מוזיאון חומרים: מגשימים חלומות עם חומרי גלם ממוחזרים (צילום: יח"צ)
מוזיאון חומרים: מגשימים חלומות עם חומרי גלם ממוחזרים (צילום: יח"צ)

תמיד חלמתם לייצר ריהוט הביתה? להכין לבד צעצועים ומשחקים? לעצב בעצמכם את הסלון? ב-20-18 במאי יתקיים אירוע ה-DIY והוורקשופ הגדול בתולדות תל אביב, בבניין מיועד להריסה ברחוב פנקס – וזו ההזדמנות שלכם

10 במאי 2023

תל אביב מורגלת בהריסה של בניינים ישנים. כמו פטריות אחרי הגשם, רחובות שלמים בעיר נהרסים וכאלה חדשים נבנים במקומם. בשנים האחרונות החלו לשמש בניינים שמיועדים להריסה כחללים אלטרנטיביים לאטרקציות חברתיות ואמנותיות, והאנשים מצביעים ברגליים (ועומדים בתור). 

עוד אחד שצפוי למשוך אליו קהל רב הוא בניין שמיועד להריסה ברחוב פנקס 24, שיהפוך לא לתערוכה ולא למוזיאון פופ אפ – אלא לסדנת היצירה והוורקשופ הגדולים בתולדות העיר. 

סדנת נגרות: הופכים עץ משומש לרהיט מעוצב (צילום: יח"צ)
סדנת נגרות: הופכים עץ משומש לרהיט מעוצב (צילום: יח"צ)

במסגרת האירוע, שיימשך 3 ימים בלבד (20-18 במאי), יאכלס הבניין עשרות אמנים ויוצרים ממגוון רחב של תחומים: מעצבי פנים, מעצבי אופנה, מעצבי מוצר, אמני צבע, אמני עץ, מומחי גינון, ארט דירקטורים ועוד. כל אלה לא רק יציגו עבודות שלהם, אלא יצרו יחד עם קהל המבקרים יצירות חדשות. הם יסייעו למבקרים להגשים חלום של יצירה במו ידיהם במסגרת הפנינג של DIY מודרך המיועד לכל המשפחה. 

זה יכול להיות צעצוע, בגד, אדנית או רהיט, ברמת מתקדמים או מתחילים, למבוגרים או לילדים. כל אחד יוכל להתנסות ביצירה, לשלב עבודה של ראש וידיים, תוך הקפדה על עקרונות של קיימות ושימוש בחומרים ממוחזרים או ממוחדשים.

מרגש במיוחד יהיה החיבור שהאירוע יספק להורים ולילדים לשבור יחד את גבולות היצירה ולצבור חוויות משמעותיות שהיומיום העירוני העמוס בדרך כלל לא מאפשר להם. כך שנוכל כולנו גם לקחת חלק באירוע שעתיד להיכנס לפנתיאון האירועים כסדנת היצירה הגדולה בתולדות העיר, וגם לקחת איתנו הביתה חפץ חדש שעשינו יחד במו ידינו. 

סדנת הכנת צעצועים: חומרים ממוחזרים מקבלים חיים חדשים (צילום: יח"צ)
סדנת הכנת צעצועים: חומרים ממוחזרים מקבלים חיים חדשים (צילום: יח"צ)

כל דירה בבניין תשמש מתחם יצירה עצמאי ובעל קונספט אחר. בין הסדנאות שיתקיימו באירוע אפשר למצוא: סדנת עיצוב ונגרות לבניית ריהוט בר קיימא (בשיתוף עם סטודיו molet), סדנת דמיון בעץ לילדים (ולילדים בנפשם), סדנת גינון (בשיתוף עם סטודיו molet), סדנת פלייגראונד לעיצוב והכנה של צעצועים ומשחקים (בשיתוף עם רוי רמתי), סדנת תפירה ואופנה בנות קיימא (בשיתוף עם עומר גורן ואלכסנדרה זלצר), חדר צבע למשחק ויצירה בצבע בחופש מוחלט, חדר בקשה להתחדשות שבו יבטאו המבקרים את משאלותיהם, ומוזיאון חומרים שכולל דירה מחולקת לתחנות – בכל תחנה תוכלו למצוא חומרים שונים ויחד עם מעצב לקבל כלים והשראה לביצוע של יצירה עצמאית (בשיתוף עם ODBA Studio). בחדרים האחוריים של הבניין יתארח בר קוקטיילים למי שיתעייף מרוב יצירה או סתם יזדקק להפסקה.

לצד סדנאות DIY לקהל הרחב ישמש האירוע אכסניה לאמנות ולאמנים – ציירים, מוזיקאים ועוד. בחדר המדרגות של הבניין תוצג מיני תערוכה, וברחבי הבניין יפוזרו גלריות קטנות במתכונת פופ-אפ. בנוסף, יוסרו קירות חזית הבניין שבקומה הראשונה וייפתחו להופעות מוזיקליות, כך שאפשר יהיה לצפות בהן מהרחוב (וגם ישודרו בלייב סטרימינג). בתכנית המוזיקלית תוכלו למצוא את די ג'יי אלון סוסקין (18.5), סשן ג'אם שכונתי פתוח לכולם (19.5) והופעת צהריים של המוזיקאית יערה שאוליאן (20.5). 

נותנים חיים חדשים בחומרי טקסטיל וביגוד יד שנייה (צילום: יח"צ)
נותנים חיים חדשים בחומרי טקסטיל וביגוד יד שנייה (צילום: יח"צ)

האירוע הוא יוזמה של חברת Ewave Nadlan, המתמחה בפעילות התחדשות עירונית בתל אביב ומחוצה לה, בשיתוף עם אוצר האירוע – עמרי דויד בן אבי. החברה, הפעילה במרחב העירוני של הרובעים 3 ו-4 בעיר, ביקשה לייצר חגיגה קהילתית ששמה דגש על יצירה משותפת, התחדשות וצמיחה מתוך ההריסות. זהו לא האירוע הראשון במסגרתו מחברת החברה בין עולמות הנדל"ן והיצירה. בעבר יזמו אירועים שונים כמו מחווה לקולנוע זוהר ומועדון הליקוויד ששכנו במבנה שנהרס ונבנה מחדש בדרך שלמה 117; גלריית פופ אפ לאמנות רחוב ברחוב הקונגרס, ומיזם גרפיטי שבו ניתנה האפשרות לאמני רחוב ליצור באופן חופשי על גדרות הפרויקטים של החברה בדרום תל אביב.

אירוע "יוצרים שכונה", 18-20.5.23, פתוח לקהל הרחב
רחוב פנקס 24, ת"א. שעות פתיחה: חמישי 16:00-22:00, שישי 10:00-16:00, שבת 12:00-18:00
לפרטים נוספים ועדכונים: https://www.facebook.com/events/469746588658441
להוספת האירוע ליומן ורישום לסדנאות: https://l-p.site/pinkad24