הראשונה לזהות: נטפליקס החזירה את הקומדיה הרומנטית לחיים

הקומדיה הרומנטית נמצאת בשפל בשנים האחרונות, אבל נטפליקס זיהתה שהביקוש גדול – וקפצה על המציאה. עכשיו נותר לראות איך יגיבו האולפנים הגדולים לפספוס

מתוך "לכל הנערים שאהבתי"
מתוך "לכל הנערים שאהבתי"
30 באוגוסט 2018

לאינטרנט יש אהוב חדש, ולשם שינוי הוא לא חתול עם הרבה עוקבים באינסטגרם. מדובר בפיטר קבינסקי, מושא אהבתה של גיבורת הקומדיה הרומנטית החדשה של נטפליקס, "לכל הנערים שאהבתי" ("To All the Boys I’ve Loved Before"). פיטר (נואה סנטינאו מ"משפחת פוסטר") אכן חלומי – הוא יפה, רגיש, רומנטיקן אבל גם קול. כזו בדיוק גם הסרט שבו הוא מככב, סרט התבגרות מתוק-מתוק עם נגיעה מלנכולית. שבועיים אחרי שעלה אי אפשר להתעלם ממנו: הוא מתפוצץ באינסטגרם ובטוויטר, הכוכבים שלו כבר הפכו למיני-סלבס ובתקשורת האמריקאית מסקרים אותו מכל כיוון אפשרי – החל מהאופנה בו ומשמעותה ועד ניתוח ההצלחה המפתיעה שלו.

"לכל הנערים שאהבתי" מספר על לארה ג'ין, תיכוניסטית לא מקובלת שביום בהיר אחד מגלה שכל מכתבי האהבה שכתבה לקראשים שלה, מהילדות ועד ממש לאחרונה, נשלחו אל הנמענים באופן מסתורי. פיטר, שקיבל אף הוא מכתב שכתבה לו בכיתה ו', מציע לה להעמיד פנים שהם זוג כדי שתוכל להתחמק מהמצב המסובך, אבל במהרה הם מגלים שיש להם לא מעט במשותף – שניהם חוו אובדן של הורה, למשל. הרבה קומדיות רומנטיות מבוססות על קונספט, ובפרט כזה שקשור לחלופות מכתבים (דוגמאות מהשנה – "באהבה, סיימון" ו"ג'ולייט, הגרסה העירומה"), אבל הסרט הזה מתרחק משם מאוד מהר. "לכל הנערים" לא שואל עם מי לארה ג'ין תהיה, אלא בונה קשר אמיתי ומקסים בין שני אנשים שמגיעים אליו עם לא מעט אישיוז.

עוד כתבות מעניינות:
נטפליקס: הסדרות והסרטים השווים שעולים החודש
6 קומדיות רומנטיות אלטרנטיביות ומעולות
"עשיר בהפתעה" תפס את הוליווד לא מוכנה

ז'אנר הקומדיה הרומנטית נמצא בתקופת שפל כבר כמה שנים – מעט מאוד סרטים כאלה מגיעים להפצה מסחרית בבתי הקולנוע וזוכים להצלחה של ממש. רוב הסרטים המצליחים של העשור האחרון היו סרטי אקשן, קומיקס ומדע בדיוני – שמגיעים בסדרות, עולים הרבה ומרוויחים הרבה. הסרטים הצנועים יותר שזוכים להצלחה הם לרוב אלה שמועמדים לפרסים, או לפחות מנסים להיראות רציניים וחשובים. הקומדיה הרומנטית היא ז'אנר פשוט ומסחרי יותר, בדרך כלל בלי יומרות אמנותיות גבוהות, כך שהוא נופל בין הכיסאות. זאת ועוד, לאנשים קצת נמאס לראות את אותן דמויות משחקות את אותם סיפורים, אחרי האינפלציה של סרטים רומנטיים על זוגות יפים, עמידים, לבנים והטרו-סקסואלים, לא פעם סביב איזה גימיק דבילי בסגנון "הם חייבים להישאר ביחד למרות שהם שונאים זה את זו".

נטפליקס, כמו ציפור אוכלת נבלות קשוחה, מיהרה לזנק על השאריות ולמלא את הספרייה שלה בסרטים חדשים מהסוג הפשוט ומחמם הלב. "ג'סיקה ג'יימס המופלאה", "נסיך חג המולד", "הבוס שלי בדייט" ("Set It UP"), "דוכן הנשיקות", "כאשר נפגשנו לראשונה" ו"אלכס סטריינג'לאב" הן רק חלק מהקומדיות הרומנטיות שנרכשו להפצה בלעדית דרך נטפליקס, שמקדמת אותן באגרסיביות. מאט ברודליי, מנהל רכש בנטפליקס, סיפר לוושינגטון פוסט כי נתוני הצפייה מראים שכשהצופים מוצאים קומדיה רומנטית שמוצאת חן בעיניהם, הם צופים בה שוב ושוב. אחד מתוך שלושה צופים של "דוכן הנשיקות", למשל, צפה או צפתה בסרט יותר מפעם אחת. "רצינו לצלול לחלל הריק שהשאיר הז'אנר, שננטש למרות שלאנשים עוד היה חשק לצפות בו. קומדיה רומנטית היא בריחה נחמדה מהמציאות", הסביר.

מתוך "אלכס סטריינג'לאב"
מתוך "אלכס סטריינג'לאב"

הקומדיות הרומנטיות של נטפליקס נעות בין קיטש גילטי-פלז'רי (נטפליקס עצמה צחקה בטוויטר על הצופים שראו שוב ושוב את "נסיך חג המולד") לקומדיות איכותיות יותר, בין סרטים לנוער וכאלה שמיועדים למבוגרים. גם הדמויות מגוונות יותר ממה שהתרגלנו לקבל – הן אנושיות ונגישות יותר, וגם יותר מגוונות במוצאן או בנטייתן המינית. הסופרת ג'ני האן, ש"לכל הנערים" מבוסס על סדרת הספרים המצליחה שלה, חשפה שכמעט כל חברות ההפקה שניסו לקנות את הזכויות לספריה דרשו להפוך את הגיבורה מקוריאנית-אמריקאית ללבנה: "בחרתי בחברת ההפקה היחידה שהסכימה ללהק שחקנית אסייאתית לתפקיד הראשי. אף אחד אחר לא הסכים". הסרט הגיע לנטפליקס כמעט במקביל לקומדיה רומנטית אחרת עם גיבורים אסייאתים – "עשיר בהפתעה" – שגם היא עוררה לא מעט חששות וזכתה להצלחה גדולה.

עוד מוקדם להכריז שהקומדיה הרומנטית הולכת לחזור לימי תפארתה, אבל סביר להניח שכמות ואיכות הסרטים מהז'אנר שיגיעו לבתי הקולנוע בשנים הבאות תגדל משמעותית. הביקוש קיים, כפי שמעיד ההימור של נטפליקס, אבל יש כאן גם פרדוקס מסוים. ההפצה של סרטים מדוברים ומצליחים דרך שירות הסטרימינג מתאפשרת דווקא בגלל חוסר ההצלחה של הז'אנר בבתי הקולנוע. ברגע שסרטים כאלה יהפכו מבוקשים יותר על ידי האולפנים הגדולים, נטפליקס תאבד את היתרון שלה, או שתשקיע מאמצים כבירים כדי לרכוש סרטים שהיו יכולים להצליח לא רע גם בהפצה רגילה. במצב כזה, החיבוק שנטפליקס מעניקה לז'אנר עלול להפוך לחיבוק דוב, שיסגור את הז'אנר הזה בגטו של הפצה ביתית וצפיות ספה עם חברים.

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!
להורדה לאייפון | להורדה לאנדרואיד