מקודם

לחיים: מסע בעקבות הוויסקי המושלם

לטוס לחו"ל, לשתות ויסקי ולטבוע בנופים של סקוטלנד. הטיול שדואג לכל הצרכים שלכם

הדרינק הוותיק בעולם? צילום: pexels
הדרינק הוותיק בעולם? צילום: pexels
1 באוגוסט 2019

אין דבר נפלא יותר מלצאת לטיול בחו"ל, אין זה משנה אם הטיול הוא בזמן עונת הקיץ החמה או בעונת החורף הקרה, עצם היציאה לטיול מרענן היא בהחלט אירוע משמח שכולנו ששים לו. לעיתים אין אנו יודעים מהיכן להתחיל ולתכנן את הטיול שאליו אנו רוצים לצאת, לכן ישנה האפשרות לצאת לטיול מאורגן אשר דואג לכל הצרכים שלכם מבלי שתצטרכו לעשות דבר למעט להופיע.

טיולים מאורגנים באירופה טומנים בחובם את האפשרות לראות יעדים שונים ואטרקציות שמעולם לא ראיתם לפני כן. אבל ישנם  טיולים שהם בעלי אופי אחר, ייחודי, מרתק, שונה ואף קסום. אם אתם חובבי וויסקי ומשתוקקים לנסות את סוגיו השונים, לבקר במזקקות השונות, להריח את ניחוח חביות האלון ולטעום את טעמו החלק והמתגלגל על הלשון של הוויסקי הטיול הבא נוצר במיוחד עבורכם.

סקוטלנד: ממלכת הוויסקי

סקוטלנד ידוע בשל נופיה הירוקים הפראיים, טירותיה הגדולות מימי הביניים שהשתמרו פלאים, התרבות הקלטית הייחודית המאופיינת בלבוש חצאית מסורתית ונגינה בחמת חלילים המפיק צלילים מיוחדים במינם, שבטי הברברים אשר עם הזמן הפכו למסבירי פנים וידידותיים לתיירות המקומית, הארץ עם האגמים העמוקים וסיפור על מפלצת אחת שעד היום אין קביעה אם היא מיתוס או שמא "נסי" אכן חיה באחד ממימי האגם העמוקים ביותר בסקוטלנד.

במסגרת הטיול נגיע אל אברדין העיר השלישית בגודלה בסקוטלנד הידועה גם בשמה הנוסף כ"עיר הגרניט", העיר מוקפת במצוקי סלע שרובם עשויים גרניט אשר הפך במרוצת הזמן לחומר הבנייה החביב על התושבים ולכן העיר מלאה במבנים מאבן הגרניט האפורה.  באברדין נמצא גם בית הספר העתיק לרפואה. מאברדין נמשיך אל כפר דייגים פסטורלי העונה לשם "פוטדי" שם נתרשם מהבתים המסורתיים והמקושטים. הכפר ותושביו נעימים והתחושה היא כאילו יצאנו לטיול בתוך גלויה בכפר דייגים קסום. התחנה הבאה היא טירת בלמורל – הטירה במקורה נבנתה בשנת 1930 כאשר בשנת 1848 היא הושכרה למלכה ויקטוריה. הזוג המלכותי נהנה משהותו בטירה והחליט לרכוש ולשפץ אותה ונוספו לטירה עוד 100 מבנים סביבה. כיום המקום משמש את המלכה אליזבת השניה אשר מבלה בה כל שנה החל מחודש אוגוסט.

אחד מאוספי הוויסקי הגדולים בעולם. וויסקי בר. צילום: אפיק גבאי
אחד מאוספי הוויסקי הגדולים בעולם. וויסקי בר. צילום: אפיק גבאי

שביל הוויסקי והמזקקות שבדרך

המזקקה הראשונה בה נבקר במסגרת הטיול היא מזקקת מקאלאן אשר מזקקת בעיקר את הוויסקי סינגל מאלט הסקוטי. המזקקה הוקמה ב 1824 והיא ממוקמת בספייסייד , שם נבקר גם במפעל החביות Speyside  Cooperage. התחנה הבאה בטיול היא העיירה "אינברנס", אשר ממוקמת בציר מרכזי של תעלות מים, ים ויבשה ובה ישנו נמל. בעיירה ישנה גם אוניברסיטה וחיי לילה תוססים עבור הצעירים הסקוטים והתיירים הפוקדים את העיירה. כמו כן יש בה את מוזיאון הקילט המעניין אשר בו נבקר ונלמד על ההיסטוריה הענפה של העם הסקוטי מימי העבר ועד ימינו. בעיר ישנה תנופת בנייה גדולה והכלכלה בה נחשבת לטובה ביותר, כמו כן, היא נחשבת לאחד ממוקדי זיקוק הוויסקי בעולם כולו. נמשיך לתצפית על אגם לוך נס גדול הממדים אשר גודלו כ – 37 ק"מ. בהמשך נתקדם אל ההיילנדס של סקוטלנד שם נבקר במזקקת גלנמורנג'י המחזיקה כיום בכ- 6% של ייצור הסינגל מאלט בעולם. את היום הנפלא הזה נסיים בארוחת ערב על טהרת המטבח הסקוטי.

 זיקוק הוויסקי ותולדותיו

הוויסקי הינו משקה חריף אשר סבורים שהיה קיים כבר במאה ה-8 באזור המזרח התיכון. עדות ממשית עליו מופיעה  במאה ה 15 ושמו נגזר משפות קלטיות עתיקות שתרגומו הוא "מי החיים". את הוויסקי מייצרים מדגנים אשר עוברים תהליך הלתתה ולאחר הזיקוק מיישנים את הדגנים בחביות אלון לתקופות שונות. יש כ- 40% אלכוהול בסוגי הוויסקי השונים. סוגי הוויסקי הנפוצים הינם: מאלט, גריין, ויסקי אירי, טנסי, ויסקי קנדי, בורבון, גריין, בלנדד וויסקי שיפון. כאשר כל אחר מהסוגים השונים מיוצר בדרך שונה וממרכיבים שונים.