קוראים בכוכבים: ההימורים לזוכים הגדולים באוסקר 2019

גלן קלוז הגיעה לגיל שבו אפשר להתחיל, סם אליוט נפל למקום הנכון בזמן הנכון ובהוליווד אוהבים את "רומא" (ומקסיקנים באופן כללי). אלה ההימורים של Time Out לזוכים באוסקר, שיתקיים ב־25 בפברואר

20 בפברואר 2019

שחקנית ראשית
גלן קלוז

בשנות ה־80 הייתה גלן קלוז מועמדת לאוסקר חמש פעמים (כמעט) ברציפות, אך לא זכתה באף אחת מהן. לאחר מכן היא נדחקה מעט הצדה ומצאה תפקידים מעניינים יותר בטלוויזיה. השנה היא מועמדת בפעם השביעית על הופעתה ב"האישה" כרעייתו צופנת הסוד של סופר זוכה פרס נובל. מולה מועמדות אוליביה קולמן האדירה על "המועדפת" (היא זכתה בבאפט"א, אבל היה לה יתרון ביתי); מליסה מקארתי הנפלאה על "האם אי פעם תסלחי לי?"; ליידי גאגא הבינונית על "כוכב נולד"; ויליצה אפריסיו, שאינה שחקנית מקצועית, על "רומא". אף שקלוז כבר עשתה תפקידים טובים יותר בסרטים טובים יותר, נראה שהוותק יעשה את שלו, מה גם שהדמות שהיא מעצבת בסרט מתאימה במיוחד לעידן "Time's Up". כשהיא תעלה לבמה נחרוק שיניים ונדמיין שהאוסקר מוענק לה על הופעתה האלמותית ב"יחסים מסוכנים".

גלן קלוז ב"האישה"
גלן קלוז ב"האישה"

עוד כתבות מעניינות:
המועמדויות לאוסקר 2019: "רומא" ו"כוכב נולד" כמעט ראש בראש
למה אף אחד לא רוצה להנחות את האוסקר?
אלפונסו קוארון מדבר על סרטו האישי ביותר

שחקן ראשי
רמי מאלק

בקטגוריית השחקן המצב הפוך: כאן יש רק אחד שזאת הפעם הראשונה שלו – רמי מאלק – ודווקא הוא צפי לקחת את הפרס. ויגו מורטנסן מועמד זו הפעם השלישית על "הספר הירוק", ואילו עבור בראדלי קופר, ווילם דפו וכריסטיאן בייל מדובר במועמדות רביעית (לבייל כבר יש זכייה). רוב המועמדים מגלמים דמויות היסטוריות (קריטריון כמעט הכרחי לזכייה), ועבור וינסנט ואן גוך זאת כבר מועמדות שנייה (לפני דפו היה קירק דאגלס). בתחילת עונת הפרסים היה נדמה שהתחרות היא בין דיק צ'ייני לפרדי מרקיורי, אבל בשלב זה של המירוץ נראה שהבוחרים מעדיפים את המוזיקאי הכריזמטי על פני הפוליטיקאי השטני עם הכריזמה של גבינה לבנה. מאלק זכה בפרסי איגוד השחקנים ובבאפט"א, והוא יזכה גם באוסקר, אבל לוויגו יותר מגיע.

ראמי מאלק ב"רפסודיה בוהמית"
ראמי מאלק ב"רפסודיה בוהמית"

שחקן משנה
מהרשלה עלי

סם אליוט מגלם את אותה דמות כבר 50 שנה, אך משום שהפעם הוא גילם אותה ב"כוכב נולד", אחת משמונה המועמדויות של הסרט נפלה בחיקו. ריצ'רד א' גרנט נוגע ללב ב"האם אי פעם תסלחי לי?" וסם רוקוול מבריק ב"סגן הנשיא" בהופעה נינוחה, והוא גם כבר זכה בשנה שעברה. אדם דרייבר הלבן גנב את ההצגה מהכוכב השחור של "שחור על לבן". טוב שהוא כאן (הבחור לא עשה טעות קולנועית אחת מאז שהתגלה ב"בנות"), אולם הוא יפסיד למהרשלה עלי שמגלם ב"ספר הירוק" תפקיד שהאוסקר הוטבע עליו עוד בשלב התסריט. הפעם בהחלט מגיע לו יותר מאשר כשזכה בו על "אור ירח".

מהרשלה עלי ב"ספר הירוק"
מהרשלה עלי ב"ספר הירוק"

שחקנית משנה
איימי אדמס

נראה שהקטגוריה הזאת פתוחה לחלוטין: אמה סטון ורייצ'ל וייס (שזכתה בבאפט"א) מתמודדות זו מול זו על הופעותיהן ב"המועדפת", מה שעלול להחליש את סיכוייהן, אבל לשתיהן כבר יש אוסקרים אז לא נורא. העובדה שמרינה דה טבירה נמצאת כאן מצביעה על האהבה הגדולה ל"רומא", אבל היא צפויה להישאר יושבת, כפי שאמר על עצמו ויגו מורטנסן כשהיה מועמד על "סימנים של כבוד". רג'ינה קינג המועמדת על "If Beale Street Could Talk" אוחזת בקלף השחור, אבל סרטו השני של בארי ג'נקינס (במאי "אור ירח") קיבל מהאקדמיה פחות אהבה משהיה צפוי. אמילי בלאנט זכתה בפרס איגוד השחקנים על הופעתה ב"מקום שקט" אבל היא אפילו לא מועמדת. זה עשוי לפנות את המסלול עבור איימי אדמס, שזאת המועמדות השישית שלה. לא רק שהשחקנית האהובה הזאת עדיין לא זכתה, היא מעולה כליידי מקבת ב"סגן הנשיא", ולכן אני שמה את הקלפים שלי עליה.

איימי אדמס ב"סגן הנשיא"
איימי אדמס ב"סגן הנשיא"

תסריט מקורי
המועדפת

"המועדפת" גרף עשר מועמדויות, אבל הפרס היחידי שככל הנראה מובטח לו הוא בקטגוריית התסריט, וזאת משום שהוא מלא משפטים מושחזים שכיף לצטט ("Let's shoot something"). מעניין שזה התסריט היחיד מבין המועמדים ("רומא", "הספר הירוק", "סגן הנשיא" ו"הכנסייה החדשה" של פול שרדר) שלא נכתב על ידי במאי הסרט (אף שיורגוס לנתימוס דווקא כתב את כל סרטיו הקודמים).

אמה סטון ב"המועדפת"
אמה סטון ב"המועדפת"

תסריט מעובד
שחור על לבן

רק שניים מהסרטים בקטגוריה – "שחור על לבן" ו"כוכב נולד" – מועמדים גם לפרס הראשי, ולכן טבעי להניח שאחד מהם יזכה. זאת גם הזדמנות לפצות את ספייק לי, שלפני שנתיים קיבל אוסקר של כבוד על 30 שנותיו בקולנוע אך עדיין לא זכה ב"אוסקר אמיתי". זכייה של "האם אי פעם תסלחי לי?" תשמח אותי יותר אבל אני מהמרת על ספייק.

"שחור על לבן"
"שחור על לבן"

במאי
אלפונסו קוארון

הסוס השחור בקטגוריה הזאת הוא פאבל פאבליקובסקי, במאי הסרט הפולני "אהבה בימים קרים", שדחק החוצה שני במאים שסרטיהם מועמדים לפרס הראשי – פיטר פארלי ("הספר הירוק") ובראדלי קופר ("כוכב נולד"). זה הישג מרשים במיוחד אך הוא יצטרך להסתפק בו. גם יורגוס לנתימוס ("המועדפת"), ספייק לי ("שחור על לבן") ואדם מקיי ("סגן הנשיא") מועמדים, אבל אף אחד לא ייקח את האוסקר מאלפונסו קוארון (שכבר זכה על בימוי "כוח משיכה"). קוארון יזכה גם בקטגוריית הצילום, ובכך יקבע תקדים היסטורי.

אלפונסו קוארון (צילום: Getty Images)
אלפונסו קוארון (צילום: Getty Images)

סרט
רומא

"כוכב נולד" כבר סומן כמפסיד הגדול של הטקס, "המועדפת" ארסי מדי מכדי לזכות בפרס הראשי, "פנתר שחור" פופולרי מדי, "סגן הנשיא" תמטי מדי, ו"רפסודיה בוהמית" בכלל לא היה צריך להיות מועמד. אם יש סרט שיכול להפתיע זה "שחור על לבן", אבל הוא לא זכה באף אחד מהפרסים המקדימים. "רומא" זכה בבאפט"א ובפרס איגוד הבמאים; "הספר הירוק" זכה בפרס איגוד המפיקים, שנחשב למנבא האוסקר הטוב מכולם (מבחינה סטטיסטית). התחרות היא בין מחמם לב בטעם של פעם לבין יצירת אמנות אישית של אוטר מקסיקני. לו היו אלה שנות ה־80 "הספר הירוק" היה הזוכה הבטוח ו"רומא" אפילו לא היה מועמד, אבל הזמנים השתנו, וכרגע בהוליווד אוהבים מקסיקנים, גם כי טראמפ לא אוהב אותם. לכן אני מהמרת ש"רומא" יהיה הראשון בתולדות האוסקר שיזכה בפרס הסרט הזר וגם בפרס הסרט הטוב ביותר.

מתוך "רומא" של אלפונסו קוארון
מתוך "רומא" של אלפונסו קוארון