להקת סייקיק אילז מניו יורק חוזרת לשורשי הקאנטרי והגוספל. ריאיון

להקת הרוק הפסיכדלי הנסיונית, סייקיק אילז, הוציאה אלבום חדש שכולל השפעות גוספל וקאנטרי ודואט נהדר עם הופ סנדובל ממאזי סטאר. ברביעי (22.6) הם יופיעו בלבונטין 7

צלופחים מעליך. Psychic Ills. צילום: יח"צ
צלופחים מעליך. Psychic Ills. צילום: יח"צ
15 ביוני 2016

"חבר סיפר לי על חנות תקליטים בתל אביב, בלאק הול, נראה לי", מספר טרס וורן מלהקת Psychic Ills בריאיון לקראת הופעתה ברביעי בלבונטין 7. "אה, חור בשחור – כן, אחלה חנות. קטנה, אבל אחלה דברים", אני אומר לו ואנחנו נשאבים לשיחה על תקליטי פסיכדליה, גוספל וקאנטרי. לא מעט מהם הם אבני הבניין של האלבום החדש והמעולה של סייקיק אילז, "Inner Journey Out".

מאז 2003 סייקיק אילז מניו יורק יוצרת רוק ניסיוני ארטיסטי והיפנוטי למדי ונחשבת לחלק מגל התחייה המחודש של הגראז' והפסיכדליה, לצד להקות דוגמת הבלאק אנג'לז, מון דואו והוורלוקס. עם זאת, בחמשת האלבומים שהוציאה עד כה, ובייחוד באי.פיז שלה, היא הספיקה לחלוש על שלל סגנונות רב עד כי כבר קשה לשים את האצבע על המכנה הפסיכדלי המשותף, שללא ספק נמצא שם.

באלבום החדש פניתם לקאנטרי וגוספל. שינוי כיוון לא צפוי.
"אתה תמיד רוצה לעשות משהו שעוד לא עשית. כלומר, אולי יש אנשים שלא אכפת להם מזה. אני לא. רציתי לחקור עוד אלמנטים של מוזיקה שאני אוהב. אני רוצה להרגיש שאני מתפתח ולא חוזר על עצמי".

אבל הגרעין תמיד נותר פסיכדלי.
"אני לא בטוח, כי אני אוהב המון סוגים של מוזיקה פסיכדלית אבל המילה הזאת פתוחה מאוד לפרשנות ואנשים משתמשים בה הרבה יותר בשנים האחרונות. אני מניח שפשוט תמיד יצרנו את המוזיקה שאהבנו באותו זמן".

אולי זה קשור לעובדה שאתה מגיע במקור מאוסטין, טקסס, שבסיקסטיז הייתה בירה של גראז' פסיכדלי – ז'אנר שזכה לתחייה מחודשת בעשור האחרון.
"לטקסס רוח עצמאית משלה. לפעמים היא מדהימה ולפעמים ממש לא. אני אוהב את מורשת הסינגר סונגרייטרים הטקסנים כמו טאונס ואן זאנדט ודאג סאהם, שניכר שהשפיעו עליי. אבל הדברים שהאזנו להם הכי הרבה בזמן שהקלטנו את האלבום הם ג'ין קלארק ודון ניקס מממפיס, שהוציא כמה אלבומים נהדרים בתחילת הסבנטיז עם השפעות של גוספל. לא בדיוק השפעות של קאנטרי או גוספל, אלא תמיד יותר פופ פסיכדלי עם אלמנטים של הז'אנרים האלה".

ואילו בשיר החדש "New Mantra" יש וייב אפריקאי משהו.

"כן, ידעתי שבאלבום יהיו זמרות ליווי ורציתי שיר אחד שרק הן ישירו, קצת בהשראת הפסיכדליה השבטית של האלבומים המוקדמים של ד"ר ג'ון".

חשוב לוורן לציין שהוא ולהקתו אף פעם לא ניסו להעתיק או להישמע כמו אחד מהמוזיקאים שהוא ציין לעיל, אף שברור לכל מאזין שההצהרה שלו מיותרת. סייקיק אילז אכן מצליחים לשמור על סטייל מובחן מאוד.

עד כה סייקיק אילז שיתפה פעולה עם אמני ויז'ואל, יוצרי טכנו (חואן אטקינס) ואגדות רוק מחתרתי ובהן סוניק בום מספייסמן 3 וגיבי היינס מהבאטהול סרפרס שאיתם גם יצאו למסע הופעות בארצות הברית. אך שיתוף הפעולה המדובר ביותר שלהם הוא האחרון – הדואט של וורן עם המלאכית הופ סנדובל, סולנית להקת מאזי סטאר, בשיר "I Don't Mind".

איך קרה שהקלטתם שיר עם הופ סנדובל?
"סייקיק אילז יצאה לסיבוב הופעות עם מאזי סטאר לפני כמה שנים בארצות הברית, אחרי אלבום הקאמבק שלהם. ככה הכרנו וכשהקלטתי את השיר שלחתי אותו להופ והיא אהבה ושלחה לי את עצמה שרה על גביו. אני חושב שמה שהיא עשתה שם מדהים".

סייקיק אילז, לבונטין 7, לבונטין 7 תל אביב, רביעי (22.6) 20:30, 99־120 ש"ח