צילום של Joana Choumali מתוך תערוכת Hope במוז"א
צילום של Joana Choumali מתוך תערוכת Hope במוז"א

תערוכת Hope הבינלאומית, המציגה את מיטב תצלומיהם של זוכי פרס פִּיקְטֶה היוקרתי לצילום ולקיימות מציגה בימים אלה במוז"א, ומציעה מבט אופטימי על המאבק להצלת כדור הארץ. תקווה בימי קורונה

20 ביולי 2021

איך מצלמים תקווה בעולם כאוטי שבו מתחוללת מגפה עולמית לצד אירועי טרור, שרפות ושטפונות? לשאלה זו נדרשו יותר מ-4,000 צלמים מרחבי העולם שהתבקשו להציג עבודות המתייחסות לנושא התקווה במאבק המתמשך להצלת כדור הארץ, במסגרת תחרות פרס פִּיקְטֶה (Prix Pictet) – פרס הצילום היוקרתי בעולם בתחום הקיימות, שנועד להסב את תשומת הלב העולמית לנושאים הרי גורל שאיתם מתמודדת האנושות.

עשרת הפיינליסטים זכו להציג בתערוכת Hope שמציגה בימים אלה במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, במסגרת העונה הבינלאומית של המוזיאון ולרגל מלאת עשור להכרזה על תל אביב כעיר עולם. התערוכה הוצגה בבכורה במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון (V&A Museum) והגיעה לישראל במסגרת סיור רחב בגלריות ובמוזיאונים נבחרים ברחבי העולם.

צילום של Alexia Webster מתוך תערוכת Hope במוז"א
צילום של Alexia Webster מתוך תערוכת Hope במוז"א

יהיה בסדר: בין טראומה לתקווה

הצלמים המציגים בתערוכה נבחרו בקפידה בעזרתם של מומחים, מנהלים ואוצרים של מוזיאונים נחשבים בעולם והם מגיעים מאזרייבג'ן, ארצות הברית, אירלנד, דרום אפריקה, הולנד וחוף השנהב. הם חזרו אל נוף מולדתם, יצאו אל הטבע להתבודד, התבוננו בפני אנשים ותרו בעדשת מצלמתם אחר רגעים שיעבירו את תחושת תקווה והלך רוח של אופטימיות שיביאו את השינוי המיוחל שיטיב עם הכדור שלנו.

התצלומים שלהם מציגים נקודות מבט אישיות ומגוונות, מאירים כיווני מחשבה שונים וחושפים אותנו לתופעות מעניינות מרחבי העולם ולאירועים שלעתים רק במבט שני נשכיל לראות בהם את אותה התקווה שאליה הם כיוונו בעדשת מצלמתם – מסדרות תצלומים של רגליים תותבות בבית חולים באפגניסטן, דרך צילומי מדבר צחיח בנמיביה ועד לתצלומי אנשים ברחובות יוהנסבורג שבדרום אפריקה ועל גדות נהר החידקל במוסול שבעיראק.

ויש גם זוכה בתערוכה – הצלמת ז'ואנה שומאלי מחוף השנהב שקיבלה את פרס פִּיקְטֶה על הסדרה Ça va aller (יהיה בסדר), המציגה תצלומים שצולמו שלושה שבועות לאחר מתקפת הטרור בגראן־בסאם שהתרחשה במרץ, 2016. שומאלי רקמה על תצלומיה ובכך הוסיפה, כדבריה, שכבה של תקווה לנוף שהיה ריק ועצוב.

צילום של Lucas Foglia מתוך תערוכת Hope במוז"א
צילום של Lucas Foglia מתוך תערוכת Hope במוז"א

פרס פיקטה: הזווית הישראלית

ואי אפשר לומר יהיה בסדר מבלי להתייחס לזווית הישראלית. שיתוף פעולה בין פרס פיקטה למוז"א הוליד חלק נוסף של התערוכה המציג פרויקט מיוחד בשם Confinement (מאסר) שנוצר בתקופת הקורונה. בחלק זה מוצגות עבודותיהם של ארבעה צלמים שהביוגרפיה שלהם קשורה בישראל ואשר פועלים בעיקר בשדה הצילום האמנותי הבינלאומי – עילית אזולאי, אורי גרשט, פבל וולברג ונדב קנדר.

עוד במסגרת התערוכה מתקיימים אירועים מיוחדים, סיורים מודרכים, שיחי גלריה ו"לילות מוז"א" – מוזיקת אינדי על קו הרקיע של תל-אביב עם יוצרים ישראלים (בכל יום חמישי בשעה 20:00).

תערוכת Hope – תוצג עד 19.9. שעות פתיחה: שני ורביעי 16:00-10:00, שלישי וחמישי 20:00-10:00, שישי 14:00-10:00, שבת 18:00-10:00, חיים לבנון 2, רמת אביב, www.eretzmuseum.org.il