מקודם

הספרים המרתקים של עולם הכלכלה

ספרי הכלכלה שיפתחו בפניכם עולם פיננסי שלם

להיפתח לעולם חדש. צילום: Pexels
להיפתח לעולם חדש. צילום: Pexels
18 בספטמבר 2019

תחום הכלכלה הפך בשנים אחרונות מתיאורטי למעשי ביותר כאשר ההנחות של הכלכלנים מהעידן הקודם התבדו ומודלים חדשים תפסו את מקומם. נסקור בקצרה את הספרים המומלצים בתחום שפותחים בפנינו עולם פיננסי שלם. במהלך לימודי כלכלה נוגעים בחלק מהנושאים בספרים אלה ואחרים הם תחומים מעשיים שאינם נלמדים במסגרת האקדמיה.

בודריאר וסימולקרת הכסף – אושי שהם כהן

המרצה והסופר אושי שהם כהן בספר המציג את השינויים הכלכליים חברתיים המתרחשים כיום מתוך ההנחה כי על מנת להבין את העתיד הקרוב צריך להבין את הכלכלה בהקשר הרחב שלה ולייצר סכמות חשיבה עדכניות. בבודריאר וסימולקרת הכסף מוצגת דרך חשיבה שונה תוך סקירת התפתחות הכסף הן כאמצעי והן כסמל ועד למשברים השונים בעולם ולאסונות שאנו רואים כיום. בין תיאור של המציאות הקיימת לאזהרה ממציאות קודרת עתידית, הוא מוביל את הקורא לראות את הכסף בצורה אחרת ומפשיט אותו מהערכים שנתנה לו החברה עם השנים.

יוצרים כלכלה חדשה: בועז הירש

הספר עוסק בפן החברתי ובדרך בה המדינה יכולה לסייע לאזרחיה לחיות בכבוד באמצעות אבטחת הכנסה בסיסית הוגנת לכל אחד מהאזרחים. המחבר מציעה בה תאוריה כלכלית שונה הקשורה לדרך בה מיוצר הכסף ומחולק ומתבססת על העובדה כי כמות הכסף במדינה יכולה להשתנות. הספר מציג הלכה למעשה טכניקות בהן המדינה עצמה יכולה לנהוג באמצעות הוספת רשות נוספת מעבר למחוקקת, לשופטת ולמבצעת שתבצע בפועל את השינויים הדרושים שישפיעו הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית.

פחות תיאורטי ויותר מעשי. צילום: Shutterstock
פחות תיאורטי ויותר מעשי. צילום: Shutterstock

לאן נעלמו 300%? מאת רוני ראובן ויניב ארביב

אחת האסטרטגיות המהירות ביותר להשקעות היא מסחר יומי. בניגוד לתדמית השלילית שדבקה לתחום כמקביל להימורים רוני ראובן ויניב ארביב מציעים אסטרטגיות השקעה המבוססות על ניסיון למזער את ההפסדים ולא לנסות להשיג רווח מהיר. שבע הטכניקות המוצגות בספר המוצע לקהל הרחב כוללות גם ניתוח טכני של מניות, מודלים מתקדמים למסחר וסקירה קצרה של הפסיכולוגיה שמאחורי המסחר.

כסף לא צומח על עצים – כלכלה בגובה העיניים לוי מורב

ספרו של העורך הכלכלי של "דבר" יועד במקורו לילדים. הוא מסביר בצורה קלילה מושגים מורכבים בכלכלה עם איורים ילדותיים. בפועל, מדובר בספרון שמכיל את כל הידע הכלכלי שכדאי לכל אחד במאה ה-21 להכיר לרבות מושגים בסיסיים כמו אינפלציה והמחאות וכלה בהסבר מקיף על מקורו של הכסף. הוא מתאים להורים שאינם משתמשים בעובדה כי כסף אינו גדל על עצים כתירוץ אלא כדרך להסביר את מהות הכסף לילדים ובני נוער או אפילו לעצמם.

מסע פיננסי – ד"ר יריב שולם

הספר מוגדר כ"מפה להצלחה פיננסית של המשפחה בישראל" ומיועד לסייע למשפחות לנהל את הכלכלה של משק הבית באמצעות תכנון תקציב, השקעה בנכסים ואפילו התמודדות מול הרשויות השונות. הספר משלב בתוכו מידע תאורטי חשוב לצד טכניקות מעשיות לשיפור המצב הכלכלי של המשפחה. הוא מסביר בצורה פשוט מדוע למרות הידע הרב שיש למשפחות רבות בהן ההורים בעלי תארים מתקדמים לא ברור לגמרי לאן הכסף נעלם?