אפוקליפסה, קניבליזם ונשים: פסטיבל אוטופיה חוזר ומשנה כיוון

פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני חוזר השנה אחרי הפסקה מאולצת, ואת הרובוטים מחליפים הפעם קניבלים וסרטי אימה. איך זה קשור לטראמפ ולמה יש יותר סרטי נשים?

מתוך "נקמה"
מתוך "נקמה"
6 בדצמבר 2017

בסמינר על פסיכואנליזה וקולנוע במסגרת לימודיי באוניברסיטת ניו יורק, אחת הסטודנטיות הקרינה קטע מתוך "המנסרים מטקסס". מראות הזוועה עוררו בי קבס ויצאתי מהכיתה, אבל זעקות האימה וטרטור המסור החשמלי רדפו אותי במסדרונות החוג. נאלצתי להתחבא בשירותים עד יחלוף זעם. סרטו של טובי הופר מ-1974 על משפחה קניבלית נחשב לקלאסיקה של ז'אנר האימה, ויוקרן בפסטיבל אוטופיה שיתקיים בין התאריכים 16-10 בדצמבר, לזכר הבמאי שהלך לעולמו באוגוסט השנה.

אורי אביב, שייסד ומנהל את הפסטיבל לסרטי מד"ב, פנטזיה ואימה, אומר שלהתרשמותו "קניבליזם זה הטרנד בסרטי האימה היותר מעניינים של השנים האחרונות, אבל כמעט לא כותבים עליו. יש לפחות שני סרטים בפסטיבל שזה נושאם". לדבריו, זאת תגובה מטפורית למה שקורה בעולם: "זה חלק מהדקונסטרוקציה של ההומניזם – אנחנו משנים את המשמעות של מה זה להיות בן אדם". ההעדפה האישית של אביב היא מד"ב, אבל כפי שהוא אומר, "אם היינו בוחרים רק סרטי מד"ב שכלתניים שעוסקים בתרבות הסבוכה של הטכנולוגיה, זה היה פסטיבל מאוד קצר, והיינו מחמיצים הרבה סרטים טובים ומעניינים שאין בהם רובוטים".

פסטיבל אוטופיה עבר הרבה אבולוציות מאז נולד ב-2005 ביוזמת אביב ובעידוד אלון גרבוז, שניהל אז את הסינמטק, והוכר על ידי מועצת הקולנוע ב-2007. ב-2015 הפסטיבל נכנס לצרות. מועצת הקולנוע קבעה שכדי לעמוד בתנאי הסף לקבלת תמיכה כספית ממשרד התרבות, תקציבו של פסטיבל צריך לעמוד על מינימום של 400 אלף ש"ח. הסיוט הביורוקרטי הוביל לכך שאביב הודיע על סגירת הפסטיבל אחרי עשור של פעילות, וב-2016 הוא לא התקיים.

[tmwdfpad]עוד סרטים ששווה לראות:
10 סרטי האימה הגדולים בכל הזמנים
סרטי המד"ב הכי טובים בכל הזמנים
פסטיבל אוטופיה מבקש את תמיכת הקהל

איתותים מההנהלה החדשה של הסינמטק והבנה במועצת הקולנוע, במשרד התרבות ובקרנות הקולנוע שזה נושא חשוב שצריך לקדמו, החזירו את הפסטיבל לחיים, אם כי גם השנה הוא לא קיבל תמיכה ציבורית ומומן באמצעות קמפיין המונים. 86 אלף ש"ח נאספו מ-500 אנשים. "זה היה מפחיד ומרגש לראות את ההתגייסות של הקהילה סביב הפסטיבל. ידענו שהיא קיימת, אבל אתה אף פעם לא באמת יודע עד שאתה בודק. אנשים נתנו אמון בעריכת התוכן של הפסטיבל בלי לדעת מה יהיה בו", אמר אביב.

תקציב של 450 אלף ש"ח שנאסף השנה אמור לעזור לפסטיבל לחזור לזכות בחסדי מועצת הקולנוע בשנה הבאה. "גילינו אוזן קשבת במשרד התרבות", סיפר אביב. "זה לא סוד שהיו לנו מחלוקות בשנים קודמות, אבל מתחילת השנה שורה של אנשי ציבור נרתמו למען הפסטיבל, כתבו מכתבים ויצרו קשר עם המשרד. רוצים לראות איך מטפחים כאן קולנוע ז'אנריסטי. זה אפילו מופיע בתקנות של מועצת הקולנוע לקרנות – אם קרן עוסקת בז'אנר הזה היא מקבלת עוד טיפונת ניקוד. אז יש עניין לטפח את התחום בישראל. הדינמיקה של ללכת יחד עם משרד התרבות היא שהובילה אותנו לקיים את הפסטיבל השנה".

מתוך "האינסופי"
מתוך "האינסופי"

הרצון לטפח את הקולנוע הז'אנריסטי בישראל מגיע מהשטח, הדגיש אביב. "יוצרות ויוצרים רוצים לעסוק בתחום ורואים שיש להם סיכוי להצליח גם בחו"ל. בפסטיבלים רבים, בהם פסטיבל קאן, יש מסגרות של סרטי אימה. אירופה, ארצות הברית וקנדה מרושתות בפסטיבלי קולנוע ז'אנריסטי. המנטליות הרווחת בדרך כלל כלפי מד"ב ואימה היא שזה לא איכותי, לא ראוי ולא ממלכתי מספיק, כי הז'אנרים האלה עוסקים בדברים שלא נוח לנו לעסוק בהם – באזורי הספר של המחשבה האנושית ושל הנפש האנושית. הם מעוררים פחד ורגשות מורכבים ולכן נידונו להיות האח החורג. ובכל זאת מכירים בגדולה של היוצרים הבולטים בתחום, ומארוול ודיסני לקחו את במאי הקולנוע הז'אנריסטי הגדולים של סוף העשור הראשון של המילניום (למשל סם ריימי וג'וס ווידון – י"ש) והפכו אותם לבמאים של סרטי 200 מיליון דולר".

אביב ציין כי המגמה הזאת מתרחשת גם בישראל. "בין 2007 ל-2009 היו לנו בפסטיבל תוכניות של סרטים קצרים וגירדנו את רצפת הארכיון של אוניברסיטת תל אביב כדי למצוא משהו. ב-2011 עוד אמרנו שרק אם יהיו יותר משלושה סרטים נייצר תחרות. מאז יש שטף עצום. כל שנה מוגשים לנו 40 עד 60 סרטים קצרים ויש ממה לבחור".

חידוש נוסף בפסטיבל השנה הוא הפוקוס על סרטי נשים. "בחרנו בפינצטה את מיטב הסרטים של השנה, וראיתי שיש לא מעט סרטי אימה של במאיות שעוסקים בנושאים נשיים כמו אימהות ויחסים בין גברים לנשים מנקודת מבט של האישה", אומר מרט פרחומובסקי, מנהל התוכן של האתר "ספר הקולנוע הישראלי", שנכנס השנה כמנהל שותף לפסטיבל. "ליאור אלפנט מפורום הקולנועניות התגייסה לזה ומרכזת את העניין. יהיה פאנל שבו נדון אם סרטי ז'אנר נשיים שונים מהסרטים הגבריים".

יש גם דגש על אפוקליפסה.

"יצאנו לקמפיין גיוס הכספים עם הכותרת 'לבטל את האפוקליפסה'. זה היה חיבור בין הסכנה שאיימה על הפסטיבל לזרמים האפלים בעולם בשנה האחרונה והתחושה בעידן טראמפ שהאפוקליפסה קרובה מאי פעם".

מתוך "המרשעת"
מתוך "המרשעת"

5 סרטים מומלצים בפסטיבל אוטופיה הקרוב

האינסופי
שני אחים חוזרים לכת שממנה ברחו ומגלים שאולי האמונות שלה לא כל כך מטורפות. "וראייטי" כלל את אורחי הפסטיבל, יוצרי הסרט ארון מורהד וג'סטין בנסון, ברשימת עשרת היוצרים המבטיחים של התקופה.

← סינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, רביעי ( 13.12) 21:45

מהומה באגף 99
מתאגרף שהפך לסוחר סמים (וינס ווהן) מגיע לזירת הקרב של הכלא, בסרטו השני של ס' קרייג זאהלר שהפך לשם לוהט בעקבות "בון טומהוק" הנהדר. המבקרים בארצות הברית התלהבו.

← סינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, שבת (16.12) 20:45

נקמה
שלושה גברים נשואים יוצאים לחופשת ציד. אחד מהם מביא את המאהבת. מותחן פעולה פמיניסטי בבימויה של אורחת הפסטיבל, קורלי פרז'ה. הסרט מוקרן במסגרת פוקוס על סרטי ז'אנר נשיים.

← סינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, חמישי (14.12) 21:00

ליל המתים החיים
קבוצת אנשים מסתתרים בבית חווה מפני מתקפת זומבים. עותק דיגיטלי משוחזר של סרט הפולחן מ-1968 של ג'ורג' רומרו, שהלך לעולמו ביולי השנה.

← סינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, שישי (15.12) 16:00

ילדי הסתיו
בערב מלחמת יום כיפור קבוצת מתנדבים בקיבוץ מוצאת עצמה מאוימת על ידי חברי הקיבוץ. נועה מימן ואקי אבני מככבים בסרטו הארוך השני של איתן גפני ("בשר תותחים").

← סינמטק, שפרינצק 2 תל אביב, חמישי (14.12) 22:00