האלה, פיתוחים הולכים וגוברים בעולם הטכנולוגי גורמים ליותר ויותר מהמציאות שלנו להיות רוויה באשליה. אין סופר מדע בדיוני שתופס את הקו הזה בין המציאותי למדומה כמו פיליפ ק. דיק. אנחנו לא רק פוחדים שהפוליטיקה העולמית תתפוצץ לנו בפנים. אנחנו פוחדים שאין פוליטיקה עולמית, שזה הכל הזיה או שקר או חלום הזוי שנהגה באיזה מוח תאגידי קודח".

"החלומות החשמליים של פיליפ ק. דיק" מעוררת תהודה רבה לא רק בגלל ההשוואה ל"מראה שחורה" או הנוכחות המשמעותית של דיק בתרבות שלנו, אלא גם לאור השמות שמעורבים בהפקה. אחד המפיקים הוא בריאן קרנסטון ("שובר שורות"), שגם מככב באחד הפרקים. עוד מופיעים בסדרה סטיב בושמי, ריצ'רד מאדן ("משחקי הכס") טימותי ספול ועוד רבים. כותבי הפרקים השונים קיבלו חופש לעבד את הסיפורים הקצרים של דיק, והתוצאה היא מדע בדיוני ששונה למדי ממה שאנחנו רגילים לראות בטלוויזיה, כמו דרמה שעוסקת בקריאת מחשבות של אזרחים מנקודת מבט חברתית. "הפורמט העכשווי של סדרות מאפשר לקחת תימות שדיק נתן להן פיתוח ראשוני ולפתח אותן בצורה עמוקה עוד יותר, כמו שלמשל עשו גם היוצרים של 'האיש במצודה הרמה'", אומר הרטוגזון.

קופרמנץ מסכים. "הכתיבה של פיליפ ק. דיק מצליחה להביט מעבר לנסיבות ואל הרעיונות שמאחורי המילים. הרעיונות האלה הינם רעיונות שמטרידים את החברה המודרנית בערך מאז אמצע-סוף המאה ה-18: כיצד עלינו לנהל כוח? מה אמיתי ומה מזויף? מה הוא האדם? האם החלומות שלנו וההזיות שלנו מהווים הזדמנות או סכנה? בכך, כתביו מהווים קרקע פורה לכל מי שרוצה לעבד סיפור מדע בדיוני עמוק ומעניין, שעוסק בשאלות שמהותיות לחברה המודרנית".

"חלומות חשמליים", HOT HBO, ימי חמישי 22:00