משבר הדיור

המשבר על קצה המזלג: 6,600 איש נרשמו לדיור בר השגה לרווקים

כ-130 מועמדים "רבים" על כל דירה בגינדי TLV, שבו מוצעות לרווקים ולזוגות ללא ילדים דירות בגודל 52 מ"ר במחיר של 4,650 ש"ח לחודש. זה לא מה שישאיר צעירים בתל אביב

הדמיית פרויקט גינדי. באדיבות עיריית תל אביב יפו
הדמיית פרויקט גינדי. באדיבות עיריית תל אביב יפו
13 באוגוסט 2019

בחודש שעבר פרסמה עיריית תל אביב-יפו הגרלה לדיור בר השגה במגדלי גינדי TLV. זו הייתה הפעם הראשונה שבה נפתחה הגרלה רק לרווקים ולזוגות ללא ילדים, וניכר שהביקוש מרקיע שחקים. לא פחות מ-6,600 מועמדים נרשמו לפרויקט, שבמסגרתו מוצעות 50 דירות בנות 52 מ"ר (פלוס מרפסת של 6 מ"ר) במחיר של 4,200 ש"ח לחודש ועוד 450 ש"ח דמי ועד בית חודשיים, כלומר 4,650 ש"ח בסך הכל.

על פי נתוני עזרה ובצרון, האמונה על ניהול הפרויקט, הגיל הממוצע של הנרשמים עומד על 32. 69% מהנרשמים הם רווקים (4,554 איש) ו-31% הם זוגות ללא ילדים (2,046 זוגות). אכלוס מחצית מהדירות צפוי להתרחש ברבעון האחרון של 2019 ואכלוס 25 הדירות הנוספות ייערך במהלך הרבעון הראשון של 2020.

>> נפלא בגינדי? מי הם האנשים שנהנים מהחיים בפתח תקווה של תל אביב

ראש העירייה רון חולדאי אמר כי "בכלים המצומצמים העומדים לרשותה, העירייה מקדמת פרויקטים לדיור בר השגה. הצלחנו לייצר מודל ראשון מסוגו בארץ שניתן ליישמו בישראל כולה, ועולה בידינו לספק מלאי של מאות יחידות דיור בהישג יד, ואלפי דירות עוד בתכנון", אלא שלקרוא לשני חדרים ב-4,650 ש"ח "בר השגה" רק מראה עד כמה שוק השכירות התל אביבי הפך לג'ונגל. העובדה שכ-130 מועמדים "רבים" על כל דירה בפרויקט מציבה מראה עגומה מאוד על עיר שאיבדה כל רסן ולא מאפשרת יותר לרווקים ולזוגות צעירים לגור בה.

טוב עושה העירייה שהיא מנסה בעצמה לספק פתרונות, אבל עם הפרויקט הזה מתגלה יותר מכל המצב העצוב שאליו הגיעה העיר שאמורה לרצות להשאיר בה את הצעירים שהופכים אותה למה שהיא. 50 דירות קטנות בגינדי TLV הן לא מה שיהפוך את המסלול שאליו תל אביב מתקדמת – עיר מבוגרת, עשירה ומשעממת. יש לקוות ש"מאות יחידות הדיור בהישג יד" ו"אלפי הדירות שבתכנון" שעליהן מדבר חולדאי יהיו אכן בנות השגה, ושלצד הפרויקטים הללו תשנה העירייה את המסלול שעליו היא צועדת, שבו בשורת הנדל"ן העיקרית היא מגדלים לעשירים מול הים.

לפני הבחירות לעירייה שאלנו את חולדאי על תוכניותיו בתחום הדיור. הוא הבטיח אז "יצירת מלאי של דירות קטנות, חלוקת אלפי מלגות דיור לסטודנטים בדרום העיר ויפו, הובלת נושא שכירות הוגנת, תוכניות לדיור בר השגה למקצועות מועדפים כמו מורים וסגל רפואי, יצירת מודל ייחודי לדיור שיתופי ועוד". שנה עברה מאז הבחירות, ארבע עוד נותרו לקדנציה. תן לנו סיבה להאמין שנוכל להישאר בעיר הזו.